تردید در تحقق وعده مسکنی دولت

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۱:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۸۸۲۰۰

گروه راه و شهرسازی|

 منتقدان دولت و مجلس، با توجه به تحلیل‌های بنیادی خود از وضعیت اقتصاد کلان و اقتصاد مسکن از ابتدای وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال از سوی دولت سیزدهم و تصویب قانون جهش تولید مسکن، این ایده را مورد نقد کارشناسانه خود قرار دادند و در تحقق این وعده و قانون تردید کردند. 

پس از گذشت حدود 8 ماه از آغاز فعالیت دولت جدید، حالا برخی از نمایندگان تصویب‌کننده قانون مزبور و برخی از کارشناسان نزدیک به تفکر دولت سیزدهم نیز اما و اگرهایی را برای عدم تحقق ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال مطرح کرده‌اند.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار کرده است: من اعتقاد دارم که دولت و وزارت راه و شهرسازی در بحث مسکن، در بخشی که تامین زمین باید انجام شود، خیلی خوب عمل کرده است اما در قسمت دوم که بحث اجرا و ساخت و ساز است، عملکرد خوب نبوده است. یعنی یک بانک خوب زمین تامین کرده است اما در اجرا مشکل دارد و نتوانسته موفق باشد. علت چیست؟ علت این است که حداقل ۷ معاونت درگیر موضوع مسکن هستند، شورای عالی شهرسازی، معاونت مسکن، شهرهای جدید، بازآفرینی و سازمان ملی زمین و مسکن خیلی مجموعه‌های مختلفی دارند کار می‌کنند. اینها دارند باهم موازی‌کاری می‌کنند و یک فرمانده واحد ندارند.

وی ادامه داده است: من چندبار به وزیر راه گفتم که اگر می‌خواهید مسکن بسازید، شما باید یک جانشین در مسکن داشته باشید، الان وزیر یک جانشین در حوزه حمل و نقل دارد یعنی همه واحدهای مربوط به حمل و نقل در یک چارت ذیل آن جانشین هستند؛ گفتم یک جانشین هم در حوزه مسکن داشته باشد و یک قرارگاه تعریف کند و همه این معاونت‌هایی که مربوط به مسکن می‌شود، بیاید در قرارگاه قرار بگیرند اما این کار نمی‌شود و هرکسی هم کار خودش را انجام می‌دهد. برخی اوقات باهمدیگر درگیر هستند مثلا شهرجدید می‌خواهد یک اقدامی را انجام دهد و شورای عالی شهرسازی مخالفت می‌کند، اینها باعث می‌شود که روال کار، آن سرعتی که انتظار داریم نداشته باشد، حتما باید یک قرارگاه مسکن در وزارت راه و شهرسازی باشد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرده است: حتما باید وزیر یک قائم مقام در حوزه مسکن داشته باشد تا بتواند همه معاونت‌های مربوط به حوزه مسکن را ذیل خودش بیاورد و همه‌شان را در یک مسیر هدایت کند، به همین خاطر است که ما در ساخت مسکن از آنچه که می‌خواستیم، عقب هستیم، اکنون ۶ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن گذشته و تا شهریور ماه باید یک میلیون مسکن تحویل داده شود در حالی که ۴۰ درصد از یک میلیون پیشرفت داریم و فاصله خیلی زیاد است. اگر این روال ادامه پیدا کند به نظر من در ۴ سال، ۴ میلیون واحد ساخته نمی‌شود.

    معرفی موانع تحقق وعده رییس‌جمهور

در تحولی دیگر، مقداد همتی، دبیر اسبق شورای عالی مسکن نیز در تحقق وعده مسکنی رییس‌جمهور ابراز تردید کرده است.

او گفته، تنها شعار آقای رییسی که عدد داشت، شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال است، اما متاسفانه چینش تیم پیگیر این موضوع در وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این هدف مناسب نیست.

همتی سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی ضمن هشدار جدی به دولت سیزدهم در زمینه مسکن اظهار کرده است: به دولت سیزدهم هشدار می‌دهم، اگر به سمت تراکم‌سازی برود، در دو سال آینده با 2 میلیون واحد نیمه ساخته مواجه هستیم که نه آورده متقاضی را دارند نه وام بانکی برای آن تامین نمی‌شود. الان اگر بخواهم به مسکن مهر انتقاد کنم، نوع شهرسازی و تراکم آن است به خاطر همین آخرین مسکن‌های مهر به صورت ویلایی ساخته شد.

دبیر شورای عالی مسکن در دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت سیزدهم می‌تواند شعار رییس‌جمهور مبنی بر احداث یک میلیون خانه در سال را عملی کند؟ 

گفته است: به 2 دلیل بعید می‌دانم وزارت راه و شهرسازی فعلی بتواند وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را عملی کند؛ نخست اینکه طراحی مفهومی آنها ایراد دارد، یعنی اگر ما به سمت تراکم‌سازی برویم و اشتباهات گذشته را تکرار کنیم طبیعتا موفقیتی را کسب نمی‌کنیم. دلیل دوم اینکه کادر باتجربه‌ای در وزارت راه و شهرسازی نمی‌بینیم، برخی از دولت قبل مانده‌اند و برخی هم که جدید هستند، تجربه‌ای در انبوه‌سازی ندارند.

 

ارسال نظر