پشتیبانی ایران از قطر در جام جهانی فوتبال

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۱:۲۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۱۷۵
پشتیبانی ایران از قطر در جام جهانی فوتبال

گروه راه و شهرسازی|

«جام جهانی فوتبال» بار دیگر ایران و قطر را به هم نزدیک کرده است. اگر چه این دو کشور در برخی حوزه‌ها از جمله «انرژی» دو رقیب منطقه‌ای به شمار می‌روند، اما سوابق روابط ایران و قطر نقاط روشن بسیاری دارد. آخرین مورد همکاری کامل و نزدیک اقتصادی- سیاسی دو کشور در سال 2017 صورت گرفت، وقتی که قطر از سوی 4 کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر تحریم شد و امنیت غذایی 2.5 میلیون نفر جمعیت این شبه جزیره به مخاطره افتاد. در مقابل این رویکرد تحریم آمیز، ایران ۴ هواپیما حامل قریب به ۹۰ تن مواد غذایی زود فاسد شدنی شامل میوه و سبزیجات ‌به دوحه فرستاد و آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بیشتر اعلام کرد.

ایران همچنین مجوزهای عبور هواپیماهای قطر از آسمان خود را افزایش داد. به این ترتیب، پروازهای «هواپیمایی قطر» به عنوان مقام نخست شرکت‌های هوایی جهان مختل نشد و از تحریم‌ها اثر نپذیرفت. هواپیماهای قطری عازم اروپا از آسمان ایران و ترکیه عبور کردند و هواپیماهایی که عازم آفریقا بودند نیز از آسمان ایران، عمان و از آنجا به سمت جنوب عبور کردند تا جایی که مجوزهای عبور از آسمان ایران به‌طور مثال به ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرواز روزانه افزایش پیدا کرد. ایران همچنین یک بندر خود را برای تسهیل انتقال کالاها و مواد غذایی به قطر اختصاص داد، به گونه‌ای که هر هفته سه محموله از طریق کشتی به قطر می‌رسید. در آن سو، قطر نیز طی دهه‌های اخیر همواره تلاش کرده همچون عمان، در منازعات بین‌المللی نقش میانجی میان ایران و غرب را بازی کند و از موانع روابط تهران و واشنگتن بکاهد.

با چنین پیشینه‌ای از روابط میان ایران و قطر و همچنین فاصله دریایی بسیار نزدیک این دو کشور، حالا برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر، بهانه‌ای شده است تا همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزایش یابد. از همین رو، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، وزیر راه و شهرسازی ایران با جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل و مواصلات قطر، در جزیره کیش دیدار و درباره شیوه پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی رایزنی کرد. ماحصل این دیدارها امضای 6 سند همکاری میان دو کشور است. این اسناد شامل سند فارسی توافق نامه امضا شده در سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به قطر، سه سند توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و قطر در حوزه‌های حمل و نقل هوایی و یک سند همکاری حمل و نقل دریایی، و صورتجلسه مفاد همکاری‌های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی قطر است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر امضاکنندگان سند فارسی و صورتجلسه همکاری‌های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی بودند و سه سند همکاری حمل و نقل هوایی توسط رییس سازمان هواپیمایی ۲ کشور و سند همکاری در خصوص همکاری‌های حمل و نقل دریایی نیز توسط روسای سازمان‌های بنادر ۲ کشور به امضا رسید.

رستم قاسمی در مراسم امضای اسناد یادشده با تشکر از تلاش‌های وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در این سفر فشرده که نشانه تمایل هر دو کشور برای توسعه همکاری‌ها بود، گفت: ایران و قطر در شرایط مختلفی همواره در کنار هم بوده‌اند. جام جهانی فوتبال قطر در پیش است و قطر از آنجایی که مساحت بالایی ندارد، اما با شهامت این رویداد بزرگ را مدیریت کرده است.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های لازم را با قطر در جام جهانی خواهد داشت، افزود: 14 توافق‌نامه در سفر رییس‌جمهور کشورمان به قطر امضا و امروز در جلساتی متعدد توافقات مهمی ثبت شد که محور اصلی آن در بخش هوایی است.

به گزارش مهر، جاسم بن سیف السلیطی نیز شامگاه دوشنبه در اعلام جمع‌بندی سفر ۲ روزه خود به ایران گفت: در این سفر توافقنامه‌های مختلفی در رابطه با همکاری‌های فنی و اقتصادی به امضا رسیده که بر اساس یکی از این اسناد همکاری FIR (نواحی پروازی بالای کشورهای) قطر و ایران به هم متصل شده که اتفاق مهم و تاریخی بین ۲ کشور است.

وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر اظهار کرد: همچنین نیز در خصوص همکاری‌های مشترک ۲ کشور در خصوص تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲ که به قطر سفر خواهند کرد در این سفر توافقاتی نیز انجام شده است که این تصمیمات فصل جدیدی از همکاری‌ها بین ۲ دولت را رقم خواهد زد.

FIR یا Flight Information Region به نواحی پروازی بالای کشورها (فضای با ابعاد تعریف شده) که درآن معمولا سرویس‌های مراقبت پرواز (سرویس اطلاعات هوانوردی و سرویس هشدار) ارایه می‌گردد گفته می‌شود؛ این منطقه معمولا بر مرزهای زمینی کشورها منطبق است.

    جزییات سفرهای دریایی به قطر 

در این حال، حسین عباس نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزییات توافق‌های صورت گرفته با قطر برای راه‌اندازی خط کشتیرانی و سفرهای دریایی را در آستانه جام جهانی فوتبال اعلام کرد. عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از آنکه مساله جام جهانی و برگزاری آن در قطر مطرح شود و خارج از این موضوع، راه‌اندازی خط کشتیرانی را در نظر داشتیم و برنامه‌ریزی برای آن را انجام داده بودیم. هدف اول ما راه‌اندازی سفرهای دریایی بوشهر – دوحه به دلیل نزدیکی دو بندر به یکدیگر بود، به همین دلیل هم مساله تعمیرات اساسی و لایروبی اسکله مسافری بوشهر را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در اواسط تابستان امسال اسکله مسافری بوشهر آماده سفرهای دریایی خواهد شد و با شرکت صاحب کشتی‌های مورد نظر نیز مذاکره کردیم تا هر چه سریعتر آماده‌سازی کشتی‌ها نیز انجام شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: طبق وعده‌ای که وزیر گردشگری داده، قطر جزو اولویت‌های ما برای راه‌اندازی سفرهای دریایی و گردشگری دریایی است و معتقدیم که امکانات و زیرساخت در ایران به وجود آمده و در قطر هم وجود دارد و می‌توانیم از طریق سفرهای دریایی از امکانات گردشگری دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم. همچنین در صحبت‌ها و مذاکرات دو جانبه بین ایران و قطر مقرر شد تا امکانات و بسترهای لازم برای راه‌اندازی هر چه سریعتر این خط کشتیرانی فراهم شود و امیدواریم در توافقنامه دیگری که توسط وزیر راه و شهرسازی امضا شد و در آینده نیز توافقات دیگری در این زمینه امضا خواهد شد، پشتیبانی‌هایی از سوی دو کشور برای ارایه دیگر خدمات مانند هتلینگ و تامین مایحتاج در ایام جام جهانی و حتی پس از آن از طریق ایران صورت گیرد.

عباس نژاد اعلام کرد: راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری و آماده‌سازی بنادر مسافری دو کشور در دستور کار قرار دارد اما اینکه چگونه بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌های کشتیرانی ایران برای جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی استفاده کنیم بستگی به موافقت‌های دیگری دارد که با قطر امضا خواهد شد که می‌توان به مساله ویزا، هتلینگ و ... در راستای تسهیل رفت و آمد مسافران و تماشاگران جام جهانی قطر اشاره کرد.

     قیمت بلیت سفرهای دریایی به قطر 

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۰۰ صندلی ظرفیت شناورهای مسافری است که می‌توانند در روز و شب جابه‌جایی مسافر را بین بنادر ایران و قطر و کشورهای دیگر را انجام دهند و با وجود اینکه در ابتدا بوشهر را برای انجام سفرهای دریایی بین ایران و قطر انتخاب کرده بودیم، چند بندر دیگر امکان پهلوگیری این کشتی‌ها را دارد و ترمینال‌های مسافری استاندارد و مجهزی را در آنجا داریم که می‌توان به ترمینال مسافری کیش اشاره کرد که در حال آماده‌سازی است و همزمان با آن دو شناور بزرگ و چند شناور کوچک را تا ماه‌های آینده آماده سفرهای دریایی خواهیم کرد اما اگر نیاز باشد، تسهیلات مورد نیاز را برای افزایش ظرفیت مسافر و تعداد شناورهای مسافری به شرکت‌های متقاضی ارایه خواهیم داد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره قیمت بلیت کشتی‌های مسافری به مقصد قطر و تعیین تکلیف آنها در ماه‌های آتی گفت: یکی از مشکلاتی که می‌تواند قیمت سفرهای دریایی خارجی و داخلی را متعادل کند، مساله سوخت است که در آیین‌نامه اخیر مصوب هیات وزیران مساله سوخت حل شد و امیدواریم سفرهای دریایی داخلی و خارجی هر چه سریعتر تقویت شود. برای سفر دریایی به مقصد قطر نیز بر اساس مسافت و هزینه‌های سفر قیمت بلیتی را مشخص خواهیم کرد تا این سفرها هر چه سریع‌تر رونق بگیرد.

 

ارسال نظر