افزایش آلودگی هوای تهران با بازگشایی مدارس

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۸۸۰۱۲

گروه راه و شهرسازی|

بررسی‌های اولیه دستگاه مختلف حاکی از افزایش 30 درصدی ترافیک در سطح شهر تهران و در پی آن افزایش آلودگی هوای پایتخت با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی است.به گزارش «تعادل» به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، براساس گزارش بانک جهانی در سال 2018، آلودگی هوای تهران به‌طور مستقیم هر ساله خسارت 2.6 میلیارد دلاری به سلامت عمومی شهروندان وارد می‌کند. در مطالعه‌ای دیگر خسارت آلودگی‌ها در بخش سلامت را با سه رویکرد دیه، ارزش یک سال زندگی و ارزش آماری زندگی به ترتیب 991، 216 و 9500 میلیون دلار برآورد کردند.در چنین شرایطی است که دیروز مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آلودگی هوای پایتخت در سه روز نخست بازگشایی مراکز آموزشی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در دوسال گذشته افزایش نسبی داشته است.

به گزارش فارس، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: آلاینده شاخص در روزهای چهاردهم تا شانزدهم فروردین امسال همچون مدت مشابه در دوسال گذشته، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بوده است. امسال علاوه بر سفرهای آموزشی، بارندگی کمتر باعث شد تا با وجود سرعت بیشتر وزش باد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به دلیل ورود گرد و غبار شاهد افزایش آلاینده‌ها باشیم.  مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: بر اساس این گزارش، شاخص کیفیت هوای سال جاری در روزهای 14 فروردین 102 و ناسالم برای گروه‌های حساس، 15 فروردین 93 و 16 فروردین 79 بوده درصورتیکه این آمار برای چهاردهم تا شانزدهم فروردین سال 1400 به ترتیب 76، 56 و 60 و برای مدت مشابه سال 1399 نیز به ترتیب 49، 84 و 66 بوده است.

    اثر بازگشایی مراکز آموزشی روی مترو؟

در این حال، مدیران مترو می‌گویند، آمار مسافران در ایستگاه‌های حوالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بزرگ پس از بازگشایی مراکز آموزشی 30 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا 3 هفته آینده آمار مسافران چند برابر شود.مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت مترو تهران در این باره گفت: به دلیل اینکه هنوز برخی از شهروندان تهرانی که در سفرهای نوروزی بودند به پایتخت بازنگشته و بازگشایی مدارس نیز همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بوده است افزایش چشمگیر آمار مسافران در همه خطوط را نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر در برخی ساعات در ایستگاه‌هایی مانند صادقیه، آزادگان، تئاتر شهر و میدان آزادی که حوالی مراکز آموزشی است 28 تا 30 درصد افزایش یافته است ولی سایر ایستگاه‌ها کماکان مشابه قبل بازگشایی مراکز آموزشی مسافر دارند.

    افزایش میلیونی مسافران مترو  از 3 هفته آینده

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران بیان داشت: آمار مسافران مترو در حال حاضر حدودا مشابه اسفند سال گذشته است و به نظر ما هنوز به پیک آمار مسافران نرسیده‌ایم و احتمالا تا 3 هفته آینده به تعداد مسافران تدریجا افزوده و چند برابر می‌شود و به آمار روزانه بیش از 2.5 میلیون مسافر در روز خواهیم رسید.وی درباره تمهیدات اتخاذ شده تصریح کرد: فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط مترو در حد امکان کاهش یافته و در ساعات اوج مسافر، پیش‌بینی شده است تا قطار‌های فوق‌العاده‌ اعزام شوند تا سفر‌های مردم مدیریت شود.شایسته اصل با تاکید بر اینکه حفظ رضایت شهروندان در زمینه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه است گفت: برای تأمین قطعات و واگن‌های مورد نیاز خطوط متروی تهران و همچنین انجام تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی خوبی در ماه‌های اخیر شده است. وی افزود: در سال گذشته شورای شهر تهران ردیف بودجه‌ای مناسبی را برای مترو پیش بینی و مصوب کرد که البته با انباشت مشکلاتی که از سال‌های گذشته باقی مانده است باید به مرور زمان به یک نقطه مطلوب در حوزه تأمین واگن و قطعات مترو برسیم.

    حمایت دولت و تلاش شهردار تهران  برای تامین واگن

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: علاوه بر این، خرید واگن نیز در دستور کار قرار دارد که با حمایت دولت و تلاش شهردار تهران قرار است ۶۳۰ واگن به این ناوگان افزوده شود و در صورت پرداخت ۱۵ درصدی پیش پرداخت در دولت، امیدواریم این واگن‌ها امسال به شرکت مترو اضافه شوند.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره گفت: شهرداری تهران با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت‌سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابه‌جایی شهروندان پیش بینی کرده است.

شفیعی بیان کرد: تلاش شده است که تعداد ناوگان مدهای مختلف از طریق تعمیرات افزایش یابد و همچنین شیفت‌های کاری رانندگان بیشتر شود. همچنین تلاش می‌شود که سرفاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روزهای ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارایه سرویس برسد. وی ضمن اشاره به عقب ماندگی جدی حوزه حمل و نقل عمومی به علت عدم توجه کافی از طرف مسوولان ذی ربط در حوزه دولت و مدیریت شهری در سال‌های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضای فعلی نیست و تقویت ناوگان نیاز به توجه بیشتر تمامی مسوولان دولتی و مدیریت شهری دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت و مجلس درخواست کرد که ضمن توجه به تزریق منابع مالی لازم متناسب با نیازهای شهر تهران، ساز و کارهای قانونی برای تسهیل در توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهرانی را فراهم کنند.

 

ارسال نظر