ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۳۴:۰۶
کد خبر: ۱۸۷۹۶۷

افت قابل توجه نرخ رسمی ساخت و ساز

در حالی که رییس پیشین نظام مهندسی کشور نرخ‌های ساخت مسکن برای سال جاری را اعلام کرده بود، سرپرست جدید این سازمان با کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، نرخ‌نامه جدید را ابلاغ کرد. به گزارش مهر، حمزه شکیب سرپرست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را که در ۲۸ اسفند سال گذشته و برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده، اعلام و به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ کرد که به شرح زیر است:  ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان؛ ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان؛ ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان؛ ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۶ میلیون تومان؛ ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بر اساس آنچه سازمان نظام مهندسی کشور اعلام کرده، این تغییر نرخ‌های ساخت و ساز بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی و همچنین در راستای اجرای بند ۲-۱۷ فصل پنجم شیوه نامه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) تعیین و ابلاغ شده است. گفتنی است پیش از این نیز علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری ۱۱ بهمن سال گذشته از تعیین متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه ساخت نهضت ملی مسکن خبر داده بود که به نظر می‌رسد ارقام جدید اعلامی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به ارقام مورد نظر دولت نزدیکتر باشد.

عایدی ۱۵.۵ میلیارد تومانی آزادراه تهران-شمال در نوروز

سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از تردد ۵۱۳ هزار خودرو از منطقه یک آزادراه خبر داد و گفت: در تعطیلات نوروزی تصادف منجر به مرگ نداشتیم. به گزارش تسنیم، شاهسواری اظهار کرد: در طول سفر‌های نوروزی و در بازه زمانی 25 اسفند 1400 تا 14 فروردین امسال 513 هزار تردد از منطقه یک آزادراه تهران-شمال انجام شد و در همین فاصله زمانی، در تونل البرز واقع در منطقه 2 آزادراه و همچنین در منطقه 4 به ترتیب 350 هزار و 617 هزار تردد ثبت شده است. وی با بیان اینکه تردد در آزادراه‌ها به دلیل شرایط فنی و ایمنی این مسیرها، از کیفیت و خصوصاً ایمنی بسیار بالاتری برخوردار است، ادامه داد: امسال خوشبختانه هیچ تصادف جرحی یا منجر به فوت در مسیر آزادراه تهران-شمال اتفاق نیفتاد و زمان سفر برای مسافران این آزادراه به نسبت مسیر سابق تهران-کرج-چالوس، 105 دقیقه و در زمان پیک ترافیکی تا 4 ساعت کمتر بود. شاهسواری با اشاره به تاکیدات رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر لزوم افزایش خدمات دهی به مسافران آزادراه تهران-شمال گفت: با توجه به تاکیدات صورت گرفته در بازه نوروز 1401، اکیپ‌های خدماتی، راهداری، امدادی در آزادراه تهران-شمال افزایش داشتند و به صورت 24 ساعته به مسافران خدمت‌رسانی می‌کردند و علاوه بر این نیز سعی کردیم تا با استقرار دستگاه‌های سیار سوخت‌رسان در 3 نقطه از منطقه یک آزادراه تهران-شمال، دغدغه مسافران عبوری از آزادراه در این بخش برطرف شود. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال در پایان با اشاره به پیک زمانی سفر‌های نوروزی در این مسیر یادآور شد: پیک تردد تعطیلات نوروزی در روز هفتم فروردین ماه با بیش از 42 هزار تردد در آزادراه تهران-شمال ثبت شد و در این روز بیش از 29 هزار خودرو از تونل البرز به عنوان بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه عبور کردند. بر اساس این گزارش، نرخ عوارض خودروها از قطعه اول آزادراه تهران-شمال 20 تا 45 هزار تومان است

. اگر میانگین نرخ عوارض 30 هزار تومان در نظر گرفته شود؛ شرکت آزادراه تهران-شمال از 25 اسفند 1400 تا 14 فروردین 1401 حدود 15.5 میلیارد تومان درآمد داشته است.

ساخت و ساز در 1401 جهش می‌یابد؟

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران گفت: برنامه‌هایی داریم که با همکاری دولت موضوع ساخت و ساز را در شهرهای مختلف بسط دهیم و با مشارکت مردم و دولت جهش ساخت و ساز و بهبود وضعیت مسکن را در سال جاری شاهد خواهیم بود به گزارش ایرنا، احسان متولیان روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال جاری نرخ مسکن تعدیل می‌شود و شهروندان منتظر کاهش نرخ مسکن در شهرها باشند یا خیر، به خبرنگاران گفت: حتماً این موضوع محقق می‌شود. همایشی اواخر سال پیش معاونت شهرسازی شهرداری تهران با مشارکت انبوه‌سازان برگزار کرد و از معاونین کلان‌شهرها نیز دعوت به عمل آمد در این همایش موضوع برنامه‌ها برای تعدیل و کاهش نرخ مسکن و باز شدن قفل ساخت و ساز مورد بحث و گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت. وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم اواخر سال پیش شهرداری تهران با بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی منعقد کرد که بر این اساس برنامه ساخت و ساز در سال جاری گسترش می‌یابد و جهش ساخت و ساز را شاهد خواهیم بود کما اینکه در کنار این موضوع، قرارگاه مسکن در شهرداری تهران راه‌اندازی و فعال شده است. دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران ادامه داد: قطعا کاهش نرخ مسکن در تهران بر روی نرخ مسکن در شهرهای دیگر هم تأثیرگذار است و هر زمان قیمت مسکن در تهران تغییر کرده به تدریج در سایر شهرها هم اثر گذاشته است.

 

ارسال نظر