روایتی تازه از تحقق درآمدهای شهرداری

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۲۴:۴۸
کد خبر: ۱۸۷۹۶۵

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که یکشنبه هفته جاری علیرضا زاکانی، شهردار تهران از تحقق 93 درصدی درآمدهای بودجه سال گذشته شهرداری خبر داده بود، دیروز خزانه‌دار شورای شهر پایتخت از تحقق ۶۵ درصدی درآمدهای شهرداری در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ خبر داد. اگر چه اختلاف گزارش خزانه‌دار شورا با گزارش زاکانی در دوره زمانی مورد نظر آنها (اولی 11 ماه و دومی 12 ماه از سال 1400) است اما از آنجا که در یک ماهه اسفند شهرداری نمی‌تواند شکاف 28 درصدی میان دو رقم تحقق 65 درصدی و تحقق 93 درصدی درآمدها را پر کند، به نظر می‌رسد، مدیریت شهری باید توضیحی درباره این شکاف در ارایه آمارهای مالی شهرداری ارایه دهد. در جلسه دیروز شورای شهر تهران، حبیب کاشانی خزانه‌دار شورا با قرائت گزارش هزینه و درآمدهای شهرداری تهران در ۱۱ ماهه منتهی به پایان سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ چهل و هشت هزار میلیارد تومان بود اما در آذر ماه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان آن کاهش یافت و سقف بودجه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان بودجه مصوب نهایی در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰ مجموع منابع و درآمد وصولی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت وصولی به کل بودجه مصوب بیش از ۶۵ درصد است. کاشانی اضافه کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ باید رقمی بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد که از این میزان بیش از ۲۴ هزار میلیاردتومان وصول شده است یعنی حدود ۷۱ درصد تحقق یافته است. خزانه‌دار شورا گفت: همچنین در این مدت ۷۸ درصد درآمدها وصول شد. کاشانی با اشاره به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی گفت: در این بخش باید ۴ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد که تنها هزار و ۶۸۲ میلیارد معادل حدود ۳۹ درصد وصول شده است. همچنین منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی نیز تنها ۵۸ درصد محقق شده است.  کاشانی ادامه داد: در مورد بودجه مصوب اصلاحی سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار کسب می‌شد که حدود ۱۰ هزار میلیارد یعنی ۲۸ درصد پایدار بوده و مبلغ ۲۸ هزار میلیارد تومان آن ناپایدار است. او گفت: علیرغم تذکر قبلی به شهردار تهران مبنی بر پایین بودن عملکرد و واریز اسناد در جذب هزینه‌ها نسبت به درآمدهای تحقق یافته باز هم شاهدیم که این امر صورت نپذیرفته است. کاشانی گفت: در خصوص هزینه‌ها در بخش هزینه‌های نقدی و غیر نقدی در سه بخش هزینه‌ای تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی در مجموع ۴۲ هزار میلیارد ابلاغ شده بود اما حدود ۳۲ درصد جذب در این حوزه داشته‌ایم. وی افزود: در بودجه مصوب اصلاحی در بخش منابع، درآمدها ۲۸ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان بود که شاهد تحقق ۷۶ درصدی آن بودیم و منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای مبلغ ۴ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۲ درصد و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی حدود ۴ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۱ درصد بوده است.

   گلایه از بی‌اعتنایی به شفافیت

در همین حال، دیروز دو عضو شورای شهر تهران از عدم به روزرسانی سامانه‌ها در شهرداری تهران گلایه کردند. احمد صادقی پس از استماع گزارش مالی

 ۱۱ ماهه شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: بارها تذکر داده‌اند که چرا سامانه‌ها بروز نمی‌شوند که نه پاسخی دراین زمینه داده شده و نه زیرساخت‌ها بروزرسانی شده‌اند.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران نیز دیروز از مهلت یک ماهه به شهرداری برای به‌روزرسانی سامانه شفافیت خبر داد. وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کمیسیون حقوقی شورا امروز مکاتبه‌ای با شهرداری خواهد داشت تا در خصوص به روزرسانی شفافیت به سوالات ما پاسخ دهد و منتظر پاسخ نیز خواهیم بود، گفت: یک ماه فرصت به شهرداری خواهیم داد که نسبت به بارگذاری اقدام کند و اگر احیانا با مشکلاتی در بارگذاری روبروست نسبت به رفع آن اقدام شود.

 

ارسال نظر