ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۱:۴۶:۰۲
کد خبر: ۱۸۷۹۳۴

خودروهای حامل مهاجران غیرمجاز، عامل تصادفات شرق کشور

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری اظهار داشت: پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها به کشورمان از مرزهای رسمی به روزانه حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده در حالی که این رقم قبل از تحولات افغانستان چیزی بین ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بود. جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره افزایش تردد افغان‌ها و ورود آنها به کشورمان اظهار داشت: آمارهای رسمی نشان می‌دهند پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها به کشورمان از مرزهای رسمی به روزانه حدود 5000 نفر رسیده در حالی این رقم قبل از تحولات افغانستان چیزی بین 700 و 800 نفر در روز بود. وی ادامه داد: این جمعیت از پایانه‌های مرزی رسمی وارد کشور می‌شوند و دارای پاسپورت و ویزا هستند و تشریفات مربوط برای ورود به کشور را طی می‌کنند و افرادی که حائز شرایط قانونی هستند محدودیتی برای ورود به کشور وجود ندارد. طبیعتا ویزا دارای زمان مشخص برگشت است و در زمان مقرر آن، این افراد از کشور خارج می‌شوند. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به ورود مهاجران افغانستانی از مرزهای غیررسمی ‌گفت: جمعیتی از افغان‌ها از مرزهای غیر رسمی‌ وارد کشور می‌شوند و آمار دقیقی از این جمعیت در دست نیست. قاچاقچیان اغلب شبانه افغان‌ها را از مرزهای غیر رسمی وارد کشور می‌کنند. هدایتی با بیان اینکه در ایام نوروز اکثر تصادفات رخ داده در استان‌های شرقی و حتی استان فارس مربوط به خودروهای قاچاق افغان‌ها بوده، تاکید کرد: اغلب مهاجران افغان که از مرزهای غیر رسمی وارد کشورمان می‌شوند توسط قاچاقچیان و در صندوق عقب خودرو‌هایی با سرعت بالا در شب در تردد هستند که این شرایط منجر به افزایش تصادفات خودروهای حامل مهاجران غیرمجاز افغان شده‌ به‌طوریکه بیشتر تصادفات استان‌های شرقی و فارس در ایام نوروز مربوط به این خودروها بوده است.

فرصت طلایی کریدور ریلی چین-اروپا برای ایران

سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرصت طلایی فعال کردن کریدور ریلی چین-اروپا از مسیر ایران، گفت: با احداث مسیر زاهدان- چابهار و در بلندمدت مسیر یونسی- زاهدان می‌توان ترانزیت ریلی کشور را تا ۲ برابر افزایش داد. به گزارش تسنیم، صالحی یادآور شد: روزانه 17 رام قطار از کشور چین از مسیر روسیه به اروپا می‌رفت که با توجه به جنگ اوکراین، این مسیر غیر فعال شده و اکنون فرصت مناسبی است تا تمهیداتی اندیشیده شود و این‌بار ترانزیتی را از مسیر کریدورهای ریلی ایران از چین به اروپا حمل کنیم. وی با اشاره به کریدورهای ریلی کشور افزود: یک کریدور به سمت بندرعباس می‌رود که فعال است. کریدور دیگر به سمت ترکیه می‌رود که با توجه به اتفاقات اخیر، فرصت مناسبی است که جایگزین مسیر روسیه شود. وی از مسیر شلمچه- بصره و مسیر چابهار به عنوان دیگر کریدورهای ریلی کشور نام برد و گابراز امیدواری کرد: با اتصال باقی مانده مسیر شلمچه- بصره به زودی شاهد قطار تهران- کربلا باشیم. همچنین با تامین اعتبارات لازم در گام اول مسیر زاهدان- چابهار و در گام بعدی یونسی به زاهدان متصل خواهد شد. وی بیان کرد: در میان مدت با احداث مسیر زاهدان- چابهار و در بلندمدت مسیر یونسی- زاهدان می‌توان ترانزیت ریلی کشور را تا 2 برابر افزایش داد و اگر منابع مالی تزریق شود می‌توان عقب ماندگی‌های تاریخی را جبران کرد.

دمای هوا از امروز تا ۱۲ درجه سرد می‌شود

امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از روز سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل و خراسان شمالی، کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۲ درجه رخ خواهد داد. به گزارش ایرنا، نقشینه با تشریح آخرین وضعیت جوی کشور گفت: طی امروز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، برای استان‌های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده و وزش باد و چهارشنبه برای شمال غرب کشور بارش پراکنده را پیش‌بینی می‌کنیم. پنجشنبه و جمعه با گذر موج تراز میانی جو در نواحی شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، در استان‌های قزوین، البرز و تهران، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید خواهد شد. کارشناس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: برای امروز در جنوب غرب، جنوب و دامنه‌های جنوبی البرز، به تدریج مرکز، شرق و جنوب شرق، و برای چهارشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز، جنوب و جنوب شرق، تندباد پیش‌بینی کرده‌ایم که در نواحی مستعد سبب خیزش گرد و خاک هم خواهد شد. به گفته نقشینه، این شرایط پنجشنبه در نوار غربی و جمعه در بیشتر نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل و خراسان شمالی، کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۲ درجه رخ خواهد داد و دریای خزر هم امروز و فردا مواج و متلاطم می‌شود. کارشناس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: خلیج فارس به ویژه در سواحل بوشهر و غرب تنگه هرمز از بعد از ظهر امروز تا بعد از ظهر فردا مواج و متلاطم خواهد بود.

 

ارسال نظر