امانی: زاکانی مرزهای قانونی را رعایت کند

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۳۳:۴۶
کد خبر: ۱۸۷۷۸۷
امانی: زاکانی مرزهای قانونی را رعایت کند

گروه راه و شهرسازی|

به نظر می‌رسد همزمان با افزایش عمر مدیریت شهری جدید پایتخت، روابط میان شورای شهر و مسوولان شهرداری تهران نیز در مسیر متفاوتی از روزهای نخست همکاری این دو قرار گرفته و تعداد انتقادهای کلیدی از شهرداری تهران روز به روز در حال ازدیاد است. بی‌گمان اختلاف میان نهادها و سازمان‌ها، حتی «بهشت‌نشینان» طبیعی است اما جنس انتقادهای اهالی شورای شهر به ویژه انتقادهایی که طی هفته جاری از سوی آنها علیه شهردار و شهرداری تهران اقامه شده است، فراتر از اختلاف نظر و حاکی از تمایز دو رویکرد «قانون گرا» و «عملگرا» تلقی می‌شود. اعضای شورای شهر بر این باورند که از منظر قانون، شهردار و شهرداری باید در امور اجرایی با شورای شهر «هماهنگ» باشد، اما در عمل، مسوولان شهرداری قایل به این رویکرد نیستند و روش مدیریت خاص خود را که از آن به عنوان «عمل گرایی» یاد می‌شود، در پیش گرفته‌اند. در چنین شرایطی است که دیروز در آخرین نشست علنی شورای شهر تهران در سال 1400 نیز همانند نشست علنی روز یکشنبه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از سوی برخی از اعضای شورای شهر مورد خطاب قرار گرفت و به او تاکید شد که «مرزهای قانونی شورا را رعایت کند.» یکشنبه هفته جاری نیز برخی از اعضا از سفر بدون مجوز زاکانی به تاجیکستان گلایه کردند و از او خواستند تا درباره متن و حاشیه این سفر به شورای شهر گزارش دهد. البته انتقادات روز یکشنبه به ماجرای سفر خارجی زاکانی ختم نشد و مهدی اقراریان نسبت به زمانبندی ارایه مصوبات از سوی شهردار نیز انتقاد کرد و گفت: «سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص ابزار قانونی است که شورا در اختیار دارد و علاقه‌مند نیستیم که در ابتدای دوره مدیریتی آقای زاکانی از این ابزار استفاده کنیم. اما از طرفی به اندازه کافی هم به آقای زاکانی و تیم ایشان زمان دادیم. دیگر بهانه‌ای که دوستان مطرح می‌کنند که تازه آمدند و در حال انتصابات هستند را قبول نمی‌کنم. ما زمان لازم را دادیم و الان موقع کار است. شورا نیز همه جوره همراهی کرده و به لایحه‌های دوستان رای می‌دهد. بحث گزارشگران فساد و تخلف چند ماه است که معطل مانده است. بحث مربوط به اساسنامه سازمان‌ها مهلتی سه ماهه داشته که دو ماه از این مهلت سه ماهه گذشته است و آقایان امروز و فردا می‌کنند. اگر قرار است مصوبات شورا در زمانبندی خود دنبال نشود که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 

    عضو شورا: در جریان مسائل شهر نیستیم

دیروز اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر در جریان مسائل شهر نیست، گفت: شهرداری تهران، شورای شهر را به حساب بیاورد و مرزهای قانونی شورا را رعایت کند.

امانی در صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری تهران گفت: سه هفته پیش دست خطی را با خط خودم تنظیم کردم و ۱۱ نفر از اعضا در حال امضا بودند که آقای علوی متوجه شدند و گفتند چیست و گفتم در مورد شورایاری‌ها متنی خطاب به هیات رییسه شورا نوشتم و گفتند چون تخصصی کمیسیون فرهنگی است و روی یک طرحی کار کردیم، توضیحات مفصلی برای بنده دادند و بنده قانع شدم و نوشته‌ام را در دفترم گذاشتم، تا امروز سه هفته گذشت.

او ادامه داد: متن پنج خط است که آن را می‌خوانم؛ «ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران، شورایاری‌ها نهادی مردمی و معتمدین مردم محلات شهر تهران هستند و به عنوان بازوی نظارتی شورای شهر تبدیل به درخت تناوری شده‌اند که وظیفه حفظ و حراست و آبیاری و زنده نگه داشتن این درخت با باغبان یعنی شورای شهر است.» امانی اضافه کرد: «بدیهی است قطع و خشک کردن درختان هر چند دردآور و تأسف بار است اما به سرعت انجام می‌شود اما کاشت، پرورش و نگهداری آن زمان‌بر و هزینه‌ساز است. گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که نوع برخورد شهرداران و مدیران شهری درباره این نهاد مردمی نگران‌کننده است؛ لذا استدعا داریم همان‌گونه که در جریان تبلیغات انتخابات همه ما قول دادیم از هر اقدامی خارج از قانون و تصمیم جمعی شورای شهر در این رابطه خودداری و هر چه سریع‌تر تکلیف ابهام و مانع قانونی ادامه فعالیت شورایاری‌ها را با تعامل با مسوولان عالیرتبه قوای سه گانه کشور روشن بفرمایید.» که آقای کاشانی، خانم نجفی، آقای اقراریان، خانم شمس، آقای شربیانی، آقای قائمی، آقای تشکری هاشمی و آقای عباسی امضا کردند و آخرین امضا برای بنده است. این عضو شورا گفت: زمانی که دوستان [شهرداری] متوجه خبر می‌شوند، ناراحت شده و پیگیری می‌کنند که اعضای شورا انصراف دهند. بدانید این یک واکنش از طرف شورا است. شهرداری باید بداند ریشه‌اش شورا است و اگر قرار است کاری بکند بایستی با شورا هماهنگی کند.

    به مردم قول دادیم و سوگند خوردیم

امانی خطاب به آقای زاکانی شهردار تهران و آقای فروزنده معاون شهردار گفت: همین امروز شورا را دعوت کردید که بیایند در مراسم کلنگ زنی نهضت ملی مسکن شرکت کنند. بنده به عنوان یک عضو شورا اصلا نمی‌دانم این چیست و نقش شهرداری چیست و ما کجای کار قرار داریم و در آنجا چه چیزی را می‌بینیم؟ شورایاری یک مورد است، در مورد مسکن می‌خواهیم چه کار کنیم؟ شهرداری باید این آلارم‌ها را دریافت کند. ما شورا هستیم، به مردم قول دادیم و سوگند یاد کردیم که از حقوق مردم دفاع کنیم. در جریان مسائل شهر نیستیم. اینها عکس العمل است و یک بخش هم احساسی است چون به حساب نمی‌آییم. ما به سفر آقای زاکانی به تاجیکستان و اجازه نگرفتن از شورا واکنش نشان دادیم، به مصوبه‌ای که شورای معاونین در مورد شهرسازی انجام دادند. تا کی باید سکوت کنیم. شورا را به حساب بیاورید و مرزهای قانونی شورا را رعایت کنید.

    چمران: اعتراض دوستان بحق است

همچنین چمران در واکنش اطلاع شورا از سفر زاکانی گفت: در جلسه هم‌اندیشی موضوع بازدید از متروی دبی مطرح شد و کسی نرفت. برای سفر تاجیکستان هم بنده شمارا معرفی کردم و آن هم نه به آقای شهردار، ایشان تماسی با بنده نگرفتند، از دفتر ایشان تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم برویم نماینده معرفی کنید و ما شما را معرفی کردیم. اجازه مکتوب که در جیب من و شما است به شورا نرسیده است. اعتراض دوستان بحق است.

    مدیریت محله بلاتکلیف مانده است

در همین حال، سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران با ارایه طرح دو فوریت نظام نامه محله از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در دفاع از این طرح گفت: برای آماده‌سازی طرح مذکور چهار ماه کار کارشناسی شده است. طرح برای همکاران شهرداری و اعضا شرح داده شده و نظرات هر دو گروه اخذ و اعمال شده است. رییس کمیته مشارکت‌های شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری ۱۰ جلسه با مدیران شهرداری افزود: برای شخص شهردار تهران نیز طرح شرح داده شده و نظرات وی نیز اخذ شده و طرح فعلی حاصل این جلسات است. وی در خصوص دلایل ارایه طرح دو فوریتی گفت: بلاتکلیفی موضوع شورایاران و معتمدین محله بعد از حکم دیوان، ضرورت تعیین تکلیف مدیریت محله و ضرورت بازنگری در ساختار و برنامه‌های مدیریت محله، جلوگیری از موازی‌کاری و مداخله‌های غیر ضروری و ساماندهی و تقویت مشارکت‌های اجتماعی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حکمرانی حلقه‌های میانی مردم از دلایل ارایه این طرح است.

    افزایش ۲۵ درصدی  تعرفه پارکینگ‌های شهرداری 

در تحولی دیگر، دیروز افزایش ۲۵ درصدی تعرفه پارکینگ‌های شهرداری تهران برای سال آینده در صحن شورای شهر تصویب شد. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری اظهار کرد: نرخ پارکینگ‌ها باید همسان باشد و قانونی اجرا شود، همچنین علاوه بر اتحادیه، نرخ باید در شورای اسلامی شهر تهران نیز تایید شود که این موضوع بسیار ضرورت دارد. وی افزود: در آغاز سال آینده اتحادیه‌ها دعوت شوند و نرخ‌ها توسط شورای شهر تعیین و اعلام کند و اتحادیه ملزم به اجراست شهرداری برای پارکینگ‌ها یارانه می‌دهد و هزینه‌های شهرداری بیشتر از درآمدهای آن است. همچنین سید جعفر تشکر هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این زمینه گفت: نرخ پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران برابر تعرفه‌های مصوب شورا است و پارکینگ‌های عمومی شخصی نیز توسط اتحادیه نرخ‌گذاری می‌شوند و دوگانگی در نرخ‌گذاری وجود دارد. وی گفت: نرخ پارکینگ‌های شهرداری پایین‌تر از پارکینگ‌های شخصی است. در ادامه سید مجتب شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حداقل افزایش ۲۵ درصدی برای تعرفه پارکینگ‌ها پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: بهتر می‌شد اگر می‌توانستیم هزینه استفاده از خودروهای شخصی را نسبت به خودروهای عمومی افزایش دهیم. سرانجام این لایحه با رای مثبت شورای شهری‌ها به تصویب رسید.

    لزوم پیگیری مفاد بودجه ۱۴۰۱ کشور 

دیروز همچنین نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران در ارتباط با بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت: این بودجه در نهایت در مجلس تصویب و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است. در بودجه سال آینده دولت ۵ ردیف ویژه برای نوسازی و حمل و نقل داخل شهری تأکید شده است که پیشنهاد می‌شود شهرداری تهران به آن دقت کنند و پیگیر این موضوع باشند. چمران نیز با اشاره به تذکر مطرح شده از سوی نرجس سلیمانی گفت: این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد البته اخیراً وزارت کشور نیز اعلام کرده که قرار است دو هزار دستگاه اتوبوس تأمین و خریداری شود و داخل کشور مونتاژ کند و در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد. وی افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار است یکهزار دستگاه از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس واگذار شده به تهران واگذار شود که بنده دیروز تماس تلفنی با معاون وزیر کشور داشتم و اعلام کرد که هنوز شهرداری قرارداد مورد نظر را با وزارت کشور منعقد نکرده است. البته بنده پیگیری کردم و آقای زاکانی اعلام کرد که موضوع را اعلام کرده و به آقای فلاح برای پیگیری این مساله، دستورات لازم را داده است؛ اما نکته‌ای که اینجا مهم است اینکه اگر دیر بجنبیم قاعدتاً این اتوبوس‌ها به سایر شهرها واگذار خواهد شد. رییس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر یکهزار دستگاه اتوبوس جدید در اختیار سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت قرار بگیرد که می‌تواند نقش موثری در حمل و نقل عمومی داشته باشد.

 

ارسال نظر