کشف ۱۰۰ هکتار زمین تصرف شده دولت در تهران

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۵۹۲

گروه راه و شهرسازی|

 رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از کشف ۱۰۰ هکتار زمین تصرف شده دولت در تهران خبر داد و گفت: بخشی از مردم در شرایطی مثل زندگی در پشت بام‌ها و زیر پله‌ها به سر می‌برند. در همین حال، در یک جلسه مشترک میان مسوولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران ارشد دیوان محاسبات کشور بر ضرورت توجه به آمایش سرزمینی در طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد. مساله‌ای که به نظر نمی‌رسد، فراتر از اظهارات مسوولان مجالی برای بروز و ظهور پیدا کند. چه آنکه با فراخوان وزارت راه و شهرسازی در مهرماه سال جاری، تاکنون بیش از 5 میلیون نفر (یک میلیون نفر بیشتر از وعده 4 میلیون واحدی دولت) برای مسکن دولتی ثبت نام کرده‌اند و بر همین اساس هم مسوولان وزارت راه و شهرسازی مدعی هستند که انبوه‌سازی دولتی بر اساس تقاضا انجام می‌شود. در حالی که این ثبت نام به معنی تقاضای برای خرید یا پیش خرید مسکن دولتی به شمار نمی‌رود، بلکه نوعی اعلام نیاز برای دریافت امکانات دولتی ارزیابی می‌شود.

دیروز اما قاسمی با یادآوری اینکه حدود 8 میلیون مستأجر و حدود 9 میلیون جوان مجرد در کشور داریم، اظهار کرد: یکی از مشکلات آنها نداشتن مسکن است. همچنین بخشی از مردم در شرایطی مثل زندگی در پشت بام‌ها و زیر پله‌ها به سر می‌برند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: طبق آمار و گزارش‌های رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود چرا که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر در مشکلاتی مثل قیمت‌های بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب می‌کند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، گفت: با گذشت تنها 4 تا 5 ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم. طبق قانون جهش مسکن در نهضت ملی مسکن زمین از سوی دولت تأمین می‌شود که این موضوع با چالش‌هایی همراه بود.قاسمی از جمله چالش‌های تأمین زمین را نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند بانک زمین اعلام کرد و افزود: در زمان راه‌اندازی بانک زمین، ‌زمین‌های وزارت راه و شهرسازی از 1300 شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمین‌های جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهرسازی بوده و تحت تصرف قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین مشخص شد که 40 هزار پرونده حقوقی در حوزه زمین موجود است که ارزش برخی از آنها به 40 تا 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به این ترتیب کلیات اطلاعات درباره زمین و مشکلات حقوقی مربوط به آن مشخص شده و طی ملاقات با رییس قوه قضاییه بر این موضوع تأکید شد که دادگاه ویژه‌ای مخصوص اختلافات زمین‌ تشکیل و تکلیف زمین‌ها در مدت زمان کوتاهی مشخص شود.

    آمایش سرزمینی  در طرح نهضت ملی مسکن

 در تحولی دیگر، دیروز پنجمین نشست تخصصی دیوان محاسبات با وزرای دولت سیزدهم با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و دادستان و مقامات ارشد دیوان محاسبات به ریاست مهرداد بذرپاش برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این نشست، وضع موجود حوزه حمل و نقل، زیرساخت‌ها، عدم تحقق اهداف مقنن در رشد و بهره‌وری این زیربخش و همچنین عدم تحقق سهم حمل و نقل ریلی بررسی شد. موضوعاتی از قبیل ضعف جدی در توسعه لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی (ترکیبی)، عدم توجه لازم به موضوع راهبردی ترانزیت کالا، ابلاغ نکردن به موقع طرح جامع حمل و نقل کشور، عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاست‌گذاری مشخص در بخش حمل و نقل، ضعف یکپارچگی و هماهنگی، فرسودگی ناوگان هوایی - ریلی و عدم توجه کافی به تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های مرتبط و حجم بالای بودجه برای تکمیل طرح‌های ناتمام، یادآوری و حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت. در بخش دیگری از این نشست، در حوزه مسکن و شهرسازی به عدم تحقق اهداف در رشد ارزش افزوده و تولید مسکن اشاره شد و ضمن بررسی چالش‌ها و تخلفات حوزه مسکن مهر و اقدام ملی مسکن، وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن و راهکارهای لازم برای موفقیت آن مورد بررسی قرار گرفت.

برخی دیگر از موضوعات مانند بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان یکی از موضوعات خاص، طرح هادی روستایی، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، مشکلات ساخت و اقامت در شهرهای جدید و دلایل عدم توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید واکاوی شد. دیوان محاسبات کشور احکام قانونی مغفول مانده دستگاه‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدامات اولویت‌دار وزارتخانه راه و شهرسازی خصوصاً نهضت تولید مسکن و حفظ و نگهداری و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را مورد تاکید قرار داد.

از جمله تاکیدات مطرح شده درباره طرح نهضت تولید مسکن، ضرورت توجه به موضوع مهم آمایش سرزمینی بود.گفتنی است نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی به تخلفات، انحرافات، ترک فعل‌ها، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت راه و شهرسازی اشاره کردند و خواستار توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور و دستگاه‌های نظارتی در پیشبرد اهداف شدند.

 

ارسال نظر