در شهر

۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۰۲:۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۷۲۱۲

ثبت ۱،۵ تخلف  به ازای هر پروانه ساختمانی

محمدرضا عبدلی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ثبت ۱.۵ تخلف به ازای هر پروانه ساختمانی، گفت: در دوره‌های قبلی، برخی از مناطق برای ارجاع بیشتر پرونده‌های تخلف به کمیسیون‌های داخلی با هم رقابت داشتند.  عبدلی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تخلف در ساخت‌وسازهای بخش مسکن و ساختمان، اظهار کرد: بسیاری از ساختمان‌ها تخلفاتی دارند باید پرونده‌ آنها به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود و طبق ضوابط موجود با آنها برخوردهای لازم صورت گیرد. وی ادامه داد: اما این تخلفات معمولا به کمیسیون‌های داخلی ارجاع داده می‌شود که مربوط به اخذ جرایم است. در دوره‌های مختلف برخی از شهرداران دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از ارجاع پرونده‌های پر اشکال به کمیسیون‌های اخذ جریمه ابلاغ می‌کنند، اما تجربه نشان داده که بعد از یک مدت این بخشنامه‌ها کمرنگ گرفته شده و آن پیگیری هم که باید صورت بگیرد اتفاق نمی‌افتد. وی تصریح کرد: مطالعه برخی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی حاکی از آن است در دهه 80 و 90 شمسی، تقریبا به ازای هر پروانه ساختمانی یک و نیم تخلف اتفاق افتاده و در سطح شهر تهران که این زمینه وضعیت مناسب نیست. کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در بُعد درآمدزایی با آنکه شهرداری‌ها همواره اعلام می‌کنند که از محل ساخت و سازهای مسکن درآمد آنچنانی عاید آنها نمی‌شود، اما آمار 1.5 تخلف به ازای هر پروانه ساختمان نشان می‌دهد بحث درآمدزا بودن این تخلفات نقش پررنگی در شهرداری‌ها دارد. عبدلی گفت: متاسفانه در دوره‌های قبلی، برخی از مناطق حتی با هم رقابت هم داشتند که تعداد پرونده‌های بیشتری را -برای اخذ جرایم- به کمیسیون‌های داخلی ارجاع بدهند به جای اینکه پرونده‌ها به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود.

مهم‌ترین علل  آلودگی هوای پایتخت

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر بارگذاری بیش از حد آلاینده‌ها در پایتخت به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا گفت: اقداماتی نظیر بهبود کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوا موثر هستند اما نمی‌توانند بر بارگذاری بیش از حد غلبه کنند.  انصاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره کاهش آلودگی هوا پایتخت با بالا رفتن کیفیت سوخت اظهار کرد: افزایش کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوا بی‌تاثیر نیست. در کنار آن باید مدل‌های حمل و نقلی نیز به سمت حمل و نقل عمومی تغییر کند و از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده شود. اگر کیفیت سوخت به‌ویژه سوخت نفت گاز بهتر شود و گوگرد آن در حد مجاز باشد، می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد. وی با اشاره به مولفه‌های گوناگون موثر بر آلودگی هوا ادامه داد: اشتباه است اگر فکر کنیم مشکل آلودگی هوای تهران فقط با افزایش کیفیت سوخت حل‌شدنی است بلکه بهبود کیفیت سوخت نفت گاز یکی از مولفه‌های بهبود کیفیت هواست. انصاری درباره مهم‌ترین عامل آلودگی هوای تهران گفت: مهم‌ترین علت آلودگی هوا تمرکز زیاد جمعیت، صنعت و خودرو در پایتخت است یعنی ما بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی در کلان‌شهر تهران را شاهد هستیم. در حال حاضر ۴۶ درصد صنایع در وسعت محدود تهران متمرکز شده‌اند. مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران اضافه کرد: این‌بارگذاری بیش از حد در تهران، بیش از توان اکولوژیک و محیط زیستی آن است و باعث شده حتی اگر استاندارد خودروها و کیفیت سوخت را ارتقا دهیم، باز هم آلودگی هوا وجود داشته باشد. در حال حاضر روز به روز به جمعیت و تعداد خودروها در تهران افزوده می‌شود و هرچقدر نیز تلاش کنیم، بازهم در شرایط وارونگی دما با آلودگی هوا مواجه شد. وی ادامه داد: علیرغم بارگذاری بیش از حد، اقداماتی مانند بهبود کیفیت سوخت، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهبود وضعیت صنایع می‌تواند روزهای ناسالم کلان‌شهر تهران را کاهش دهد و شاهد روزهای سالم و پاک بیشتری در پایتخت باشیم. او درباره تاثیر و سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر آلودگی هوای تهران اظهار کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ مطالعاتی انجام داد و سهم هریک از وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها، خودروها، اتوبوس‌ها و... را مشخص کرد.

تغییر ساعت حرکت متروی کرج به تهران از 9 اسفند 

خط پنج متروی تهران و حومه از نهم اسفندماه برنامه حرکت اولین قطار از ایستگاه گلشهر به سمت تهران (صادقیه) از ساعت ۵ به 5:20 به‌صورت تندرو و از ایستگاه تهران (صادقیه) به سمت گلشهر از ساعت ۵ به 5:30 تغییر می‌کند. به گزارش ایرنا، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پروژه تعمیرات اساسی شبکه برق بالاسری خط ۵ مترو تهران در محدوده ایستگاه‌های کرج تا هشتگرد از ۲۲ دی‌ماه آغاز شده و به منظور رفاه حال شهروندان و مسافران این کار فقط در روزهای تعطیل و شب‌ها پس از پایان بهره‌برداری از مترو انجام می‌شود که با توجه به کمبود زمان اورهال شبانه، مقرر شد تا ساعت آغاز حرکت قطارها در این خط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تغییر کند. بر اساس این گزارش از صبح روز نهم اسفندماه، خط پنج متروی تهران و حومه از ساعت 5:20 صبح از ایستگاه گلشهر به سمت تهران و از ساعت 5:30 از ایستگاه تهران (صادقیه) به سمت گلشهر فعالیت خود را آغاز می‌کند. در این گزارش آمده که فعالیت سایر خطوط مترو تهران همانند روزهای قبل از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود. بر اساس این گزارش، خط پنج مترو تهران و حومه از ایستگاه صادقیه تهران آغاز و تا گلشهر کرج ادامه دارد.

 

ارسال نظر