در شهر

۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۱:۳۹:۰۸
کد خبر: ۱۸۷۱۶۰

ورود استانداری تهران به پرونده سرقت تجهیزات شهری

محسن نایبی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران با اشاره به پیگیری انتظامی موضوع سرقت تجهیزات شهری توسط پلیس، از ورود و پیگیری استانداری تهران پس از تکمیل گزارشات درباره این موضوع خبر داد. نایبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرقت تجهیزات شهری همچون پیچ تیرهای چراغ برق بزرگراه‌ها گفت: گزارشات موضوع سرقت تجهیزات شهری اخیرا و به تازگی رسیده است و بر همین اساس مساله در مجموعه انتظامی و توسط دوستان ناجا درحال پیگیری است و به محض تکمیل گزارش‌ها استانداری تهران برای پیگیری به موضوع ورود پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش، به تازگی ا اخباری درباره سرقت تجهیزات شهری از جمله سرقت پیچ‌ پایه‌های تیر چراغ برق در بزرگراه آزادگان و سقوط تیرهای برق و سرقت تجهیزات پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد منتشر شد که با واکنش اعضای شورای شهر تهران و تذکر برای حل این مشکل همراه بود و پلیس نیز اعلام کرد که سارقان دستگیر شده‌اند.

ثبت بیشترین بارندگی

در لواسان طی ۲۴ سال گذشته

مازیارغلامی، معاون اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی در لواسان ثبت شد و در شهریار بارشی ثبت نشد. غلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش در استان تهران بودیم و بیشترین میزان بارش باران در ایستگاه لواسان ۱۹.۸میلیمتر ثبت شد، اظهارکرد: ایستگاه‌های آبعلی ۱۱.۶ میلیمتر، دماوند ۱۱.۴ میلیمتر، فیروزکوه ۱۱.۲ میلیمتر، شمیرانات -اقدسیه ۱۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کردند. معاون اداره کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: ایستگاه‌های ژئوفیزیک با ۹.۲ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد با ۵.۲ میلیمتر، فرودگاه امام با ۴ میلیمتر، چیتگربا ۲.۸ میلیمتر و ورامین با ۲.۳ میلیمتربارش ایستگاه‌هایی بودند که بارش کمتر از ۱۰ میلیمتر در آنها ثبت شد.

بیشتر شرکت‌های شهرداری تهران زیان‌ده هستند

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر اکثر شرکت‌های شهرداری تهران زیان ده هستند و در شهرداری تهران نیز می‌دانند که اگر کمک‌های شهرداری نباشد، این شرکت‌ها اصلا امکان حیات ندارند. امانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت مالی غیرشفاف سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و نظارت بر اقدامات آنها توسط شورای شهر تهران گفت: سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری دو دسته هستند. یک دسته سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی هستند که ماموریت‌های شهرداری را انجام می‌دهند، مانند سازمان مدیریت پسماند، شهروند، اتوبوسرانی و شرکت مترو که حجم کار و فعالیت آنها بزرگ است و اگر نباشند شهرداری با قواره فعلی و محدودیت‌هایی که فعلا دارد نمی‌تواند از پس ماموریت‌های خود بربیاید.  او ادامه داد: چرا که آیین نامه مالی شهرداری به گونه‌ای است که دست شهرداری را برای انجام برخی از ماموریت‌های کلان در شهر بسته و به همین دلیل قانون گذار پیش بینی کرده است که شهرداری در شهر شرکت و سازمان داشته باشد تا براساس قانون تجارت کار کند و هیات‌مدیره و حسابرس داشته باشد که تابع مقررات مالی شهرداری تهران نباشد.  امانی با بیان اینکه برخی از این شرکت‌ها و سازمان‌ها به مرور از فلسفه اصلی خود دور شدند، گفت: این فلسفه تشکیل سازمان‌ها و شرکت‌ها است اما در عمل و به مرور زمان برخی از این شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری از هدف اصلی خود دور ماندند. به همین دلیل دچار کارکردهای غلط شدند و بعضا شفاف عمل نمی‌کنند و این ایراد وارد است.  عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اما اصل وجود سازمان‌ها و شرکت‌هایی که ماموریت‌های شهرداری را انجام می‌دهند ضروری و لازم است و اگر نباشند شهرداری در انجام ماموریت خود دچار مشکل می‌شود و قانون‌گذار به درستی این کار را کرده است.  او با بیان اینکه ضرورتی به ادامه برخی شرکت‌های نسل دوم شهرداری نیست، گفت: شرکت‌هایی را داریم به ویژه شرکت‌های نسل دوم که ضرورتی به ادامه کار آنها در شهرداری وجود ندارد و می‌شود آنها را ادغام و منحل کرد و ضرورتی بر ادامه کار آنها در شهرداری نیست. به ویژه شرکت‌هایی که خودشان کار نمی‌کنند، بلکه پروژه را می‌گیرند و به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می‌کنند و از این میان درصد بالاسری از شهرداری دریافت می‌کنند و به شکل پیمانکار شهرداری در می‌آیند.  او با اشاره به ایده شورای شهر در این زمینه گفت: برخی از این شرکت‌ها باید ادغام شوند که طرح آن یا از سوی شهرداری به صورت لایحه ارایه یا شورا طرح آنر ا ارایه می‌دهد چرا که هیچ ضرورتی به وجود برخی از آنها در شهرداری نیست. البته این طرح در حد ایده است و باید روی آن کار کنیم که برخی از شرکت‌های شهرداری که خاصیت حقوقی خود را از دست داده‌اند و موضوع ماموریت آنها منتفی شده است را با سیستم بالاسری اصلی ادغام کنیم.  عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره رقم زیان این شرکت‌ها گفت: در حال حاضر اکثر شرکت‌های شهرداری تهران زیان ده هستند و در شهرداری تهران نیز می‌دانند که اگر کمک‌های شهرداری نباشد این شرکت‌ها اصلا امکان حیات ندارند. در سال ۱۴۰۱ برای بسیاری از شرکت‌ها بودجه در نظر گرفتیم. اما شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان به صورت آنی برای شرکت‌ها تصمیم گرفت اما در یک فرایند زمانی می‌توان این کار را انجام داد.  امانی گفت: این بخش را باید شفاف‌تر کرد تا تعبیر حیاط خلوت شهرداری از فرهنگ ادبیاتی شهرداری حذف شود. اما این را قبول دارم که شرکت‌ها چنین عملکردی داشته‌اند که به چنین اظهاراتی ختم شده است. 

 

ارسال نظر