در شهر

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۲:۵۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۶۹۸۲

دستور حمایت ویژه از شهرداری‌ها در دولت

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از دستور رییس‌جمهور برای حمایت ویژه از شهرداری‌ها در دولت خبر داد و گفت: فاصله‌ای که میان بخش‌های مختلف با دولت در ادوار مختلف رخ داده، باعث شده که مردم متضرر شوند. بهادری جهرمی در حاشیه بازدید از خبرگزاری مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اهتمام دولت در توجه به شهرداری‌ها در حوزه بودجه چه میزان است، گفت: متأسفانه این فاصله‌ای که میان بخش‌های مختلف با دولت در ادوار مختلف رخ داده، باعث شده که مردم متضرر شوند و در حوزه شهری نیز از همین جنس و قِسم است. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف سیاسی بعضاً میان شهرداری‌های کلانشهرها به‌ویژه تهران که به نوعی نماینده شهرداری‌های کلان‌شهرها و مدافع حقوق شهرداری‌ها در هیات دولت است، فاصله ایجاد می‌شد و علاوه بر اینکه در جلسات هیات دولت دعوت نمی‌شدند، از آنها حمایت نیز نمی‌شد. وی نمودارهایی که توسط شهردار تهران در جلسه هیات دولت ارایه شده است را ناراحت‌کننده توصیف و بیان کرد: کاهش جدی سهم دولت در حمایت از حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل درون شهری و هوای پاک از جمله موضوعاتی بود که در گزارشات ارایه شده توسط شهردار تهران به آن اشاره شده بود. بهادری جهرمی با اشاره به دستور رییس‌جمهور برای حمایت ویژه از شهرداری‌ها در دولت اظهار کرد: آقای زاکانی صرفاً پیگیر امور شهرداری تهران نبودند و من به عنوان کسی که در جلسات هیات دولت بوده عرض می‌کنم که آقای زاکانی پیگیر امور عمومی شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف هستند. سخنگوی دولت اظهار کرد: پیرو همین موضوع، معاون اول رییس‌جمهور جلسه‌ای با شهرداران کلانشهرها داشتند که از جمله محورهای آن جلسه تأمین ناوگان حمل و نقل درون شهری، سهم دولت در قانون هوای پاک، تقسیم خانه‌ها به حوزه‌های درون و برون‌شهری و حمایت‌های مختلفی که دولت و وزارت کشور باید از شهرداری‌ها داشته باشند، بود.

ایجاد اولین مسیر ویژه تردد موتورسواران در تهران

شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مسیر ویژه تردد موتورسواران در تونل امیرکبیر واقع در این منطقه خبر داد و گفت: این مسیر از اولین مسیرهای ویژه تردد موتورسیکلت در شهر تهران به شمار می‌رود.  به گزارش ایسنا، امیر یزدی گفت: تردد موتورسیکلت‌ها در مناطق مرکزی شهر که دارای طرح ترافیک است، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و به همین دلیل توجه به حفظ ایمنی و جلوگیری از حوادث ناشی از تصادف موتورسواران با استفاده از راه‌حل‌های ترافیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با اشاره تردد موتورسیکلت‌ها در تونل امیرکبیر توضیح داد: در سه‌راه امین‌حضور دو دهانه تونل وجود دارد که حرکت وسایل نقلیه از تونل جنوبی آن به سمت خیابان ۱۷ شهریور و از تونل شمالی به سمت بزرگراه امام‌علی (علیه‌السلام) شمال صورت می‌گیرد. متأسفانه موتورها به دلیل تقاضایی که از خیابان ۱۷ شهریور به سمت بازار تهران وجود دارد، از تونل جنوبی، حرکت خلاف انجام می‌دادند و به صورت خلاف جهت حرکت از خیابان ۱۷ شهریور وارد تونل جنوبی می‌شدند یعنی در تونل جنوبی که مسیر حرکت، غرب به شرق است، موتورها از شرق به غرب وارد این تونل می‌شدند تا بتوانند به خیابان امین‌حضور دسترسی پیدا کنند. شهردار منطقه ۱۲ ضمن بیان این مطلب که این اتفاق سبب روی‌ دادن حوادث تلخی نظیر تصادفات منجر به فوت در این تونل می‌شد، افزود: این مسیر از خیابان ۱۷ شهریور به سمت سه‌راه امین‌حضور در حدود یک کیلومتر، جداسازی و ایمن‌سازی شد و به عنوان مسیری ایمن که مختص موتورسواران است، به بهره‌برداری رسید بنابراین موتورسوارانی که از خیابان ۱۷ شهریور قصد دسترسی به سه‌راه امین‌حضور را دارند و قبلاً از تونل جنوبی به صورت خلاف جهت استفاده می‌کردند، اکنون می‌توانند از تونل شمالی از مسیر ویژه تردد موتورسواران که در آنجا تعبیه شده به صورت ایمن استفاده کنند.

وجود ۲۸۰ هزار پلاک  بافت فرسوده در پایتخت

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: امروز حدود ۴۵۰۰ هکتار از محدوده تهران که حدود ۷ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود به خود اختصاص داده و ۲۱ درصد جمعیت شهر در این محدوده‌ها ساکن شده‌اند. وی تاکید کرد: نوع مشکلات در این محدوده‌ها مختلف است و تنها به کم دوام بودن ساختمان‌ها خلاصه نمی‌شود، لذا مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و... و هم افزایی آنها موجب شکل‌گیری بافت‌های فرسوده می‌شود . حل مساله فرسودگی در اختیار هیچ دستگاهی به تنهایی نیست. قطعا مشکلات پیچیده راه‌حل‌های پیچیده و زمان بر خواهند داشت. وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد برای ارتقاء کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده تا به متوسط شهر برسند در هر هکتار بافت فرسوده حداقل نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی از طرف بخش عمومی یعنی دولت و شهرداری وجود دارد. حاجی علی اکبری تصریح کرد: ساخت مدرسه، بوستان و درمانگاه خود به خود و از طریق بخش خصوصی اتفاق نمی‌افتد؛ این موارد کالاهای عمومی هستند که باید بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری عمومی کند. امروز فاصله زیادی بین آنچه که باید انجام شود و آنچه وجود دارد قابل مشاهده است.  وی تاکید کرد: در بافت فرسوده نزدیک به ۲۸۰ هزار پلاک داریم که ۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی مالکیت هستند و مردم در آنها مشغول زندگی هستند.

 

ارسال نظر