عرضه بلیت پروازهای نوروزی با نرخ‌نامه دی‌ماه

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۰۵:۰۵:۱۴
کد خبر: ۱۸۶۹۴۱

آن‌گونه که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است، بلیت پروازهای نوروزی توسط شرکت‌های هواپیمایی در حال عرضه است و قیمت‌ها هم برای نوروز افزایش نیافته و در قالب همان نرخ‌نامه دی‌ماه است.اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، درباره پروازهای نوروزی اظهار داشت: طرح سفرهای نوروزی از روزهای پایانی اسفندماه 1400 شروع می‌شود و تا پانزدهم فروردین 1401 ادامه دارد.وی اضافه کرد: با توجه به آنکه اغلب شرکت‌های هواپیمایی برنامه پروازی خود را 6 ماهه می‌بندند و برنامه پروازی نیمه دوم سال از آبان‌ماه امسال آغاز شده است، بنابراین امکان تهیه بلیت تا اردیبهشت سال 1401 برای مسافران وجود دارد بنابراین عرضه بلیت پروازهای نوروزی در حال انجام است.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: عرضه بلیت سفرهای نوروزی بدون افزایش قیمت نسبت به نرخ‌های فعلی و در دامنه نرخ‌های تعیین‌شده مصوب 13 دی‌ماه 1400 انجام خواهد شد و مسافران دقت کنند پیش از خرید بلیت، دامنه نرخ‌ها را مشاهده کنند.اسعدی سامانی تأکید کرد: به دفاتر فروش بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی و همچنین سایت‌های معتبر فروش بلیت ابلاغ شده است که به هیچ عنوان اجازه ندارند خارج از دامنه نرخی بلیت عرضه کنند و در صورت مشاهده تخلف، دستگاه‌های نظارتی و سازمان هواپیمایی برخورد قانونی خواهد داشت.

  امکان اعتبارسنجی بلیت خریداری شده

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: مسافران حتما اگر بلیتی را از سایت یا آژانس خریداری کردند از طریق لینک اعتبارسنجی که در سایت شرکت‌های هواپیمایی و سایت انجمن‌های شرکت‌های هواپیمایی درج شده است نسبت به اعتبارسنجی اقدام کنند، همچنین نرخ عرضه شده بلیت خود را با دامنه نرخی درج شده در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطابقت دهند و بهتر است ابتدا نرخ‌ها را در دامنه نرخی چک کنند و سپس به تهیه بلیت اقدام کنند.

  اختصاص همه ناوگان فعال  برای سفرهای نوروزی

وی درباره ایجاد ناوگان جایگزین اظهار داشت: برخی شرکت‌های هواپیمایی با توجه به توان خود برای سفرهای نوروزی ناوگان جایگزین هم اختصاص می‌دهند، اما تلاش شده است در این عرصه، همه ظرفیت ناوگان برای انتقال مسافران درنظر گرفته شود. اسعدی سامانی اظهار کرد: البته از مسافران هم می‌خواهیم که پروازهای خود را در طول ایام نوروز توزیع کنند، معمولاً در برخی روزهای نوروز تقاضا در یک طرف مسیر بسیار زیاد است و در مسیر برگشت تقاضا کاهش می‌یابد.  وی درباره احتمال راه‌اندازی پروازهای فوق‌العاده در نوروز گفت: با توجه به عرضه و تقاضا، شرکت‌های هواپیمایی درخواست برقراری پرواز فوق‌العاده در نوروز به سازمان هواپیمایی کشوری ارایه می‌دهند و این مورد از سوی سازمان هواپیمایی کشوری رسیدگی و اقدام می‌شود. بر اساس این گزارش، از 13 دی سال جاری براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده ‌شد و شرکت‌های هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند 9 درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند؛ باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری بر روی بلیت هواپیما پیش‌بینی نشده و بخشی از 9 درصد مالیات برارزش افزوده به عنوان سهم شهرداری منظور می‌شود بنابراین با حذف شدن عوارض شهرداری از 13 دی ماه 4 درصد به قیمت بلیت پروازهای داخلی و 9 درصد به قیمت بلیت پروازهای خارجی به عنوان مالیات برارزش افزوده اضافه شده است.

  انتقاد از اخذ مالیات ارزش افزوده 

در این حال، حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با بیان اینکه ایرلاین‌ها هر وقت بخواهند قیمت بلیت پروازها را افزایش می‌دهند، گفت: دریافت مالیات بر ارزش افزوده کار بسیار عبث و بیهوده‌ای است. به گزارش تسنیم، رفیعی با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مسافران حمل‌ونقل هوایی در کشور (پروازهای داخلی)، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای خارجی دریافت نمی‌شود. البته نباید هم این کار انجام شود، چراکه برخلاف قوانین بین‌المللی است. وی با یادآوری اینکه حمل‌ونقل همواره از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف بوده است، افزود: مشخص نیست چرا حمل‌ونقل هوایی را از این معافیت حذف کرده‌ و از آن مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند. وی تاکید کرد: این نوع مالیات زمانی باید دریافت شود که -فعالیت اقتصادی- ارزش‌افزوده داشته باشد. حمل‌ونقل هوایی چه ارزش‌افزوده‌ای برای مردم دارد؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل هوایی هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای مردم ندارد، گفت: این کار بهانه‌ای برای سودجویی و افزایش قیمت‌ها می‌شود. رفیعی با تاکید بر اینکه دریافت مالیات بر ارزش افزوده کار بسیار عبث و بیهوده‌ای است، اضافه کرد: متاسفانه در بخش حمل‌ونقل هوایی بارها دیده‌ایم که دست در جیب مردم می‌کنند و به‌ناحق قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این وضعیت به سایر شقوق حمل‌ونقل از جمله قطار، اتوبوس، تاکسی و ... تسری پیدا کرده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

  گلایه از قیمت‌گذاری بی‌قاعده 

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت هیچ مسوولی هم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نمی‌کند، اظهار کرد: ایرلاین‌ها نه به «High Season» قانع هستند نه به «low season». واقعیت آن است که نرخ‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل هوایی دقیقا مانند خودروسازی است. هر وقت دوست داشته‌ باشند قیمت را افزایش می‌دهند و هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی همچنین درباره پروتکل‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا در سفرهای هوایی، گفت: معمولا عادت داریم توپ را در زمین مردم بیندازیم، بگوییم رعایت نمی‌کنند و عامل شیوع کرونا هستند. بنده به تازگی در یکی از دالان‌های فرودگاه امام خمینی (ره) دیدم که مردم به شکل فشرده کنار هم ایستاده بودند و سه نفر در حال تست PCR از آنها بودند، در چنین جایی معلوم است هر کسی کرونا می‌گیرد.

 

ارسال نظر