ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۰۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۸۶۸۶۸

پیش‌بینی بارش برف و باران  در بیشتر مناطق کشور

با ورود سامانه بارشی از سمت غرب به کشور در مناطقی از شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌های از مرکز و شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز و زاگرس مرکزی، با بارش باران و برف همراه خواهند بود. به گزارش ایرنا، امروز در شمال غرب بارش‌ها که از روز جمعه آغاز شده بود، قطع می‌شود با این حال در سایر مناطق بارش برف و باران ادامه خواهد داشت. همچنین مناطقی از استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، یزد و خراسان جنوبی هم بارش خواهند داشت. براساس این گزارش، روز یکشنبه در استان‌های ساحلی خزر، بخش‌هایی از کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، یزد و خراسان جنوبی بارش ادامه خواهد داشت. از نظر شرایط دمایی روز شنبه در نوار شمالی و یکشنبه نوار شرقی کاهش دما قابل پیش‌بینی است و روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شرقی و جنوبی کشور وزش باد شدید انتظار می‌رود که در برخی نقاط همراه با گرد و خاک خواهد بود.

بانک‌ها به ۶۹ درصد مستأجران وام ودیعه مسکن ندادند

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه با اشاره به پرداخت وام ودیعه مسکن به ۳۱ درصد از مستأجران واجد شرایط، گفت: تاکنون ۴۸۰۰ میلیارد تومان وام به اجاره‌نشین‌ها پرداخت شده است. محمودزاده تسنیم درباره جدیدترین وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران، اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا در حمایت از مستأجران، ‌طی دو سال اخیر وزارت راه و شهرسازی اقدام به معرفی متقاضیان واجد شرایط به بانک‌های عامل جهت پرداخت وام ودیعه کرده است. وی ادامه داد: بر این اساس حدود 700 هزار مستأجر واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شدند. وی با بیان اینکه از این تعداد بانک‌ها به حدود 220 هزار اجاره‌نشین (حدود 31 درصد) وام ودیعه مسکن را پرداخت کرده‌اند، افزود‌: سیستم بانکی باید تا پایان بهمن‌ماه وام مستاجران معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی را پرداخت کند. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در واکنش به روند کند پرداخت وام ودیعه به مستأجران گفت: این موضوع را بارها از بانک مرکزی پیگیری کرده‌ایم، گرچه این مساله در حیطه وظایف ما نیست اما به‌طور مستمر آن را پیگیری می‌کنیم. محمودزاده همچنین با یادآوری اینکه سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده بود، اضافه کرد: عملکرد سال گذشته بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه حدود 4800 میلیارد تومان بود.

عامل صف کامیون‌ها  در مرز آستارا

مقامات مسوول ارشد سازمان راهداری و گمرک با اشاره به فروکش کردن صف کامیون‌ها در مرز آستارا، برخی علل ایجاد این صفوف را طی روزهای گذشته تشریح کردند. به گزارش مهر، برخی خبرها از بازگشت مجدد صف کامیون‌های حامل محصولات صادراتی و ترانزیتی منتظر برای عبور از مرز آستارا به جمهوری آذربایجان جهت تردد به روسیه حکایت دارد. این در حالی است که هر ساله در ماه ژانویه که با افزایش صادرات محصولات کشاورزی، و باغی از جمله کیوی به روسیه مواجهیم، کامیون‌های حامل این محموله‌ها مرز آستارا را برای سفر به روسیه به دلیل نزدیکتر بودن به مرزهای ورودی روسیه انتخاب می‌کنند که این تجمع کامیون‌ها به ایجاد صفوف طولانی در پایانه مرزی آستارا می‌انجامد. با این حال محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علت این صف را وجود کامیون‌های حامل محمولات ترانزیتی و صادراتی کشور در شهر آستارا برای خروج از مرز زمینی عنوان کرده است. هدایتی گفته است: در آستارا همواره با جهش فصلی مواجه هستیم و از یک ماه منتهی به ژانویه صادرات محصولات کشاورزی و باغی از جمله کیوی و پرتقال شمال کشور تا محصولات کشاورزی جنوب کرمان به مقاصد روسیه و اوراسیا افزایش پیدا می‌کند و این‌بار از مرز زمینی آستارا عبور داده می‌شود، این افزایش تقاضا برای عبور تا عید نوروز ادامه‌دار است. وی با اشاره به افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی میزان تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از آستارا نسبت به مدت مشابه در دو سال گذشته، علت آن را افزایش همکاری‌های ایران و اوراسیا و انعقاد موافقت‌نامه‌های ترجیحی با اوراسیا عنوان و اظهار کرد: مواردی چون «محدودیت در پل مرزی آستارا» و «توقف‌های طولانی تشریفات گمرکی» از دلایل ایجاد این صفوف است. در فصل اوج ترددها معمولاً با حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دستگاه کامیون خروجی از مرز و ۲۳۰ تا ۲۴۰ کامیون ورودی به کشور از این مرز مواجه هستیم. بنابراین در روزهای اوج میزان مجموع تردد کامیون‌ها از این مرز با توجه امکانات و ظرفیت موجود به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دستگاه کامیون می‌رسد. در همین حال، سید روح‌الله لطیفی درباره نقش گمرک در توقف کامیون‌ها در مرز آستارا گفت: وظیفه گمرک کنترل اسناد تردد محموله‌های تجاری بر اساس قوانین بین‌المللی است و ما چاره‌ای جز اجرای قانون نداریم. از سوی دیگر باید کنترل‌ها و پذیرش‌های کامیون‌ها در سمت مقابل را هم در نظر گرفت که در افزایش صف کامیون‌ها موثر است. وی از دیگر دلایل ایجاد صفوف کامیون‌ها در مرز آستارا را افزایش حجم خرید محصولات کشاورزی ایران از سوی روس‌ها دانست و افزود: در فصول سرد سال روس‌ها چاره‌ای جز خرید مواد کشاورزی و خوراکی از دیگر کشورها از جمله ایران ندارند بنابراین با شروع فصل سرما در روسیه و فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب ایران، صف صادرات این محصولات در آستارا ایجاد می‌شود.

 

ارسال نظر