افزایش قیمت پروازها با اخذ مالیات ارزش افزوده

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۰۲:۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۸۶۸۶۷
افزایش قیمت پروازها با اخذ مالیات ارزش افزوده

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری طی مکاتبه با شرکت‌های هواپیمایی مجوز اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بلیت پروازهای داخلی را صادر کرد.  به گزارش تسنیم، در بخشی از نامه محمد محمدی‌بخش به مدیران عامل ایرلاین‌های داخلی و شرکت‌های خارجی فعال در ایران با اشاره به استعلام از سازمان امور مالیاتی درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل هوایی آمده است؛ وفق بند 1 نامه شماره 210/12345/ص قانون مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای داخلی که طی آن ارایه خدمات حمل‌ونقل هوایی در ایران است، تعلق می‌گیرد و پروازهای بین‌المللی مشمول اخذ مالیات موضوعه نمی‌شود. بلیت صادر پروازهای سیستمی یا چارتری در حکم صورتحساب صادره است، لذا درج اجزای تشکیل‌دهنده بهای کل بلیت الزامی است. در بلیت‌های صادر شده مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد بهای خالص بلیت است. در صورتی که خریدار بلیت از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده نکرده و از انجام پرواز انصراف دهد کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر مسترد می‌شود. مبالغ دریافتی بابت جریمه ابطال و تغییر رزرواسیون مشمول مأخذ مالیات و عوارض موضوعه نیست. رییس سازمان هواپیمایی کشور در انتها از حذف 5 درصد نرخ پایه عوارض شهرداری که از مسافران حمل‌ونقل هوایی دریافت می‌شد، ‌خبر داده است.

    ایرلاین‌ها  بلیت هواپیما را ۳۰۰ هزار تومان گران کردند

در این حال، اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار را برای نوروز ۱۴۰۱ نمی‌دهیم، خواستار نظارت وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد ایرلاین‌های داخلی شد.

او اظهار کرد: قرار بود پس از حذف محدویت مسافر در پروازها، قیمت بلیت هواپیما نیز به نرخ سابق خود بازگردد، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت را نیز افزایش دادند. وی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر قیمت بلیت هواپیما 200 تا 300 هزار تومان افزایش یافته که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این حوزه باید با جدیت به قیمت بلیت هواپیما ورود کرده و اجازه افزایش قیمت غیرقانونی به ایرلاین‌ها را ندهد.

وی تاکید کرد: علی‌رغم وعده وزیر راه مبنی بر ساماندهی نرخ بلیت هواپیما ظرف مدت یک ماه، شاهد نابسامانی در این حوزه و افزایش قیمت بلیت‌ها هستیم. لذا اعضای کمیسیون عمران در اولین فرصت، جلسه‌ای با این موضوع برگزار خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی و مجموعه وزارت راه نیز به موضوع قیمت بلیت هواپیما ورود کرده و با تخلفات برخورد کنند. این افزایش قیمت نه تنها در خطوط هوایی بلکه ریلی و جاده‌ای نیز مشاهده می‌شود. از این رو با توجه به اینکه در آستانه سال نو و ایام نوروز قرار داریم نباید شاهد افزایش قیمت مجدد باشیم. اجازه نمی‌دهیم قیمت بلیت هواپیما و قطار در ایام نوروز 1401 افزایش پیدا کند.

    ناوگان نداریم  امکان جداسازی مسافران وجود ندارد

 در رویدادی دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابلاغ مصوبه محدودیت ۶۰ درصدی ستاد کرونا به ایرلاین‌ها اعلام کرد: با توجه عدم امکان برقراری پروازهای فوق‌العاده، امکان جداسازی مسافران وجود ندارد.

میراکبر رضوی، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به شرکتهای هواپیمایی گفت: همه ایرلاین‌ها از زمان ابلاغ این مصوبه، موظف به رعایت 60 درصد در فروش بلیت های داخلی در بازه زمانی دو هفته آینده هستند.

وی افزود: بسیاری از مسافران از ماه‌ها قبل اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده‌ و برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. با توجه به کمبود ناوگان هوایی و عدم امکان برقراری پروازهای فوق‌العاده برای شرکت های هواپیمایی، امکان جداسازی مسافرین از یکدیگر وجود ندارد. وی ادامه داد: لذا با توجه به اهمیت موضوع و همچنین تاکید سازمان بر رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و با این هدف که پروازهای مسافران نیز دچار چالش نشود، این پروازها با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود. وی گفت: لیکن از تاریخ ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، شرکت‌ها موظف به رعایت 60 درصد در فروش بلیت‌های داخلی در بازه زمانی 2 هفته آینده هستند. بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مصوبه محدودیت 60 درصدی صندلی پروازی چهارشنبه گذشته 20 بهمن 1400 به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است.

 

ارسال نظر