رای 10 هزار میلیارد تومانی پارلمان شهری پایتخت

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۱:۳۹:۰۸
کد خبر: ۱۸۶۸۰۰
رای 10 هزار  میلیارد تومانی  پارلمان  شهری  پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت دیروز به لایحه‌ای رای مثبت داد که به موجب آن 100 هزار نفر به جمعیت منطقه 22 تهران اضافه می‌شود و 10 هزار میلیارد تومان برای شهرداری تهران درآمدزایی می‌کند. این لایحه در حوزه شهرسازی و صدور پروانه ساخت برای 210 پرونده تعریف شده است. بر اساس مصوبه دیروز شورای شهر تهران، و در قالب تغییر طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 قرار است در کارگروهی، پرونده‌های یادشده، طی 18 ماه، یک به یک بررسی و پروانه ساخت به آنها اعطا شود. این لایحه دیروز در حالی در شورای شهر تصویب شد که برخی از اعضای شورای یادشده نسبت به اشباع ظرفیت جمعیتی منطقه یادشده هشدار دادند و درخواست کردند که از این پس، هیچ گونه پروانه ساخت جدیدی در این منطقه صادر نشود. مساله تخصیص 10 هزار میلیارد تومان درآمد حاصله از این مصوبه به تامین سرانه در داخل منطقه 22 یا استفاده از آن در کل شهر تهران نیز دیروز در شورای شهر محل بحث و تبادل نظر بود. برخی از اعضا با اشاره به فقر شدید سرانه شهری در منطقه یادشده و همچنین جمعیت رو به ازدیاد آن، خواستار هزینه شدن این درآمد در منطقه 22 بودند اما اکثریت شورا به واریز و انتقال این مبلغ به خزانه کل شهرداری و استفاده از آن در کل پایتخت رای دادند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل‌وششمین جلسه علنی این شورا و در ادامه جلسه قبلی شورا بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی و تمدید دوره فعالیت کارگروه ماده ۱۰ مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: با توجه به مذاکرات جلسه قبلی شورا مقرر شد نایب‌رییس و ریاست کمیسیون شهرسازی شورا در جلسه‌ای مشترک با شهرداری منطقه ۲۲ و اعضای کمیته صدور پروانه بازرسی فنی طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ موضوع را بررسی کنند که این جلسه دوشنبه شب با حضور آقایان سروری و عباسی تشکیل شد. وی ادامه داد: طبقه‌بندی در مورد پرونده‌های موجود انجام شد به شکلی که پرونده‌هایی که روی آنها اقدامی انجام نشده، پرونده‌هایی که اقدامات لازم به صورت کامل انجام شده و پرونده‌هایی که اقدامات به صورت ناقص بر روی آنها انجام شده تفکیک و پیشنهادهایی در خصوص مواجهه با آنها ارایه شد تا در کمیته‌ای که با حضور دو نفر از اعضای شورا تشکیل می‌شود، برای هر پرونده‌ای تصمیم‌گیری شود تا حقی از هیچ کس ضایع نشود، به این ترتیب در جهت تحقق پیوست عدالت نیز اقدام موثری صورت گرفته است.

    رای به صدور پروانه ساخت  برای 210 ساختمان!

در ادامه این جلسه عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: ۲۱۰ پرونده‌ای که روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت و کارگروهی که تشکیل خواهد شد و اختیارات لازم را دارد هر پرونده را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهد داد. با مصوبه‌ای که به تصویب می‌رسد این اختیار ایجاد می‌شود که پروانه این ۲۱۰ پرونده صادر شود البته صدور پروانه‌ها در شرایطی است که مالکین تعهدات خود را اجرا کرده باشند. این مصوبه و تبصره‌های آن می‌تواند سهم قابل قبول و عدد قابل توجهی به درآمدهای شهرداری اضافه کند، از این رو، امیدواریم شهرداری تهران اهتمامی در خصوص جبران کسری و کمبودهای منطقه ۲۲ به لحاظ فقر سرانه‌ها که شهروندان این منطقه از آن رنج می‌برند را در دستور کار قرار دهد و با هزینه‌کرد این درآمد در جهت جبران این کمبودها گام بردارد. سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز اضافه کرد: جلسه دوشنبه شب، جلسه بسیار خوبی بود که نشان داد شورا و شهرداری یکی ازدغدغه‌های مهم‌شان حقوق مکتسبه و حقوق مردم است که این موضوع افتخاری برای شورا و شهرداری انقلابی به همراه دارد که به پیوست عدالت نگاه جدی و پیگیرانه‌ای دارند تا حقی از هیچ کس ضایع نشود. به این ترتیب در این لایحه با وجود آنکه فشار زیادی بررسی تک تک پرونده‌ها به مجموعه وارد می‌کند، اما این موضوع توسط مدیریت شهری انجام خواهد شد. در ادامه جلسه آخوندی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در ارایه‌ پیشنهادی ضمن قدردانی از کمیسیون شهرسازی شورا برای رسیدگی سریع به این لایحه گفت: در خصوص تبصره ششم تاکید شده که درآمدهای حاصل از این موضوع در منطقه ۲۲ هزینه شود، از این رو، پیشنهاد من حذف این تبصره است تا درآمدها برای شهر هزینه شود. قطعا صلاح این است که درآمدها به صورت کلی برای شهر هزینه شود.

     چالش‌های ناگفتنی منطقه 22

اقراریان در مخالفت با پیشنهاد آخوندی اظهار کرد: منطقه ۲۲ با چالش‌هایی در حوزه خدمات مواجه است که این چالش‌ها بسیار جدی است. من از طرح آنها در صحن شورا به دلیل جلوگیری از ایجاد نگرانی برای اهالی منطقه ۲۲ خودداری می‌کنم اما با این نگاه مقرر شد که درآمدهای حاصل از این لایحه در منطقه ۲۲ هزینه شود تا بخشی از عقب‌افتادگی در حوزه سرانه‌های منطقه ۲۲ جبران شود.

عباسی نیز در جهت حمایت از هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از این لایحه در منطقه ۲۲ اظهار کرد: در حال حاضر منطقه ۲۲، ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که با تصویب این لایحه و تصمیم ما ۱۰۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه خواهد شد، از این رو، باید برای تامین سرانه‌های منطقه چاره‌اندیشی کنیم. شهرداری ماموریت دارد برای تحقق این سرانه‌ها هزاران میلیارد تومان از جاهای دیگر صرف تامین این سرانه‌ها در منطقه ۲۲ کند، از این رو، این مصوبه در حقیقت کمک به شهرداری تهران است. به لحاظ انصاف نیز منطقه‌ای که در فقر سرانه‌ها به سر می‌برد و با این مصوبه ما به جمعیت آن اضافه می‌شود باید فرصتی برای تامین سرانه‌های آن نیز در نظر گرفته شود.

    هشدار درباره عواقب اشباع  سقف جمعیت‌پذیری 

امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز بر لزوم توجه به عواقب پر شدن سقف جمعیت‌پذیری منطقه ۲۲ تاکید کرد. در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباره الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی منطقه ۲۲ پیشنهاد داد: عوارض دریافتی حاصل از مصوبه به خزانه شهرداری تهران واریز شده و شهرداری موظف شود با رشد جمعیت سرانه‌های خدماتی مربوط به حوزه کاری خود را در این منطقه تامین کند که این پیشنهاد با اکثریت آرا به تصویب رسید. وی با بیان اینکه تصویب این مصوبه ۱۰۰ هزار نفر به سرانه جمعیتی منطقه اضافه می‌کند، گفت: در طرح اصلاح شده تفصیلی منطقه ۲۲، سقف جمعیتی ۵۵۰ هزار نفر است. با این مصوبه در کنار سایر ساخت‌ و سازهایی که در منطقه در حال انجام است، سقف جمعیت‌پذیری پر می‌شود و این یعنی از امروز حتی یک پروانه ساخت مسکونی نباید در منطقه صادر شود. ما باید عواقب و پیامدهای این مصوبه را در نظر بگیریم.  بر اساس این گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با ۱۴ رای موافق با پیشنهاد امانی در خصوص اصلاح تبصره ششم لایحه شهرداری تهران در خصوص الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی در مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ و تامین سرانه‌های خدماتی در این منطقه توسط شهرداری به عنوان یک الزام موافقت کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی این لایحه با پیشنهاد اعضای شورا در خصوص اصلاح تبصره پنجم مبنی بر اینکه کارگروه تشکیل شده با حضور دو عضو شورا صرفا مجاز است که پرونده توافقات فاقد پروانه ساختمانی براساس لیست پیوست مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ را بررسی کنند، موافقت کردند. به این ترتیب اعضاء با ۱۴ رای موافق اصل لایحه را به همراه اصلاحات تبصره پنجم و ششم این لایحه مورد موافقت و تصویب قرار دادند.

   10 هزار میلیارد تومان درآمد تازه

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب لایحه شهرداری تهران در خصوص توافقات فاقد پروانه ساختمانی طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ و حقوق مکتسبه ۲۱۰ پرونده گفت: از آنجایی که در ضوابط طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تغییراتی داده شده بود و ضوابط ساختمانی تغییراتی نکرده بود و مقرر شد ۲۱۰ پروانه پس از رسیدگی کارگروه مربوطه صادر شود. وی اظهار کرد: درصد زمین‌ها براساس تکالیف قانونی که قانون‌گذار مشخص کرده از جمله ورود به محدوده شهری برای تامین سرانه‌ها واگذار شده است. عباسی در خصوص حقوق مکتسبه نیز گفت: حقوق مکتسبه این طور نبوده که حقوق تثبیت شده باشند و پرونده‌هایی که تا یک حدی پیش رفته‌اند، قرار شد در کارگروه مربوطه وضعیت‌شان استعلام گرفته شود و تعیین تکلیف شوند. رییس کمیسیون شهرسازی شهر تهران در خصوص درآمد حاصله از این پرونده‌ها اظهار کرد: اعضاء تاکید داشتند با اولویت منطقه ۲۲ درآمدها باشد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به دست‌اید.

 

    تعیین تکلیف ۱۸ ماهه املاک  فاقد پروانه منطقه ۲۲

پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز مساله پروانه‌های فاقد پروانه در منطقه ۲۲ را که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود بررسی کرده و اعضای شورا نظرات خود را دراین خصوص ارایه کردند. وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ نفر سال‌ها در پی بلاتکلیفی املاک، بلاتکلیف مانده بودند، گفت: به همین علت شب گذشته جلسه‌ای میان اعضای شورا به صورت فوق‌العاده انجام شد تا این پرونده‌ها به صورت جز به جز ارزیابی شود و تلاش داریم تا تصمیم کلان در این زمینه نگیریم چرا که بیش از ۲۰۰ پرونده در این زمینه وجود دارد که امروز قرار شد در یک بازه ۱۸ ماهه تعیین تکلیف نهایی شود. وی با بیان اینکه نباید هیچ حق و حقوقی به صورت عمومی و خصوصی ضایع نشود و براساس یکی از تبصره‌های لایحه‌ مربوطه نگاهمان به صورت اولویت‌دار به سرانه‌های آموزشی در منطقه ۲۲ است که امیدواریم اقدامات خوبی در این راستا صورت گیرد.

 

ارسال نظر