در شهر

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۶۷۵۱

کوتاهی در ساخت تصفیه‌خانه مسکن مهر پردیس 

آلودگی سد ماملو همچنان به دلیل عدم احداث تصفیه‌خانه شماره دو مسکن مهر پردیس ادامه دارد و مسوولان یک راه میان بر برای کاهش آلودگی برگزیده‌اند اما محیط زیست مصّر بر ساخت تصفیه‌خانه است.  به گزارش فارس، سد ماملو که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران، روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند و در روستای ماملو با هدف تأمین آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران ساخته شده است، طی یک سال گذشته نامش در اخبار شنیده شده است. چون گفته می‌شود آب این سد آلوده است، آلودگی اصلی‌اش هم با فضولات انسانی است! از همین رو، به تازگی سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از این سد بازدید کرد و پس از این بازدید با اشاره به اینکه بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده از سوی محیط زیست استان تهران و اظهارات کارشناسان مربوطه، کیفیت آب این سد در حال حاضر در حد مطلوب است، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه رودخانه‌های دماوند و جاجرود سرشاخه‌های اصلی این تالاب بوده و ۳۵ درصد از آب شرب تهران نیز از این سد تامین می‌شود، نیاز است که هر چه سریعتر تصفیه‌خانه‌های شهرهای پیرامون احداث یا تکمیل شود و به بهره‌برداری کامل برسد. فاطمه عبادتی، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اما درباره آخرین شرایط آلودگی سد ماملو اظهار کرد: بخشی عمده این آلودگی‌های مربوط به عدم احداث تصفیه‌خانه دوم مسکن مهر پردیس است که باعث ورود بخشی از فاضلاب این مجموعه به رودخانه می‌شود. با پیگیری و اقدامات انجام گرفته از سوی محیط زیست، شرکت آبفای تهران در پردیس ایستگاه پمپاژی به راه انداخته که فاضلاب این منطقه را وارد تصفیه‌خانه شماره یک می‌کند. این طرح 80 درصد پیشرفت داشته اما تاکید ما بر ساخت تصفیه‌خانه شماره 2 این شهرک است. عبادتی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر سنجش‌ها نشان می‌دهد خودپالایی رودخانه باعث شده که وقتی آب به سدماملو می‌رسد، شاخص کیفی آب وضعیت بهتری داشته باشد گفت: اما این دغدغه وجود دارد که در صورتی که آلایندگی تداوم داشته باشد مشکلاتی را ایجاد کند.

سرقت علائم و گاردیل  در بزرگراه‌های پایتخت

محمدرضا شیخ‌بهایی، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص سرقت از تجهیزات شهری توضیحاتی را ارایه کرد. شیخ‌بهایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت سرقت از تجهیزات شهری در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: سازمان حمل و نقل و ترافیک تنها در حوزه بزرگراهی فعالیت می‌کند. نگهداشت وسائل و تجهیزات در حوزه بزرگراه برعهده مناطق است. متاسفانه در بزرگراه‌ها نیز شاهد سرقت تجهیزات شهری هستیم اما در نظر داریم با تغییر جزییات مانع از سرقت شویم. او با بیان اینکه یک قسمت از سرقت‌ها معطوف به دیوارهای صوتی است، گفت: سارقان نسبت به ربودن قسمت‌های فلزی دیوارهای صوتی اقدام می‌کردند اما با تغییر نحوه اتصال دیوارهای صوتی به یکدیگر توانستیم تا حد زیادی جلوی این سرقت‌ها را بگیریم. شیخ‌بهایی اضافه کرد: در ۹ ماهه اخیر دیوارهای صوتی که مرمت و بازسازی مجدد شده‌اند با استفاده از روش‌های جدید اتصال، به یکدیگر متصل شدند که خوشبختانه در این مواردی که نصب کردیم حتی یک مورد سرقت هم گزارش نشده است. وی با بیان اینکه تابلو و علائم بزرگراهی فلزی، مورد توجه سارقان قرار می‌گیرند، اظهار کرد: سعی کردیم با تبدیل آلیاژ این علائم به آلیاژی که مورد توجه سارقان نیست از سرقت اینگونه علائم پیشگیری کنیم اما در مورد سرقت گاردریل و پایه‌های آن نیز این اتفاق در سطح شهر رخ می‌دهد که باید اتصالات پیچی را به جوش تبدیل کنیم.  وی با تاکید بر اینکه مسوول امنیت پلیس است، ادامه داد: مناطق نسبت به نگهداشت وسائل و تجهیزات اقدام می‌کنند اما وقتی در رفیوژ بزرگراه دوربین یک میلیاردی به سرقت می‌رود این دیگر وظیفه پلیس است که نسبت به برقراری نظم اقدام کند چراکه سازمان حمل ونقل شهرداری تهران که مجری برقراری نظم و امنیت نیست. اینکه معمولا در حوزه بزرگراهی علائم ترافیکی، استوانه پلاستیکی، گاردریل و ... به سرقت می‌رود که این به نسبت معابر سطح شهر کمتر است. مناطق در گشت‌زنی‌های خود متوجه سرقت شده و کسری‌ها را به ما اعلام می‌کنند تا نسبت به جایگزینی آن اقدام کنیم.

سهم ۴۶ درصدی موتورسواران در تصادفات شهری 

سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران با اشاره به بی‌انضباطی ترافیکی برخی از موتورسواران و سهم ۴۶ درصدی آنها در تصادفات شهری، گفت: طرح‌های عملیاتی پلیس کشور به منظور ساماندهی موتور سواران آماده و در دستور کار است. به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی افزود: طرح‌های عملیاتی پلیس کشور به منظور ساماندهی موتورسواران آماده و در دستور کار است، اما به هر حال اقدامات زیر ساختی و اصلاح برخی از روندها و فرایندها را نمی‌شود انکار کرد. رییس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص توسعه سامانه‌های الکترونیک مدیریت ترافیک شهری بیان کرد: شهر تهران توسعه پیدا کرده اما سامانه‌ها از مقطعی به بعد به روز نشدند، باید برای تعمیر، نگهداری و توسعه این سیستم‌ها اقدام لازم انجام شود و در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌توانند این سامانه‌ها را فعال کنند و از قبل افزایش درآمد حاصل از توسعه این سامانه‌ها هزینه‌های آن پرداخت می‌شود، امیدواریم در سال آینده شاهد جهشی در حوزه هوشمند‌سازی باشیم.

 

ارسال نظر