ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۸۶۷۵۰

توقف خصوصی‌سازی «کیش‌ایر» 

 سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به عدم توسعه مناسب ایرلاین منطقه آزاد کیش، گفت: این ایرلاین خصوصی‌سازی نمی‌شود و باید به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگردد. به گزارش تسنیم، محمد در مراسم معارفه مدیرعامل هواپیمایی کیش ایر ‌اظهار کرد: با درنظر گرفتن مزیت‌های رقابتی، کیش ایر می‌تواند جایگاه بسیار بهتر و مطلوب‌تری در بین ایرلاین‌ها داشته باشد. وی با تاکید بر اهمیت در اختیار داشتن یک ایرلاین اختصاصی برای مناطق آزاد افزود: این شرکت باید ایرلاین ویژه مناطق آزاد شود و همه مناطق باید در ارتقاء و توسعه حوزه عمل این شرکت سهیم شوند. محمد گفت: کیش ایر با توسعه ناوگان و برنامه عملیاتی دقیق می‌تواند در سطح ملی و منطقه‌ای و پس از آن با هدف دستیابی به بازارهای بین‌المللی روند توسعه‌ای خود را دنبال کند. محمد با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های انجام شده روند واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت متوقف شده و قطعیت این عدم واگذاری در حال پیگیری است، گفت: کیش ایر باید به دبیرخانه شورای عالی و منطقه آزاد کیش بازگردد و با مشارکت سایر مناطق آزاد و با تجهیز و نوسازی ناوگان به فعالیت بهینه خود ادامه دهد.

ورود سامانه بارشی جدید  به کشور از پنجشنبه 

امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام جوی آرام همراه با وزش باد برای اغلب نقاط کشور طی سه روز آینده، گفت: سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب روز پنجشنبه وارد کشور می‌شود.نقشینه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از روز پنجشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که در پی ورود آن در غرب، شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران شروع می‌شود. بارش‌ها همراه با تندباد ادامه خواهد داشت و روز جمعه کل نوار غربی و دامنه‌های جنوبی البرز را در برمی‌گیرد و غرب سواحل خزر هم بارش خواهد داشت.

وزیر راه وشهرسازی: هیچ راهی برای ایران بسته نمی‌ماند

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ساخت پل استراتژیک آستاراچای را یکی از دستاوردهای مهم سفر به جمهوری آذربایجان دانست و گفت: کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ایران بسته نمی‌ماند. به‌ گزارش ایرنا، قاسمی در یک پیام توئیتری نوشت: «ساخت پل استراتژیک آستاراچای یکی از دستاوردهای مهم سفر جمهوری آذربایجان بود؛ اتصال ایران به قفقاز، روسیه و شمال اروپا، قطعا تحول بزرگی را در دیپلماسی حمل‌ونقل و اقتدار بین‌المللی ایران، به وجود خواهد آورد. قول داده بودم که هیچ راهی برای ایران بسته نخواهد ماند.» قاسمی افزود: «همچنین با ماموریت ویژه‌ای که به معاونین وزارتخانه داده شد، مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز رفع و به زودی نیز نقشه ترانزیتی آن منطقه کاملا تغییرخواهد کرد. کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ما بسته نمی‌ماند اما پل‌های شکسته پشت سر آنها به سادگی ترمیم نخواهد شد.»

عراق فاقد شرایط جایگزینی ایران در کریدور امارات - ترکیه 

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به استفاده از گزینه عراق برای جایگزین شدن ایران در مسیر ترانزیتی امارات و ترکیه گفت: اولا نباید این تصور را داشته باشیم کشورمان مسیر اول و آخر و تنها گزینه کشورها برای انجام ترانزیت و حمل کالا است و به‌طور قطع در تمام کریدورهای مجاور ایران گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، اما مطرح کردن عراق در مسیر ترانزیتی امارات – ترکیه چند دلیل داشت که مهم‌ترین آن مسائل سیاسی است. هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا، تاکید کرد: در شرایط فعلی امکان راه‌اندازی مسیر ترانزیتی از عراق وجود ندارد چرا که اولا عراق عضو کنوانسیون تیر نیست و صاحب کالا ترجیح نمی‌دهد در این شرایط بار خود را از کشور عراق عبور دهد. از سوی دیگر اساسا کشور عراق زیرساخت یک کریدور ترانزیتی را ندارد و جاده‌های این کشور از استانداردهای امنیتی برای جابه‌جایی کالا در سطح بین‌المللی برخوردار نیست و پوشش‌های بیمه‌ای هم برای انجام ترانزیت در عراق وجود ندارد.  او با بیان اینکه مقدمات مذاکرات سه جانبه راه‌اندازی کریدور ترانزیتی بین امارات، ایران و ترکیه شکل گرفته اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم ترانزیت یک بحث دستوری نیست و تجار و بخش خصوصی تصمیم می‌گیرند بار خود را از چه مسیری عبور دهند و فاکتورهایی مانند قیمت، زمان و امنیت در انتها به مسیر ترانزیتی اهمیت دارد بنابراین نمی‌توان گفت؛ لابی کشورها می‌تواند در تعیین یک مسیر ترانزیتی به صورت دستوری تاثیرگذار باشد. او درباره آخرین اقدامات سه کشور ایران، امارات و ترکیه برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و حواشی اخیر حمل بار آزمایشی از مسیر امارات – ایران – ترکیه و مطرح شدن گزینه عراق به جای ایران اظهار کرد: به تازگی یک محموله به صورت آزمایشی در مسیر امارات-ایران-ترکیه ترانزیت شد. بررسی‌های انجام شده از سوی دو کشور امارات و ترکیه به این نتیجه رسید که استفاده از مسیر ایران بسیار به‌صرفه‌تر از حمل و نقل دریایی بوده است به‌طوری که حمل بار از مسیر ایران بین امارت و ترکیه چیزی حدود هشت روز به طول انجامیده بود در حالی که حمل کالا از مسیر دریایی بین امارات و ترکیه 23 روزه انجام می‌شود. از این رو هزینه‌های حمل کالا هم بسیار کاهش پیدا می‌کند. باید توجه داشته باشیم که حمل 8 روزه بار از مسیر ایران را می‌توان با کاهش ایستایی کامیون‌ها در گمرک بازرگان کمتر هم کرد.

 

ارسال نظر