لایحه پر حاشیه در صحن شورای شهر تهران

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۰۲:۰۶:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۶۹۲

لایحه شهرداری تهران در خصوص الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی ویژه منطقه 22 دیروز علی‌رغم بحث و گفت‌وگوی فراوان به سرانجام نرسید و به کمیسیون‌های مربوطه در شورا بازگردانده شد.  دیروز در صحن شورای شهر تهران، یکی از لوایح مورد بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی به لیست پیوست و تمدید دوره فعالیت کارگروه ماده دهم مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 بود. برای بررسی این لایحه وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه 22 توضیحاتی ارایه داد. بخش دوم این دستور هم بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص الحاق پرونده‌های توافقات فاقد پروانه ساختمانی به لیست پیوست و تمدید دوره فعالیت کارگروه ماده دهم مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 بود. پرویز سروری در ادامه بررسی این دستور گفت: استدلال چیست که کسی که تسویه حساب کرده و کل بدهی را پرداخت کرده باید نرخ تورم را هم پرداخت کند. حبیب کاشانی هم در ادامه گفت: اینکه بعد از تسویه حساب کامل طلب پول کنیم وجهه قانونی و شرعی ندارد و اگر هم حقوقی از شهرداری تضییع شده باشد و این لایحه تصویب شود موضوع در کمیسیون 77 بررسی می‌شود و قطعا در آنجا هم این موضوع رد خواهد شد. سرانجام پس از بحث و گفت‌وگوی فراوان اعضای شورای شهر تهران این موضوع با اکثریت آرا برای بررسی بیشتربه کمیسیون شهرسازی و معماری و نظارت و حقوقی بازگردانده شد. در تحولی دیگر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز دو لایحه شهرداری را از اولویت بررسی بنا به خواسته شهرداری خارج کردند. لایحه ساختار معاونت برنامه‌ریزی به دلیل نیاز بیشتر به بررسی و در اولویت قرار داشتن بررسی لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران از این لایحه سلب فوریت شد و برای بررسی بیشتر به صورت عادی به کمیسیون‌های شورا ارجاع داده شد. در ادامه بررسی لایحه شهرداری در مورد معرفی اعضای پیشنهادی جهت عضویت در هیات عامل سازمان تاکسیرانی روی میز بررسی قرار گرفت که سروری گفت: امروز سرعت شورا، شهرداری را غافلگیر کرد و به همین دلیل معاون مربوطه نتوانسته در جلسه حضور یابد. اما شهرداری از این لایحه سلب فوریت کرده و در این شرایط از دستور خارج می‌شود.

تشکری هاشمی در واکنش به این لایحه گفت: اگر قرار است لایحه‌ای در شورا بررسی شود خوب است که مدیران مربوطه نیز در صحن حاضر شوند و دیدارها تازه شود و اینگونه نباشد که آقایان نیایند.

در عین حال، اعضای شورای شهر تهران همچنین به رغم مخالفت با محتوای ساختاری کمیته‌های نما، به یک فوریت لایحه اصلاحیه پایش و اجرای نماهای شهر تهران رای مثبت دادند. در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی یک فوریت لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. 

محمد آخوندی با بیان اینکه تصویب یک فوریت این طرح با توجه به اینکه این روزها درگیر این بودجه هستیم پیشنهاد می‌دهم فوریت آن را از دستور خارج کنیم و به صورت عادی بررسی شود.  سروری گفت: شهرداری نیز موافق این مساله است و لغو فوریت این لایحه به رای گذاشته و از دستور صحن خارج شد.  در ادامه بررسی لایحه اصلاحیه تبصره شش بند ب ذیل ماده ۴ مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  صابونچی، نماینده شهرداری با بیان اینکه تاییدیه کمیته نما باعث طولانی شدن فرآیند صدور پروانه می‌شد، گفت: درخواست داریم که صدور پروانه اولیه منوط به تایید کمیته نما نشود که این مساله چند ماهی فرآیند صدور پروانه را تسریع می‌کند.  در ادامه جعفر شربیانی تذکری داد و گفت: یکی از موضوعاتی که شورای ششم از ابتدا به آن توجه ویژه داشت موضوع تصریح صدور پروانه بود. این لایحه به ظاهر در این راستا است و هرچه که زمان صدور پروانه را کوتاه کند قابل قبول است و باید از آن جمایت کنیم.  در بخش دیگری از جلسه دیروز شورای شهر، اعضای این شورا بهای بلیت موزه‌های شهرداری تهران را تعیین کردند. در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران بررسی نامه فرمانداری تهران در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه قیمت‌گذاری بهای بلیت وسیاست‌گذاری مدیریت موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.  محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به سه ایراد فرمانداری به این مصوبه گفت: نخست‌عدم شفافیت افراد مشمول تخفیف بهای بلیت بازدید موزه‌ها بوده است. در تبصره یکم این موضوع را اصلاح کردیم که شهرداری مجاز است به تشخیص شورا بهای بلیت در جدول ارایه شده برای بازدیدکنندگان گروهی مدارس، دانشگاه‌ها و انجمن‌های رسمی ثبت شده را با یک سوم بها دریافت کنند و برای جانبازان، خانواده آنها و خبرنگاران، معلولان وکارکنان شهرداری تهران با ارایه مدرک شناسایی معتبر و همچنین دارندگان کارت منزلت رایگان تا نیم بها به تناسب امکانات دریافت کند که این مورد توسط هیات تطبیق مورد مخالفت قرار گرفته است.  او گفت: ایراد دوم‌ عدم اعلام مبلغ بلیت بازدید از موزه‌ها برای گردشگران خارجی است که با اضافه کردن کلمه بازدید‌کنندگان خارجی این موضوع اصلاح شده است. ایراد سوم هیات تطبیق افزایش غیر متعارف قیمت بلیت بازدید موزه‌ها نسبت به سنوات گذشته بوده است که نظر ما این بود با توجه به اینکه قبلا افزایشی در بهای این بلیت‌ها نداشته‌ایم قیمت تعیین شده برای سال آینده را مورد تاکید قرار دهیم. 

 

ارسال نظر