ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۰:۲۲:۵۹
کد خبر: ۱۸۶۵۱۵

یارانه پنهان 20 هزار میلیارد تومانی به ایرلاین‌ها

طبق آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا و رینگ صادراتی بورس انرژی، دولت سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به شرکت‌های هواپیمایی و اقشار مرفه و برخوردار کثیرالسفر هوایی پرداخت می‌‎کند.

به گزارش فارس، بررسی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم نشان می‌دهد که دولتمردان عزمی جدی برای اصلاح ساختار اقتصادی و برقراری عدالت در کشور دارند.

این رویکرد دولت در حوزه انرژی نیز به منصه ظهور رسید و اصلاح قیمت گاز و برق مشترکان با تمرکز بر پرمصرف‌ها اجرایی شد.

همچنین پیشنهاد اصلاح قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع عمده به 100 درصد قیمت خوراک گاز پتروشیمی نیز در لایحه بودجه مطرح شد که در کمیسیون تلفیق پس از انجام اصلاحاتی به تصویب رسید.

به‌طور کلی رویکرد اصلاح قیمت انرژی در کشور از دو جهت حائز اهمیت است، اول‌ افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها و دوم برقراری عدالت در بازتوزیع منابع کشور؛ این اصلاحات اگر با رعایت ملاحظات مربوط به طبقات پایین جامعه انجام شود می‌تواند صنایع و بخش‎‌های مختلف را به سمت ارتقای بهره‌وری هدایت کند و از سرازیری رانت یارانه پنهان بدون هیچ منطق اقتصادی جلوگیری کند.

در موضوع حذف یارانه پنهان با رویکرد تعریف شده، یکی از بخش‌هایی که تاکنون از تیررس اذهان عمومی خارج بوده، «یارانه پنهان سوخت هواپیما» است.

طبق آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا در سال 97 (آخرین آمارنامه منتشر شده)، روزانه 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در کشور مصرف می‌شود. 

با توجه به مصرف تقریبا ثابت سوخت جت در سال‌های اخیر، می‌توان مصرف این سوخت در سال جاری را نیز عدد ثابت 4.5 میلیون لیتر در روز در نظر گرفت که در سال رقمی معادل 1.65 میلیارد لیتر محاسبه می‌شود.

برای محاسبه یارانه پنهان پرداختی توسط دولت به شرکت‌های هواپیمایی کافی است اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت جت را در میزان مصرف آن (1.65 میلیارد لیتر) ضرب کنیم.

در حال حاضر نرخ سوخت جت برای هواپیماهای مسافری کشور لیتری 600 تومان درنظر گرفته شده است. از طرفی طبق آمار رینگ صادراتی بورس انرژی، میانگین قیمت صادراتی سوخت هوایی (ATK) در سال جاری 670 دلار بر تن بوده است که معادل لیتری 13400 تومان است.

کاهش سود وام ساخت مسکن روستایی به ۵ درصد

بنا به دستور رییس‌جمهور، سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت. به گزارش ایسنا، همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، به دستور سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۸ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

این خبر را اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن اعلام کرده و گفته است: برای ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد در نظر گرفته شده و این نهضت باید ادامه پیدا کند؛ به گونه‌ای که تا سال ۱۴۱۰ هیچ مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور نداشته باشیم.

مدتی قبل مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن به ایسنا اعلام کرده بود که طبق برنامه تا سال ۱۴۰۵ بالغ بر ۷۰ درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی می‌شود.

بنا به گفته حمیدرضا سهرابی، تا قبل از سال ۱۳۸۴ که طرح نوسازی مسکن روستایی شروع شد تنها ۷ درصد واحدها مقاوم بودند. البته ۱۰ سال پیش از آن طرح بهسازی داشتیم اما بیشتر به نوسازی واحدهای آسیب دیده در سوانح پرداخته می‌شد. از سال ۱۳۸۴ به شکل جدی مقاوم‌سازی سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد کلید خورد که با فراز و فرودها یک میلیون و ۸۵۳ هزار واحد در این ۱۶ سال نوسازی شده است. در بخش واحدهای آسیب دیده در سوانح نیز ۵۵۰ هزار واحد بازسازی شد که جمعا با ۷ درصد قبلی به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد یعنی تقریبا ۵۰ درصد کل واحدهای روستایی می‌رسد.

 

ارسال نظر