تکذیب دیرهنگام ورود فاضلاب پردیس به آب تهران

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۰:۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۶۵۱۲
تکذیب دیرهنگام ورود فاضلاب پردیس به آب تهران

گروه راه و شهرسازی| 

«تکذیب ورود فاضلاب شهر جدید پردیس به آب شرب مردم تهران»، «قطعی شدن مشارکت شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در انبوه‌سازی دولتی»، «تعیین قیمت 4.7 میلیون تومان برای ساخت هر مترمربع مسکن دولتی»، «مالکیت 3 هزار واحد مسکن مهر در اختیار یک نفر» از جمله مهم‌ترین خبرهای دیروز علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید بود. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید دیروز در یک کنفرانس خبری، درباره بحث ورود فاضلاب خام انسانی شهر پردیس به آب شرب مردم تهران اعلام کرد: به‌طور قطع این موضوع را تکذیب می‌کنم و حوزه استاندارد آب در فضای شرب شهری کنترل بسیار دقیقی دارد و وزارت نیرو در این باره هیچ تعارفی با سایر دستگاه‌ها نداشته است. جعفری در این کنفرانس خبری در پاسخ به ایلنا درباره بحث ورود فاضلاب خام انسانی شهر پردیس به آب شرب مردم تهران، با بیان اینکه مدیریت فاضلاب‌های شهرهای جدید در حوزه مسوولیت وزارت راه و شهرسازی و شرکت شهرهای جدید است، گفت: نه تنها از لحاظ رعایت استانداردها و انجام وظایف و مسوولیت‌های این شرکت بلکه ما به این موضوع نگاه شرعی داریم و معتقدیم که نباید سرریز فاضلاب وارد محیط زیست شود، از این رو، مدیریت کنترل شبکه فاضلاب و کانال‌های تاسیسات عمومی را به صورت جدی در دستور کار داریم و هرگز در این باره کوتاهی نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. جعفری تاکید کرد: البته منکر این نمی‌شویم که برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها در این حوزه تکمیل نشده است و ما به دنبال مدیریت این موضوعات هستیم اما رهاشدگی فاضلاب پردیس در فضای طبیعت را انکارا نمی‌کنیم البته تاکید داریم این فاضلاب نه به حوزه کشاورزی منطقه و نه آب شرب، صدمه‌ای وارد نکرده است.

   تایید ورود فاضلاب از سوی سایر مسوولان

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در حالی دیروز فاجعه ورود فاضلاب پردیس به آب سد ماملو را تکذیب کرد که علاوه بر تغییر رنگ و بوی آب شرب مناطقی از شرق تهران، طی هفته‌های گذشته مسوولان مختلف بر وجود این مساله تاکید کرده بودند. از جمله ابراهیم نظری‌نیا، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران پردیس گفته بود: «حدود ۱۰ درصد فاضلاب پردیس صرفا مربوط به جمعیت ۳۰ هزار نفری فاز ۸ وارد روستای باغکمش در نزدیکی سد ماملو می‌شود.» هدایت فهمی، رییس مرکز پژوهاب‌گستر وزارت علوم اما با اشاره به جمعیت ۶۰۰ هزار نفری بالادست سد ماملو گفته بود: فقط نیمی از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر جدید پردیس به تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دسترسی دارند و نیمی از فاضلاب تولیدی پردیس به منابع آبی سد ماملو سرازیر می‌شود. در عین حال حسین نایب، عضو هیات‌مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران بیان کرده بود که سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب، فاضلاب انسانی وارد مخزن سد ماملو می‌شود. حدود یک سال قبل نیز عزیز میکاییلی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس اعلام کرده بود: ۳۰ تا ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می‌شود و مابقی آنکه عمدتا مربوط به مسکن مهر است وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شود و در نهایت پشت تاج این سد - که تامین‌کننده بخش عمده آب شرب کلان‌شهر تهران است - جمع می‌شود که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد. پیش از آن هم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ موضوع آلودگی آب سد ماملو به گوش رسید اما ظاهرا اقدامات عاجل آن‌طور که باید و شاید با سرعت پیش نرفت. نهایتا تیرماه سال ۱۴۰۰ مناقصه احداث پروژه تصفیه‌خانه شماره ۲ شهر جدید پردیس برگزار شد که پس از تعیین پیمانکار، مدت اجرای پروژه دو ساله در نظر گرفته شد اما این زمان‌بندی بعدا به سه سال افزایش پیدا کرد.

     ۴.۷ میلیون تومان  قیمت ساخت هر متر مسکن دولتی

معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز همچنین با اعلام انتخاب پیمانکاران پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا قبل از عید نوروز، گفت: قیمت هر مترمربع ساخت نهضت ملی مسکن چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد. به گزارش ایرنا، جعفری گفت: با استفاده از منابع صندوق ملی مسکن و مصالح با قیمت دولتی، هزینه‌های ساخت را برای پیمانکاران کاهش می‌دهیم تا در نهایت قیمت خانه‌های نهضت ملی در توان دهک‌های پایین جامعه باشد و در عین حال سازندگان راضی به مشارکت و حضور در پروژه‌ها شوند. جعفری اضافه‌کرد: در ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن اولویت با سازندگان داخلی است و از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، اما ظرفیت رقابتی را نیز در نظر داریم و بر این اساس از ظرفیت صنعتی‌سازان در جهان نیز استفاده می‌کنیم و اکنون مذاکراتی در همین زمینه انجام شده است.

     مشارکت چینی‌ها و ترک‌ها  قطعی شده است

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: شرکت‌های صنعتی‌سازی از چین و ترکیه برای انتقال فناوری و حضور در پروژه‌های نهضت ملی مسکن قطعی شده است و در این طرح حضور دارند. جعفری درباره آخرین وضعیت ثبت نام نهضت ملی مسکن در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: ۶۰۸‌هزار واحد نهضت ملی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید است که در ۱۵ هزار هکتار زمین ساخته می‌شود. وی افزود: ثبت نام‌شدگان نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ۶۷۰ هزار نفر هستند که از این رقم 5 هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند ‌و تا روز گذشته یک‌هزار و ۲۱۳ نفر افتتاح حساب داشتند، اما فقط ۱۱۱ نفر آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند. برخی متقاضیان نیز هنوز در مرحله پالایش هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۱۵ هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، زمین برای ساخت ۱۱۳ هزار واحد تامین شده و عملیات ساخت در حال اجراست. به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، متراژهای نهضت ملی مسکن بین ۷۰ تا ۱۱۰ متر مربع برآورد شده است و با توجه به تغییر مدل ساخت و ساز در این دولت، کیفیت خانه‌های نهضت ملی مسکن قابل مقایسه با مسکن مهر نیست.

    تعهدات سنگین روی دوش بانک‌ها

جعفری درباره اینکه بانک‌ها مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به نهضت ملی مسکن هستند اما چیزی که در عمل تاکنون محقق شده ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: اراده همه بانک‌های عامل بر حمایت و همراهی در اجرای طرح نهضت ملی است، اما با توجه به محدودیت‌های منابع، تعهداتی که روی دوش این بانک‌ها قرار دارد بسیار سنگین است. وی ادامه‌داد: در کنار بانک‌ها به دنبال ایجاد ظرفیت و تعاریف جدید برای مدیریت منابع مالی مسکن هستیم. عزم مدیران بانک‌ها برای تحقق این حمایت را امیدوارکننده می‌دانم. این موضوع در دستور کار دولت و شورای عالی پول و اعتبار است و امیدوارم بانک‌ها از این فشاری که روی آنها است با سربلندی بیرون بیایند.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، درباره کیفیت پایین واحدهای مسکن دولتی در دوره‌های قبل نیز گفت: کیفیت ساخت پایین برخی پروژه‌ها توسط بعضی سازندگان را رد نمی‌کنم. در این خصوص در نظر داریم از ظرفیت نخبگان دانشجو برای ارتقای کیفیت استفاده کنیم و تجربه شهرهای جدید اندیشه، پردیس و پرند در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

   یک نفر ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر دارد!

جعفری درباره مبارزه با دلالی واحدهای مسکن مهر از سوی کارکنان شهرهای جدید نیز گفت: با هر گونه بورس بازی، دلالی و خرید و فروش خانه در شهرهای جدید از سوی کارکنان و مدیران برخورد می‌شود. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه این نشست درباره بحث فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: ما با این موضوع به جد برخورد می‌کنیم و تیم های نامحسوسی را برای مقابله با افرادی که در این موضوع ورود می‌کنند، آماده کرده‌ایم. به‌طور مثال یک نفر ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر را در اختیار گرفته و متاسفیم که سوءاستفاده‌ها انجام می‌شود.


 

ارسال نظر