در شهر

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۵۹:۳۱
کد خبر: ۱۸۶۴۱۸

نبود رمپ و لوپ در ۹۰ تقاطع پایتخت

محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در تهران حدود ۹۰ مورد تقاطع‌ داریم که رمپ و لوپ‌های آنها کامل نیست. در صورت حل شدن مشکل رمپ و لوپ این تقاطع‌ها ۷۵۰ کیلومتر در مسیر تردد مردم صرفه‌جویی می‌شود. آقامیری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه بیشتر خودروهای فرسوده متعلق به شهرداری تهران است، اظهار کرد: شهرداری مگر چقدر خودرو دارد؟ تعداد اتوبوس‌های فعال شهرداری 2 هزار و ۲۰۰ عدد است. تاکسی‌ها دست شهرداری نیستند و متعلق به اشخاص است و جزو بخش خصوصی حساب می‌شود.  او ادامه داد: از عمر اتوبوس‌های شهرداری نیز ده سال گذشته است و نمی‌شود گفت که فرسوده هستند، درست است که عمر مفید خود را طی کرده‌اند اما با اورهال انجام شده می‌توان گفت که اتوبوس‌ها در حد نو هستند.  آقامیری با اشاره به تعداد اتوبوس‌های از رده خارج شده شهرداری گفت: الان در حدود 3 تا 4 هزار دستگاه اتوبوس داریم که تقریبا از رده خارج شده‌اند و در حال اورهال هستند که تا پایان سال حدود هزار دستگاه را به چرخه برمی‌گردانیم.  عضوکمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اینکه اکثر خودروهای فرسوده برای شهرداری است اشتباه است و دو هزار دستگاه در مقابل ۴ میلیون دستگاه خودروی موجود در تهران عددی نیست. زمانی تاثیر خودروهای شهرداری در آلودگی هوای تهران را بررسی کردند که حداکثر 2 درصد برآورد شد.  عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه از سوی پلیس راهور اعلام شد که بخشی از گره‌های ترافیکی پایتخت به دلیل نواقص هندسی معابر پایتخت است، اظهار کرد: در تهران تقاطع‌هایی داریم که کامل نشده‌اند. برای مثال در تقاطع همت-چمران رمپ و لوپ‌ها کامل نیست. در تهران حدود ۹۰ مورد از این تقاطع‌ها داریم که رمپ و لوپ‌های آنها کامل نیست.  آقامیری با بیان اینکه در صورت حل شدن مشکل رمپ و لوپ این تقاطع‌ها ۷۵۰ کیلومتر در مسیر تردد مردم صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: اگر این رمپ و لوپ‌ها کامل شود ۷۵۰ کیلومتر صرفه جویی می‌شود. یعنی اگر فردی بخواهد در تقاطع همت، چمران مسیری را دور بزند، به جای اینکه ۲۵۰ متر از مسیر را طی کند و وارد همت شود، باید ۹ کیلومتر را دور بزند و وارد مسیر مورد نظر شود.  او با بیان اینکه مجموع این ۹۰ تقاطع چیزی معادل ۷۵۰ کیلومتر اضافه تردد ایجاد می‌کند، از قرار گرفتن بودجه برای برطرف‌سازی آنها خبر داد و گفت: این موارد را در دستور گذاشتیم که هر سال تعدادی بر اثر ظرفیت مالی شهرداری تکمیل شود تا در زمان تردد مردم و ترافیک صرفه جویی شود.

وعده اعلام حقوق مدیران شهری در سامانه شفافیت

لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران در واکنش به اینکه حقوق مدیران دوره جدید مدیریت شهری هنوز در سامانه شفافیت بارگذاری نشده است، اظهار کرد: درست می‌شود. هرچه که قانون گفته باشد، همان را اجرا می‌کنیم. فروزنده در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که برمبنای قانون، وزارت کشور شهرداری‌ها را ملزم کرده تا تبصره‌ها را در بودجه سالانه لحاظ کند اما در بودجه ارایه شده از سوی شهردار تبصره‌ها درج نشده بود، اظهار کرد: در تبصره‌ها مجوز می‌دهند و رقم نمی‌آید. براساس ابلاغی که وزارت کشور داشته ما نیز تبصره آورده‌ایم تا بتوانیم از منابع و ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم و مجوز بگیریم. اما عددهای دیگر در ردیف‌ها قرار دارد.  معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره متوقف شدن بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت در دوره جدید مدیریت شهری اظهار کرد: متوقف نیست و اطلاعات باید تکمیل شود. بسیاری از اطلاعات بارگذاری شده است و به تناسب کامل می‌شود. وقتی مساله ما هوشمندسازی است یکی از بحث‌های جدی در هوشمندسازی شفافیت است. فروزنده در واکنش به اینکه حقوق مدیران دوره جدید مدیریت شهری هنوز در سامانه بارگذاری نشده اظهار کرد: درست می‌شود. هرچه که قانون گفته باشد همان را اجرا می‌کنیم.

ممنوعیت تردد تاکسی‌های کاربراتوری از سال ۱۴۰۱

سیدعلی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ممنوعیت فعالیت ۱۵۰۰ تاکسی کاربراتوری از ابتدای سال آینده خبر داد. محتشمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دیگر نوع و سن تاکسی، ملاک فرسودگی نیست، اظهار کرد: اساسا ساختار خودروهای کاربراتوری مشمول فرسودگی ناوگان شده است و پلیس راهور مکلف به هدایت این خودروها به پارکینگ خواهد بود.  وی با بیان اینکه تنها ۱۵۰۰ تاکسی کاربراتوری در تهران فعال است و مشمول این مصوبه می‌شوند، افزود: از مالکان تاکسی‌های کاربراتوری می‌خواهیم که هرچه سریعتر نسبت به ثبت‌نام جهت خرید تاکسی جدید اقدام کنند تا در سال ۱۴۰۱ متحمل خسارت نشوند.  او گفت: تا سال جاری ملاک فرسودگی ناوگان در حمل و نقل طول عمر ناوگان بود به گونه‌ای که سن فرسودگی خودروهای گاز سوز و بنزینی ۱۰ تا ۱۲ سال تعیین شده بود. اما حالا طبق آیین‌نامه مصوب سال ۱۴۰۰ اساسا تعریف فرسودگی ناوگان تغییر کرده و ملاک از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی » تغییر کرده است که بر این اساس اگر خودروها فارغ از سال تولیدشان به‌طور مستمر دو بار از تست‌های معاینه فنی رد شوند فرسوده محسوب شده و می‌بایست نسبت به اسقاط و نوسازی آنان اقدام کنند.

 

ارسال نظر