در انتظار تکمیل پازل کریدور ریلی شمال- جنوب

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۵۸:۴۳
کد خبر: ۱۸۶۴۱۷

گروه راه و شهرسازی|

در پی مناقشه ترانزیتی ایران وآذربایجان در مهر ماه سال جاری و همچنین دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در کاخ کرملین در حدود 10 روز پیش، سفر یک روزه سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان به گیلان وبازدید از پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین که به عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال کشور شناخته می‌شود، معنا و مفهوم خاصی ایجاد می‌کند و نشانه اهمیت این بازدید و اهمیت اختصاص بودجه برای پروژه‌های جاده‌ای و ریلی استان گیلان است. به گزارش «تعادل»، زیاده‌خواهی جمهوری آذربایجان در اوایل مهر ماه سال جاری از سویی منجر به ایجاد مشکلات متعددی برای رانندگان کامیون‌های ایرانی شد و از سوی دیگر، به یک بحران مرزی دامن زد. از همین رو، ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شمال غربی مانورهایی را برای تقویت مرز ایران و ارمنستان و هشدار به همسایه شمالی برگزار کرد. بی‌گمان، این مساله ابعاد نظامی، سیاسی و استراتژیک متعددی داشت و دستگاه‌های ذی ربط تلاش کردند تا اهداف کشورهایی همچون آذربایجان و ترکیه در زمینه حذف مرز ایران و ارمنستان و در پی آن قطع ارتباط ترانزیتی ایران با روسیه و اروپا از مسیر ارمنستان تحقق نیابد. در این حال، کشور پهناور ایران از امکانات فنی دیگری برای پیش بردن امور ترانزیتی خود بهره‌مند است. یکی از این امکانات، تردد دریایی به روسیه است. چه آنکه مقاصد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی اصولا روسیه است و تعداد کمی از کامیون‌ها مقصد نهایی ارمنستان و آذربایجان را دارند. بنابراین بهترین حالت این است که تمام کامیون‌های ایرانی از راه دریا و با کشتی‌های رو رو به‌طور مستقیم به روسیه بروند. اگر چه مساله تردد کامیون‌های ایرانی از قره باغ فعلا با ایجاد یه مسیر تازه از کشور ارمنستان حل شده است، اما از نظر اقتصادی، طرحی که از سال‌ها پیش در دست اجرا بود، مستلزم توجه ویژه شده است: طرح خط آهن به بنادر شمالی ایران برای تقویت حمل کالا از مرز دریایی. در چنین شرایطی است که دیروز رییس‌جمهور در جریان بازدید از طرح و پروژه‌های زیربنایی استان گیلان از پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین در محدوده شهرستان انزلی بازدید کرد. راه‌آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان ادامه طرح راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی از سال ۹۸ شروع شده است. راه‌آهن رشت -کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر است که در ۲ قطعه اجرایی می‌شود. قطعه نخست مسیر ریلی به طول ۱۷ کیلومتر با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه دوم ۱۸ کیلومتر با ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی است. تاکنون حدود ۱۱.۵ کیلومتر از مسیر رشت - کاسپین ریل‌گذاری شده است که ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این پروژه در مجموع ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

     ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار  برای راه‌های گیلان 

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره سفر رییسی به گیلان گفت: در سفر رییس‌جمهور برای توسعه راه‌های گیلان اعم از تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، کمربندی‌ها، بزرگراه‌ها و باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. قاسمی در حاشیه بازدید از تجهیزات و امکانات بندرانزلی برای تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه رشت -قزوین پیش‌بینی شده است که انتظار می‌رود این طرح تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی با بیان اینکه ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس‌جمهور برای راه‌آهن رشت - کاسپین پیش‌بینی شده است، گفت: با تامین این اعتبار تا اواخر سال آینده مسیر ریلی رشت کاسپین تکمیل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بر اساس مشخصاتی که ارایه کردند در بخش خصوصی و دولتی برای استان گیلان اختصاص داده شده که با دیگر اعتبارات پیش بینی شده که در بودجه می‌تواند تحول در حوزه راه و شهرسازی استان گیلان به وجود آورد.

     لزوم اتصال بنادر استان گیلان به راه‌آهن

در تحولی دیگر، علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه با اشاره به تلاش دولت برای افزایش ناوگان دریایی در خزر با مشارکت بخش خصوصی، گفت: اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه‌آهن برای توسعه اقتصاد منطقه ضرورت دارد. به گزارش مهر، صفایی در حاشیه بازدید از مجتمع بندری انزلی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش زیر ساخت‌ها در بنادر شمالی کشور، اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری کالا در شمالی کشور از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است. وی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به روسیه در راستای افزایش رونق اقتصادی و تبادل تجاری در خزر و توسعه اقتصاد دریا محور، افزود: با توجه به لزوم افزایش ظرفیت میزان نگهداری کالاهای اساسی در سیلو‌ها، ظرفیت‌های سیلویی بندر انزلی به ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد تا بستر مناسبی برای ورود کالاهای اساسی به کشور باشد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سیاست‌های دولت را توسعه حمل و نقل ریلی برشمرد و تاکید کرد: اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه‌آهن سراسری برای توسعه اقتصاد دریا محور ضروری است. صفایی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش ناوگان دریایی خزر با مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد ظرفیت مناسب حمل‌و‌نقل و چند وجهی تصریح کرد: مجتمع بندری انزلی با سابقه دیرینه در تجارت دریایی و دارا بودن اسکله‌های مناسب، ظرفیت‌های مناسبی برای رونق تجاری دارد و باید میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر افزایش یابد.

 

ارسال نظر