در شهر

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۰۰:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۸۶۳۱۲

رای کمیته اضطرار آلودگی هوا به منع تردد کامیون‌ها

در پی تشدید آلودگی هوا در پایتخت و صعودی شدن شاخص ذرات معلق، صبح دیروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف کمیته اضطرار آلودگی هوا و به ریاست عابد ملکی، معاون عمرانی استاندار کشور برگزار شد. فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار کرد: به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق در هوای پایتخت و پایداری جوی تا روز پنجشنبه این جلسه برگزار شد و جزییات آن توسط استانداری اعلام می‌شود. بر اساس این گزارش، منع تردد کامیون‌ها در مقاطع شبانگاهی، جلوگیری از فعالیت موتورسیکلت و خودرو‌های دودزا و بدون معاینه فنی، جلوگیری از فعالیت معادن شن و ماسه و آسفالت و بتن با نظارت محیط زیست تا پایان هفته از مصوبات این جلسه است. توصیه به عدم حضور سالمندان و بیماران خاص و دانش‌آموزانی که حضوری به مدرسه در فضای باز از دیگر مصوبات این جلسه بوده است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آلودگی هوای تهران تا چهارشنبه (۶ بهمن ماه) تداوم دارد و از اواخر این روز بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، تا چهارشنبه (۶ بهمن‌ماه) وضعیت جوی استان تهران، آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی دما و به دلیل پایداری و سکون نسبی جو در مناطق صنعتی و پرتردد شهری همراه با غبار محلی و افزایش انباشت آلاینده‌های جوی و در بعضی ساعات غبارآلود و به دنبال آن کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است. از بعدازظهر چهارشنبه (۶ بهمن ماه) با نفوذ سامانه بارشی، به‌تدریج افزایش ابرناکی و اواخر وقت چهارشنبه گاهی بارش پراکنده و وزش باد ملایم، در ارتفاعات به‌صورت بارش برف و کولاک برف همراه با مه و طی روز پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) در بعضی ساعات بارش باران گاهی توام با برف با احتمال رعد و برق و کاهش نسبی دما و در بخش‌های شمالی استان و ارتفاعات بارش برف و کولاک برف همراه با مه پیش بینی می‌شود. از بعدازظهر پنجشنبه تا بعدازظهر جمعه (۷ تا ۸ بهمن‌ماه) در پاره‌ای نقاط گاهی وزش باد متوسط تا شدید مورد انتظار است.

معنای مولدسازی دارایی‌های شهرداری

ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران درباره درآمدهای حاصل از فروش املاک در شهرداری گفت: بحث مولدسازی دارایی‌ها مطرح است و این بدان معنا است که بتوانیم دارایی‌هایی که در شهر است و تاکنون به صورت غیرنقد به پیمانکار عرضه می‌شده را مولد کنیم و در بورس کالا ارایه دهیم و پول حاصل از آن را در حوزه عمرانی شهر هزینه کنیم. فلاح در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فروش املاک شهرداری در بورس اظهار کرد: تاکنون املاک شهرداری از طریق مزایده به فروش می‌رسید و اکنون به حوزه بازار سرمایه وارد شدیم. از جمله اینکه تفاهم کردیم و مقدمات آن را فراهم کردیم که در بازار املاک ارایه شود.  فلاح با بیان اینکه بورس املاک قریب به یک سال است که شکل گرفته است، اظهار کرد: اگر بورس املاک تقویت شود می‌تواند منجر به حتی تعدیل قیمت‌های ملک در تهران و جلوگیری از سفته بازی شود.  او با تاکید بر اینکه البته این ماموریت بورس املاک است، اضافه کرد: این ماموریت ما نیست، اما به این جهت در زمینه فروش بورس در املاک حاضر می‌شویم که شاید به این ماموریت کمک شود و همچنین کارهای خود را شفاف کنیم. در کنار آن پیمانکارانی هم که حواله دارند می‌توانند به عنوان آورده نقدی در بورس کالا املاکی که به فروش می‌گذاریم را بردارند.  فلاح در پاسخ به اینکه آیا این اقدام شهرداری منجر به کاهش قیمت املاک خواهد شد، گفت: این ماموریت شهرداری نیست بلکه ماموریت بورس املاک است. ما از جهت شفاف‌سازی و تسهیلگری برای فروش املاک وارد بازار بورس املاک شدیم.  او در پاسخ به اینکه در بودجه سال آینده شهرداری اتکای قابل توجهی به فروش املاک نسبت به بودجه سال جاری داشته است و دارایی‌های شهر به فروش می‌رسد، اظهار کرد: دارایی به فروش نمی‌رسد. بحث مولدسازی دارایی‌ها مطرح است و این بدان معنا است که بتوانیم دارایی‌هایی که در شهر است و تاکنون به صورت غیرنقد به پیمانکار عرضه می‌شده را مولد کنیم و در بورس کالا ارایه دهیم و پول حاصل از آن را در حوزه عمرانی شهر هزینه کنیم.  او اضافه کرد: شهرداری تعداد زیادی آپارتمان و مغازه دارد که به املاک شهرداری اضافه می‌شود. نباید اینها را نگه داریم، بلکه باید بفروشیم و آن را نقد کنیم و در پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.

صدور مجوز فروش اوراق مشارکت برای توسعه مترو

‌مسعود نصرتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از صدور مجوز وزیر کشور برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری‌ها برای توسعه طرح‌های خطوط حمل و نقل ریلی، اتوبوسرانی شهری و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری خبر داد. به گزارش ایرنا، نصرتی افزود: وزارت کشور به استناد بند «هـ» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، شهرداری‌ها را برای استفاده از اوراق مشارکت به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی معرفی می‌کند که تاکنون تا سقف ۷۶ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت. وی ادامه داد: از این میزان اوراق مشارکت ۵۰ هزار میلیارد ریال مربوط به حوزه توسعه حمل و نقل ریلی برای شهرداری‌های تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج، قم و کرمانشاه است.

 

ارسال نظر