در شهر

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۲:۲۱:۳۶
کد خبر: ۱۸۶۲۷۵

انحراف 78 درصدی شرکت‌های شهرداری از بودجه

در جریان بررسی تفریغ بودجه سال 1399 شهرداری تهران عنوان شد: تنها دو سازمان بهشت زهرا و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مازاد درآمدشان را به حساب شهرداری واریز کردند و شرکت‌های تابعه 78 درصد انحراف از عملکرد داشته‌اند. اعضای شورای شهر در جلسه دیروز این شورای به بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص « تفریغ بودجه سال 1399 شهرداری تهران » پرداختند.  گل محمدی، حسابرس منتخب شورا با ارایه گزارش در این زمینه گفت: به صورت خلاصه کل درآمدها و منابع شهردرای براساس بودجه حدود 30 هزار میلیارد بوده است که به دو بخش درآمدی و منابع قابل تفکیک است. وی افزود: میزان سرجمع درآمدهای وصولی و محقق شده 31 هزار میلیارد تومان بوده است.

 گل محمدی با اشاره به اینکه از میان سازمان‌های وابسته به جز بهشت زهرا و بخش کوچکی از سازمان فناوری اطلاعات دیگر سازمان‌ها مازاد درامدشان را به حساب شهرداری واریز نکرده‌اند. گفت: شرکت‌ها نیز مکلف شده بودند سود انباشته شان را به حساب خزانه داری واریز کنند که 78 درصد انحراف از عملکرد داشته‌اند. آخوندی با اشاره به اینکه شهرداری در سال 99 براساس گزارش ارایه شده 27 هزار و 100 میلیارد عملکرد داشته است، گفت: در بودجه سالانه صرفا موارد ریالی مطرح می‌شود. وی ادامه داد: شهرداری با اصلاح فرایندها، ارایه مستندات تا یک ماه دیگر گزارش ارایه کند و دلایل عدم تحقق ردیف‌های عوارض عمومی و وجوه شهرداری را اعلام کند و اینکه چرا درآمد برخی سازمان‌ها به حساب شهرداری واریز نشده است. رییس کمیسیون برنامه وبودجه اظهار داشت شهرداری باید درباره 43 مورد از تبصره‌های بودجه گزارش ارایه دهد و مواردی که مستنداتش رعایت نشده به شورا ارایه کند. مهدی عباسی در تذکری نسبت به عدم اختصاص وقت کافی برای رسیدگی به لوایح و طرح‌ها در شورای شهر و همچنین عدم اشاره به محتوای لوایح و طرح ا انتقاد کرد و ادامه داد: اگر قرار است فوریتی به صحن بیاد حتی یک روز قبل به اعضا اعلام شود. امانی بودجه‌های شهرداری را عملیاتی ندانست و گفت: بودجه ما سنتی بسته می‌شد در حالی که درآمد تعهدی است. وی با اشاره به عدم وصول درآمدها 27 درصد از درآمدهای شهرداری در سال 99 گفت: امسال هم که 50 درصد افزایش بودجه داشته‌ایم و مطمئنا سال آینده در گزارش تفریغ بودجه خودش را نشان می‌دهد. این عضو شورای شهر با بیان اینکه بودجه شهرداری در سال، 99 50 درصد عمرانی و 50 درصد جاری بوده است افزود: این یعنی 20درصد هزینه‌های جاری شهرداری افزایش یافته است. همچنین درآمد سازمان‌ها که قرار بوده است به حساب شهرداری واریز شود تنها در حداقل واریز کردندو شرکت‌ها 78 درصد عدم تحقق داشته‌اند. در نهایت این گزارش با 16 رای به تصویب رسید.

ورود آموزش مبانی آلودگی هوا به مدارس تهران

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از آموزش مبانی آلودگی هوا به ۹۰۰۰ معلم و مدیر مدارس تهران همزمان با هفته هوای پاک خبر داد. به گزارش ایسنا، میرزایی قمی با اعلام این خبر گفت: از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، برگزاری رویداد مبانی آلودگی هوا و وضعیت آلاینده‌ها در شهر تهران است. در همین جهت برای نخستین‌بار با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، دوره‌های آموزشی مربوط به مباحث آلودگی هوا به صورت آنلاین و آفلاین برای آشنایی ۹۰۰۰ نفر از معلمان و مدیران کلیه مقاطع مدارس شهرستان‌های استان تهران شرکت کردند.  وی افزود: آشنایی با آلاینده‌های معیار و انتشار آن در شهر تهران، آلاینده‌های اولیه و ثانویه که در هوای پایتخت منتشر می‌شوند، اثرات آلاینده‌ها بر سلامت انسان، سهم منابع ثابت و متحرک در انتشار اکسیدها و ذرات آلاینده هوا، روند تغییرات غلظت آلاینده‌ها که در ارتباط مستقیم با ترافیک است، استانداردها و نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا (AQI)، مقایسه شاخص کیفیت هوای پنج سال اخیر تهران، مسائل استاندارد وسایل نقلیه، معرفی کاتالیست فیلتر دوده و نقش نهادهای مسوول و مردم در کاهش آلودگی هوا بخش‌هایی بود که در این رویداد به معلمان و مدیران ارایه شد. این برنامه‌های آموزشی در طول سال نیز ادامه خواهد داشت و فیلم‌های آموزشی و منابع مختلف به منظور مطالعه در اختیار معلمان قرار گرفت. میرزایی قمی تاکید کرد: آموزش رفتارهای شهروندی بر افزایش کیفیت زندگی شهری بسیاراثرگذار است و این آموزه‌ها به تقویت اخلاق اجتماعی و بسط همبستگی اجتماعی یک جامعه کمک خواهد کرد. به گفته وی، آموزش شهروندی بخشی از وظایف مدیریت شهری است که باید برای توسعه آن اقدام جدی انجام شود. به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، برگزاری دوره آموزشی حضوری آلودگی هوا با همکاری شهرداری منطقه ۹ از دیگر برنامه‌های هفته هوای پاک است که یکشنبه (۳ بهمن ماه) با حضور مسوولان آموزش‌های ترافیک مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در بوستان آموزش ترافیک منطقه ۹ برگزار می‌شود. همچنین روز دوشنبه (۴ بهمن‌ماه) برنامه بازدید سفیران ترافیک از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در بوستان آموزش ترافیک منطقه ۵ برگزار خواهد شد. در روزهای ۶ و ۷ بهمن هم نشست تخصصی و پنل علمی با موضوع آلودگی هوا و صدا در حاشیه رویداد فرهنگی ترویجی حمل و نقل پاک در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر