ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۲:۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۸۶۲۷۳

اجاره‌بها بر سکوی سوم تورم ایستاد

نرخ اجاره‌بها در دی ماه امسال با افزایش ۴.۶ درصد نسبت به ماه گذشته رتبه سوم بیشترین افزایش ماهیانه قیمت را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داد و آمار کماکان از بی‌تاثیری تعیین سقف مجاز برای رشد اجاره‌بها حکایت دارد؛ از طرف دیگر وزارت راه و شهرسازی تحلیل کرده که افزایش قیمت مسکن با تأخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره می‌شود. به گزارش ایسنا، مطابق اعلام مرکز آمار ایران در دی‌ماه ۱۴۰۰ درصد تغییر شاخص اجاره مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه اجاره) نیز ۲۸.۶ درصد اعلام شده است. همچنین درصد تغییر شاخص اجاره مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به ماه دی ماه ۱۴۰۰ (تورم سالانه اجاره‌بها) ۲۶.۹ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه مسکن (قیمت مسکن) به ترتیب ۲۸.۶ و ۲۷.۱ درصد اعلام شد. با توجه به این آمار، اجاره‌بهای مسکن در یک ماه گذشته رتبه سوم تورم را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داده و کارشناسان معتقدند به علت جا ماندن تورم اجاره نسبت به قیمت مسکن، روند افزایش اجاره‌بها ادامه خواهد داشت.

سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس 20 میلیارد تومان شد

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که سقف معافیت مالیاتی خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت افزایش پیدا کرد. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: بر این اساس خانه‌هایی با ارزش روز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان معاف از مالیات شدند. مالیات خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان یک در هزار و نسبت به مازاد ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان دو در هزار نسبت به مازاد ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سه در هزار نسبت به مازاد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد ۷۰ میلیارد تومان پنج در هزار مالیات بر دارایی سالانه آنها است.

هشدار آلودگی هوا در تهران، کرج و اصفهان

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای تهران، کرج و اصفهان تا روز سه‌شنبه و ناسالم بودن هوای برای همه گروه‌های سنی خبر داد. رفیعی درباره وضعیت آب و هوای کشور به ایرنا گفت: در پی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا، در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک)، افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای همه گروه‌ها وجود دارد. وی افزود: با هدف کنترل این وضعیت، اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهر، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها توصیه شده است.

امکان ویرایش اطلاعات سکونتی دریافت‌کنندگان پیامک مالیاتی

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان با هدف شناسایی و تعیین دقیق خانه‌های خالی خبر داد. به گزارش تسنیم، محمودزاده با اشاره به امکان ویرایش اطلاعات سامانه املاک و اسکان افرادی که پیامک خانه‌های خالی را دریافت کرده‌اند، گفت: ‌اگر هنوز خانواری وضعیت سکونتی خود را تعیین نکرده، بهتر است نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود اقدام کند. وی درباره پیامک خانه‌های خالی که به برخی شهروندان ارسال شد، افزود: اطلاعات سکونتی بخش عمده‌ای از افراد در سامانه املاک و اسکان وجود دارد و هنگام مراجعه به سامانه ملاحظه خواهند کرد که اطلاعات هویتی و سکونی آنها در سامانه موجود است، اما ممکن است نیاز به مراجعه و ویرایش داشته باشد. محمودزاده با بیان اینکه پیامک خانه‌های خالی برای افرادی ارسال شد که سکونت در آنها ثبت نشده است، افزود: ما این خانه‌ها را معادل خالی خانه در نظر نگرفته‌ایم، بلکه به معنای این بود که واحد مسکونی با این مشخصات موجود است که اقامت در آن ثبت نشده است. وی گفت: بر این اساس روند قانونی ارسال پیامک صورت گرفت تا اصلاح و ویراش اطلاعات از سوی مالکان انجام شود و اگر واحد ثبت شده از سوی خود مالک یا فرد دیگری درحال استفاده است، مشخصات اجاره و سکونت در سامانه ثبت شود. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: قانونگذار مهلتی را برای ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان در نظر گرفته است تا در این تاریخ خود اظهاری انجام شود. خوداظهاری به مفهوم تایید اطلاعات موجود در سیستم است و اگر تایید نکنند یعنی اطلاعات در سیستم درست است. بر اساس این گزارش، نخستین فهرست قطعی شناسایی شده از خانه‌های خالی که معادل یک میلیون و 170 هزار واحد است، 28 دی‌ماه در وزارت راه و شهرسازی تکمیل و برای صدور قبض‌های مالیاتی قبل از پایان سال به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. بر اساس اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب آذرماه 1399، اگر واحد مسکونی در شهر‌های بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به‌ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال نخست معادل 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

 

ارسال نظر