فراگیرترین یخبندان سال ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۳:۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۲۰۵
فراگیرترین یخبندان سال ۱۴۰۰

 گروه راه و شهرسازی|

«سیل»، «برف و کولاک»، «یخبندان» و در نهایت «انسداد برخی از محورهای شریانی کشور» میهمان این روزهای اغلب نقاط کشور است، به گونه‌ای که 53 شریان ارتباطی کشور مسدود شده است و سرمای زیر صفر و یخبندان در 340 شهر و 2 استان نه تنها به عنوان فراگیرترین یخبندان در سال 1400 که طی دهه‌های اخیر «کم نظیر» است، به گونه‌ای که ارتفاع‌گیری برف اغلب راه‌های روستایی در شمال غرب کشور را مسدود کرده و حتی مانع از ادامه سیر بسیاری از وسایط نقلیه و از جمله کامیون‌های حمل بار به خارج از کشور شده است. جالب‌تر اینکه بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی، با توجه به تداوم ماندگاری هوای سرد تا آخر هفته آینده در سراسر کشور، بارش برف و کولاک در برخی استان‌ها ادامه خواهد داشت. در عین حال، به گفته کارشناسان هواشناسی، از آنجا که پیش بینی می‌شود، دمای هوا در زمستان سال جاری «نرمال» باشد و به عبارتی، دستکم یک درجه نسبت به سال گذشته، سردتر باشد، انتظار می‌رود، در بهار و تابستان سال جاری، رودخانه‌ها و نهرهای کشور نسبت به تابستان سال گذشته پرآب‌تر باشند. در عین حال، بارش‌های به نسبت زیاد زمستان سال جاری به معنی پایان خشکسالی نیست، چرا که میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر از میزان بارش‌ها است و به سادگی جایگزین نمی‌شوند.

    سرمای زیر صفر در 28 استان

دیروز اما صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اعلام کرد: روز شنبه در 28 مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار کرد: از شنبه 2 بهمن تا سه‌شنبه 5 بهمن در اغلب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است که موجب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به ماندگاری هوای سرد در شمال‌غرب و غرب کشور از افزایش دما تا دوشنبه 4 بهمن در سواحل خزر خبر داد.

وی ادامه داد: در سایر نقاط کشور از دوشنبه 4 بهمن تا پایان هفته به تدریج افزایش نسبی دما بین 4 تا 6 درجه پیش‌بینی می‌شود.ضیاییان اضافه کرد: روز شنبه بندرعباس با بیشینه دمای 25 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و ارومیه و همدان با کمینه دمای 15 درجه زیر صفر و سنندج و تبریز با کمینه دمای 17 درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.وی اظهار کرد: روز شنبه در 28 مرکز استان‌ کشور کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.این در حالی است که برای نخستین بار در سال جاری، صبح پنجشنبه کمینه دمای ۳۴۰ شهر و ایستگاه هواشناسی در ۲۸ استان کشور به زیر صفر درجه رسید و یکی از فراگیرترین یخبندان‌های سال 1400 را رقم زده شد.سرما و یخبندان حتی به خوزستان هم رسید و دمای شهر ایذه در این استان را به منفی یک درجه رساند.در این بین شهرها، بابارشانی در کردستان با دمای منفی 27.6 درجه سردترین شهر کشور شد. تنها در سه استان سیستان و بلوچستان هرمزگان و بوشهر استان‌های بدون یخبندان بودند که وضعیت دما در برخی شهرهای آنها نیز کاملا بهاری بود.

دمای هوا در زرآباد سیستان و بلوچستان به 26.7 درجه رسید و گرم‌ترین شهر کشور شد.

  3  هفته اول بهمن‌ماه ،کم‌بارشی داریم

در تحولی دیگر، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه سازمان هواشناسی تنها مرجع رسمی صدور پیش‌بینی‌های جوی است، اعلام کرد: ۳ هفته اول بهمن‌ماه، کم‌بارشی داریم.

احد وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در زمستان سامانه‌های جوی فعال با تواتر حدود 10 روزه از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: این مساله برای هواشناسان شناخته شده است. اما گاهی این سامانه‌ها فاقد رطوبت کافی هستند و علی‌رغم عبورآنها و با وجود شرایط مناسب، به سبب نبود جریانات جنوبی از روی اقیانوس هند و دریای سرخ، رطوبت کافی فراهم نمی‌شود و در نتیجه بارش قابل ملاحظه روی فلات ایران ریزش نمی‌کند.

وی افزود: اواخر این هفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی از غرب و شمال غرب تا سواحل شمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب بارش برف و باران در این مناطق خواهد شد که با توجه به سرمایش هوا، نوع بارش این سامانه عمدتا برف خواهد بود و از نظر ذخیره برف در نواحی کوهستانی غرب و شمال کشورو به خصوص دامنه‌های شمالی البرز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: اما در ادامه طی دو هفته آینده یا نیمه اول بهمن با دوره بسیار کم بارش مواجه خواهیم بود و هفته اول بهمن تقریبا بدون بارندگی خواهد بود. در ادامه نیمه دوم بهمن نیز با احتمال قوی بارندگی‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، بنابراین با بهمن ماه به نسبت خشک و کم بارش مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میانگین بارش کشور در حد نرمال است، اما توزیع بارش به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی شامل فارس، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های بیش از نرمال و در غرب کشور شامل ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان و همچنین استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرزاز خراسان رضوی تا تهران با کم بارشی و خشکسالی هواشناسی نسبتا شدید تا بسیار شدید مواجه هستیم و کم­‌بارشی‌های جدی داریم.

 رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان «بنابراین کم بارشی دو هفته آتی نیز بر این مساله اتر تشدید کننده و منفی خواهد داشت» تاکید کرد: این روزها، روزهای گذر سامانه‌های جوی و بارندگی در اقلیم ایران است، تقریبا هر روز حدود یک درصد بارش کشور در این دوره از سال روی می‌دهد، بنابراین در پایان دو هفته حدود 15 درصد به آنومالی یا بی‌هنجاری منفی بارش کشور اصافه خواهد شد.

وظیفه با یادآوری اینکه در سال آبی جاری سازمان هواشناسی به‌طور رسمی پیش‌بینی خشکسالی شدید برای سال آبی جاری را صادر نکرده است، گفت: از تابستان امسال و سپس هر ماه از طریق مصاحبه با رسانه‌های مختلف و بولتن‌های پیش‌بینی ماهانه و فصلی رسمی از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، شرایط پاییزی کم‌بارش و تداوم خشکسالی سال گذشته برای پاییز و نرمال شدن بارندگی برای زمستان پیش بینی شده بود.

    بارش‌های زمستانی در جنوب کشور  بیش از نرمال

وی تاکید کرد: برای پاییز پیش ‌بینی‌ها از صحت و دقت بسار بالایی برخوردار بود و متاسفانه مجموع بارش کشور در پایان پاییز 48 درصد کمتر از نرمال بلندمدت بود. در ادامه مجموع سه ماهه بارش در زمستان در حد نرمال و برای جنوب بیش از نرمال پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم طی دو ماه باقی مانده از زمستان مجموع بارش کشور در محدوده نرمال محقق شود، اظهار کرد: نکته مهم دیگر شرایط دماست که علاوه بر بارش سرمایش نسبی هوا در حفظ ذخیره برف در مناطق بالادست کوهستانی بسیار موثر است و جریان رودخانه‌ها در بهار و تابستان و تامین آب پشت سدها به‌طور مستقیم به میزان ذخیره برف وابسته است. 

وظیفه یادآور شد: زمستان سال قبل با دمای بیش از نرمال موجه بودیم و امسال از ابتدای سال آبی تاکنون دمای میانگین هوا یک درجه گرمتر از نرمال بوده و پیش بینی می‌شود میانگین دمای هوا طی زمستان جاری در محدوده نرمال قرار باشد. 

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: حتی اگر بارندگی‌ها در حد نرمال شود، نرمال شدن بارش تجمعی در کشور به معنی از بین رفتن خشکسالی و فراوانی مطلق آب نیست، چرا که از سال‌های گذشته کمبودهای بسیار زیادی وجود دارد و علاوه بر این مصرف فعلی کشور به آب‌های زیرزمینی بیش از حد وابسته است و میزان برداشت از آبهای زیرزمینی بسیار فراتر از توان تجدیدپذیری طبیعی است.

    انسداد 53 جاده و گرفتاری در مرز باشماق

مهدی مخبر، معاون مرکز مدیریت راه‌ها با اشاره به انسداد 53 جاده به دلیل تخریب حاصل از سیلاب، کولاک برف، نبود ایمنی گفت: ‌رانندگان محورهای کوهستانی حتما زنجیر چرخ داشته باشند و مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

مخبر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه حدود 53 جاده به دلیل نبود ایمنی در مسیر و تخریب حاصل از سیلاب و کولاک برف مسدود است گفت: در این باره می‌توان به محورهایی نظیر سقز ـ مریوان، بندر خمیر ـ 

بندرعباس، اسالم ـ‌ خلخال، مهاباد ـ بوکان، سنندج ـ مریوان، نهاوند ـ نورآباد و گرگان ـ شاهرود اشاره کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به بروز کولاک برف و تخریب برخی از جاده‌ها به دلیل سیلاب از مسافران درخواست می‌کنیم از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و رانندگان محورهای کوهستانی هم زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. ضمن آنکه راهداران تلاش می‌کنند به سرعت محورهای مسدود شده بازگشایی شود.ایسنا نیز گزارش کرده است، طی روزهای اخیر با شدت گرفتن بارش برف، در مناطق مرزی و گمرک‌های مربوطه نیز اختلالاتی ایجاد شده است؛ به‌طوری که برخی ویدئوها و تصاویر در فضای مجازی نشان داد که کامیون‌هایی که حامل بار بوده و برای ورود و یا خروج از کشور در این مرزهای تجاری قرار دارند امکان جابه‌جایی نداشته و چند روزی است که معطل مانده‌اند، از جمله آن کامیون‌های نزدیک به مرز باشماق هستند که خواستار اقدام مسوولان نیز شده‌اند.

 

ارسال نظر