در شهر

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۸۶۱۵۸

صدور ۴۳۸۱ پروانه ساختمانی در تهران در ۹ ماه

حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از صدور ۴ هزار و ۳۸۱ مورد پروانه ساختمانی خبر داد و گفت: مناطق ۲۱، ۲۲ و ۳ در صدر بیشترین درصد تعداد صدور پروانه قرار گرفته‌اند.

به گزارش مهر، سلیمی با مقایسه آمار صدور پروانه ۹ ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته گفت: از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال، ۴ هزار و ۳۸۱ مورد پروانه ساختمانی صادر شده که این آمار در مدت مشابه سال قبل، ۵ هزار و ۳۴۴ مورد بوده است.

وی ادامه داد: از لحاظ متراژ ساخت و ساز نیز در ۹ ماه اول امسال، مجوز ساخت برای حدود ۷ میلیون و ۶۵ هزار مترمربع صادر شده؛ این عدد در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ میلیون و ۳۸ هزار مترمربع بوده است. بنابراین شاهد کاهش حدود ۱۲ درصدی ساخت و ساز در شهر تهران از لحاظ متراژ هستیم.

سلیمی تشریح کرد: از تعداد پروانه‌های صادره در ۹ ماه نخست امسال، ۴ هزار و ۸ مورد در پهنه R (مسکونی)، ۲۷۳ مورد در پهنه M (مختلط تجاری، اداری و مسکونی)، ۹۶ مورد در پهنه S (کار و فعالیت) قرار دارند.

وی افزود: از مجموع پروانه‌های صادر شده در سال گذشته نیز ۴ هزار و ۹۲۳ مورد در پهنه مسکونی، ۳۱۳ مورد در پهنه مختلط و ۱۰۷ مورد در پهنه کار و فعالیت بوده است. سلیمی با اشاره به فراوانی درصد تعداد صدور پروانه نسبت به تعداد پارسل‌های کل هر منطقه در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در ۹ ماه نخست امسال، منطقه ۲۱ با صدور پروانه برای ۰.۹۱ درصد املاک منطقه، بیشترین درصد تعداد صدور پروانه نسبت به تعداد پارسل‌های کل منطقه را دارد و سپس منطقه ۲۲ با ۰.۸۰ درصد و منطقه ۳ با ۰.۶۶ درصد به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند. منطقه ۱۸ نیز با ۰.۲۵ درصد، کمترین درصد تعداد صدور پروانه نسبت به تعداد پارسل‌های کل منطقه را داشته است. وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۹، بیشترین درصد تعداد صدور پروانه نسبت به تعداد پارسل‌های کل هر منطقه مربوط به منطقه ۲۲ با ۱.۵۴ درصد، سپس منطقه ۲۱ با ۱.۲۰ درصد و منطقه ۱۵ با ۰.۸۷ درصد بوده است که در همین سال، منطقه ۱۸ و ۱۲ با ۰.۳۶ درصد کمترین درصد تعداد صدور پروانه نسبت به تعداد پارسل‌های کل منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. وی در خصوص فراوانی متراژ ساخت و ساز در مناطق ۲۲ گانه نیز گفت: در ۹ ماه نخست امسال مناطق ۲۲، ۴ و ۱ مجوز بیشترین متراژ ساخت و ساز را داشته و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۰ مجوز کمترین متراژ ساخت و ساز را گرفته‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مناطق ۴، ۵ و ۳ بیشترین و مناطق ۱۰، ۱۳ و ۱۱ کمترین متراژ ساخت و ساز را داشته‌اند. مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با اشاره به فراوانی تعداد پروانه‌های صادره در مناطق ۲۲ گانه گفت: در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد صدور پروانه، ۴۶۵ مورد در منطقه ۱۵، ۴۴۲ مورد در منطقه ۴ و ۲۸۰ مورد در منطقه ۲ بوده است، همچنین منطقه ۲۲ با ۱۰۸ مورد کم‌ترین میزان صدور پروانه در این مدت را داشته است. سلیمی بیان کرد: در ۹ ماه نخست سال ۹۹ نیز، بیشترین فراوانی صدور پروانه مربوط به منطقه ۱۵ با ۶۸۰ مورد، منطقه ۴ با ۴۴۷ مورد و منطقه ۱۴ با ۳۶۶ مورد بوده است؛ کم‌ترین میزان صدور پروانه در منطقه ۹ با ۱۰۳ مورد اتفاق افتاد.

تردد خودروهای دیزلی  بلای جان هوای پایتخت

سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: تردد بی‌شمار خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌های فرسوده بلای جان هوای پایتخت شده است. به گزارش ایرنا، محمودی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته ملی هوای پاک افزود: بخش زیادی از تردد خودروهای دیزلی مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است که شهرداری تهران باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به تردد کامیون و کامیونت‌های دیزلی است که بیشتر در ساعات پایانی شب وارد تهران شده و موجب آلودگی هوای پایتخت می‌شوند. وی با اشاره به تردد سه تا چهار میلیونی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: تردد روزانه این حجم موتورسیکلت که بیشترشان دیزلی و فرسوده‌اند موجب افزایش آلودگی هوای تهران شده است. محمودی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان تهران یک مجموعه نظارتی است گفت: دستگاه‌هایی همچون شهرداری تهران، وزارت نفت و صنعت مسوول مستقیم آلودگی هوای تهران هستند که در این خصوص باید اقداماتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی روزهای هوای پاک در کلانشهرها به ویژه تهران کاهش یافته گفت: روزهایی که ملاک پاک بودن دارند، روزهای قابل قبول هستند که تعدادشان در طول ۱۰ ماه گذشته مناسب است که البته استاندارد روز پاک بسیار سختگیرانه است، چرا که باید آلودگی در حداقل‌ترین حالت باشد. مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تعداد روزهای پاک در کلان‌شهرها محدود است، افزود: تردد بی‌شمار خودروها و توسعه لجام گسیخته صنعت در اطراف بیشتر کلانشهرها از جمله دلایل آلودگی هواست.

وی با بیان اینکه ساماندهی خودروهای دیزلی باید در دستور کار قرار گیرد گفت: این مساله در 

دراز مدت باید عملیاتی شود و در کوتاه‌مدت شهروندان باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

ارسال نظر