در شهر

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۶۱۲۵

مزایده املاک شهرداری تهران در بورس کالا

 در حالی که به موجب لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران قرار است، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از جمله املاک شهرداری در آینده رشد 86 درصدی را تجربه کنند، ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، ابعاد مختلف عرضه املاک شهرداری در بورس کالا را تشریح کرد.  به گزارش تسنیم، فلاح اظهار کرد: افزایش بهای تمام شده پروژه‌ها، تبلیغات بازار شفاف‌سازی و سالم‌سازی، تقویت بازار تقاضا، مولدسازی دارایی‌های شهرداری تهران و ... از جمله مهم‌ترین اهداف این اقدام است. وی با تاکید بر این نکته که این رویکرد بسیار مورد توجه شهردار تهران، قرار گرفته است، افزود: با پذیرش املاک در بورس‌کالا، این اطمینان حاصل می‌شود که فروش و واگذاری این املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد. در این زمینه شفافیتی که در مسیر پذیرش و عرضه در بورس‌کالا وجود دارد، سبب استقبال مردم از این عرضه‌ها خواهد شد. معاون شهردار تهران در رابطه با آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف، گفت: آمادگی در بورس کالا برای عرضه املاک وجود دارد و این بستر در بورس کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه شهرداری می‌تواند از طریق مزایده یا از مسیر بورس‌کالا اقدام به واگذاری املاک خود برای تامین مالی کند، افزود: در آینده نزدیک اتفاق خوبی در زمینه فروش املاک شهرداری رقم خواهد خورد و قطعا ذینفعان اجرای این طرح شهروندان خواهند بود.

سقف تعداد قرارداد پیمانکاران با شهرداری برداشته شد

میثم مظفر، نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: پیمانکاران با یک فرصت برابر می‌توانند در مناقصات شهرداری شرکت کنند و هر فردی که شرایط مناقصه را داشته باشد می‌تواند به عنوان برنده مناقصه فعالیت کند و سقف تعداد قراردادها توسط کمیته فنی شهرداری تهران حذف و با پیگیری طرح رصد این مشکل برطرف شد. مظفر در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره محدود بودن سقف قرارداد پیمانکاران گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در شهرداری این است که از مناقصات شهرداری استقبال نمی‌شود و پیمانکاران در مناقصات شرکت نمی‌کنند.  مظفر با بیان اینکه بخشی از این مساله به دامنه قیمت کارشناسی باز می‌گردد، ادامه داد: بخشی به فهرست بها، ضرایب آلفا و بتا، تورم و هزینه‌های سنگین تامین مصالح برای پیمانکار است که به روزرسانی نشده و وضعیت موجود پاسخگوی مشکلات پیمانکاران نیست.  او در واکنش به اینکه برداشتن محدودیت سقف قرارداد جلوی رانت‌های احتمالی را خواهد گرفت یا خیر گفت: همان تعداد پیمانکاری هم که فعال بودند، شهرداری ابلاغیه‌ای داده است و برای هر کدام از پیمانکاران یک سقف تعداد قرارداد معین کرده است. با پیگیری دبیرخانه طرح رصد این مساله در هفته گذشته حل شده است و پیمانکاران هیچ محدودیتی ندارند.  مظفر افزود: پیمانکاران با یک فرصت برابر می‌توانند در مناقصات شهرداری شرکت کنند و هر کس که شرایط مناقصه را داشته باشد می‌تواند به عنوان برنده مناقصه فعالیت کند و سقف تعداد قراردادها توسط کمیته فنی شهرداری تهران حذف و با پیگیری طرح رصد این مشکل برطرف شد.  عضو شورای شهر تهران درباره نظارت شورا در جلوگیری از وقوع فساد در انعقاد مناقصات شهرداری گفت: شهرداری باید فراخوان عمومی بدهد و در سامانه مناقصات کشور باید اعلام عمومی صورت گیرد و مراجع نظارتی، بازرسی، حراست شهرداری و شورای شهر تهران نظارت‌های لازم را خواهند داشت. او در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های شهردار تهران مبنی بر تغییر نرخ عوارض در سال آینده اظهار کرد: هنوز لایحه‌ای به صورت رسمی از شهرداری تهران ارایه نشده و منتظر ارایه لایحه شهرداری هستیم.  عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اعضای شورا از توقف ساخت و ساز در تهران به دلیل فرایندهای کند و دست و پاگیر شهرسازی صحبت می‌کنند در حالی که شرایط اقتصادی کشور نیز عامل تاثیرگذاری درعدم اقبال عمومی به ساخت و ساز است، اظهار کرد: متولی اصلی مسکن وزارت مسکن و شهرسازی است و شهرداری می‌تواند تسریع‌کننده و تسهیل‌کننده باشد؛ اینکه فرایند صدور پروانه کوتاه شود و عوارض احداث بنا سنگین نباشد نقش شهرداری است اما موضوع مسکن در کشور برعهده وزارتخانه تخصصی آن است.

چمران دوباره «رییس» شد

در جریان چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران ترکیب مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران انتخاب شدند. سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: مجمع این شرکت اعضای شورای شهر تهران هستند و همچنین باید رییس و یک منشی و دو ناظر از اعضای شورای شهر تهران انتخاب شوند. در ادامه رای‌گیری برای رییس، یک منشی و دو ناظر مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی در دستور کار اعضا قرار گرفت و به ترتیب مهدی چمران به عنوان رییس، سوده نجفی به عنوان منشی، حبیب کاشانی به عنوان ناظر اول و میثم مظفر به عنوان ناظر دوم مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی انتخاب شدند. همچنین به پیشنهاد سید جعفر تشکری هاشمی و با آرای اعضای شورای شهر تهران، پیمان سنندجی به عنوان بازرس اصلی با 14 رای و محمد اسماعیلی با کسب 15 رای بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

 

ارسال نظر