بودجه انبساطی برای پایتخت 1401

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۴:۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۸۶۱۲۲
بودجه انبساطی برای پایتخت 1401

گروه راه و شهرسازی|

دیروز لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تقدیم شورای شهر تهران شد. به گفته علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت این بودجه با 51 درصد رشد نسبت به بودجه سال قبل به حدود 57 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. زاکانی همچنین در تازه‌ترین اظهارنظر درباره میزان بدهی‌های شهرداری، رقم 85 هزار میلیارد تومان (34 درصد بیش از رقم بودجه 1401) را اعلام کرده است. زاکانی کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی به میزان یک هفتم طی سال‌های اخیر را به تصویب طرح تفصیلی در سال 92 ارتباط داده و گفته خودمان با دست خودمان قفل به شهر زدیم. او همچنین از ورود شهرداری به ساخت هتل‌های 5 ستاره در پایتخت، ارایه کیف پول شهروندی با اعتبار 200 هزار تومان برای هر خانوار خبر داده است. بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه 1401، رشد 55 درصدی درآمدها، رشد 86 درصدی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و کاهش 14 درصدی واگذاری دارایی‌های مالی، رشد 73 درصدی شهرسازی، رشد 32 درصدی درآمدهای پایدار، رشد 88 درصدی فروش ملک، مشارکت و مجتمع‌های ایستگاهی، رشد 4 درصدی اسناد دریافتی و رشد 64 درصدی سازمان‌ها و شرکت‌ها پیش بینی شده است. شهردار تهران در جریان ارایه لایحه بودجه سال آینده شهرداری گفت: بودجه سال قبل ۴۸ هزارو ۸۰۰ میلیارد تنظیم شد که با اصلاحیه پاییز سال جاری به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد رسید. آنچه امروز از درآمدها حاصل شده ۳۲ هزار میلیارد تومان تا پایان سال محقق خواهد شد.

    بدهی 60 هزار میلیاردی به بانک‌ها

او ادامه داد: بخشی از این بودجه خلاها و کاستی‌هایی است که از گذشته به یادگار باقی مانده است.ما قریب به ۶۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهکار هستیم و بدهکاری به پیمانکاران و سایر عناصر بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد سرجمع بدهی شهرداری است. زاکانی اعلام کرد که شهرداری در بودجه سال آتی، ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد اعتبار در نظر گرفته که ۵۱ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد دارد. ۱۵ هزار میلیارد از آن از عوارض عمومی شهرسازی و افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. او افزود: تا قبل از سال ۹۲ که طرح تفصیلی مصوب شد حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می‌کردیم اما از سال ۹۸ به بعد شرایطی برای شهر ایجاد شد که حدود ۴ هزار و ۷۰۰ پرونده صادر کردیم و یک هفتم گذشته مجوز صادر می‌کنیم و خودمان با دست خودمان قفل به شهر زدیم. در حالی که ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم. لذا تمهیدات ویژه‌ای صورت گرفت تا دست به دست هم دهیم و قفل‌ها را از‌برداریم.

    پیش‌بینی رفع ریسک کرونا و تحریم‌ها

شهردار تهران گفت: درآمد اختصاصی سازمان‌ها و شرکت‌ها را ۶۹ درصد افزایش دادیم چرا که موضوع کرونا رو به افول است و شرایط کشور به شرایط جدیدی می‌رسد. علاوه بر اینکه با مولد‌سازی ۱۶۷ درصد در حوزه اموال و املاک رشد را در نظر گرفتیم تا آغاز حرکت را از درون شهرداری آغاز کنیم. زاکانی گفت: در لایحه بودجه 1401، درآمدها ۵۵ درصد رشد، واگذاری دارایی سرمایه ‌ای ۸۶ درصد رشد و واگذاری دارایی مالی ۱۴ درصد کمتر شده است. شهرسازی با رشد ۷۳درصدی، درآمد پایدار ۳۲ درصد رشد، فروش ملک، مشارکت و مجتمع‌های ایستگاهی رشد ۸۸ درصدی، اسناد دریافتی رشد ۴ درصدی و سازمان‌ها و شرکت‌ها رشد ۴۶ درصدی داشته است.

    رشد 28 درصدی هزینه‌ها

شهرداری درباره بخش هزینه‌ای بودجه با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی هزینه‌ها گفت: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۰۰ درصد و تملک دارایی‌های مالی ۳۳ درصد رشد داشته است. در حوزه حمل و نقل و ترافیک با ۳۲ درصد رشد بالغ بر ۱۸ هزارمیلیارد تومان را به این حوزه اختصاص دادیم. در حوزه خدمات شهری ۱۴ درصد از سهم اعتباری را به این حوزه اختصاص دادیم. سهم حوزه ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد، سهم حوزه معماری و شهرسازی از بودجه ۳ درصد، حوزه فرهنگی و اجتماعی ۹ درصد اعتبارات و توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۳۷ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است. زاکانی با بیان اینکه برخی از این سطوح ممکن است از طریق اعتبارات مشارکتی بودجه‌ چندبرابر شود گفت: در زمینه خدمات شهری از طریق نگاه جدیدی که در این حوزه از طریق مشارکت‌پذیری صورت می‌گیرد امکان بزرگی را برای ما ایجاد خواهد کرد. 

    سهم 75 درصدی حمل و نقل شخصی

او با بیان اینکه ۷ سیاستی که سیاست‌های ابلاغی شورای شهر بود را مد نظر قرار دادیم گفت: ذیل آن شروع به کارسازی کردیم و یک رویکرد تحولی را در نظر گرفتیم. باید بتوانیم شهر را به سمتی ببریم که شهر زیست پذیر و آرامی را داشته باشیم. هوای شهر زیست پذیر باید پاک باشد. امروز سهم حمل و نقل شخصی در تهران قریب به ۷۵ درصد است چرا که با فرسودگی حمل و نقل عمومی، این سیستم عملا از گردونه ارایه خدمت شایسته به مردم خارج شده است.

    ایجاد درآمدپایدار با هتل‌سازی

شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در ۴۴ هزار بافت پیرامونی تهران ۸ پروژه را در ۸ مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است. مثلا این ۴۴ هزار هکتار را بررسی کردیم به ۵ نقطه رسیدیم که هتل‌های ۵ ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است. زاکانی تاکید کرد: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمی‌شود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد می‌شود. بخش دیگر از مشارکت‌ها در حوزه حمل و نقل و امور زیر ساختی است. او افزود: مثلا درباره ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود. بازدید‌ها و شرایط آن مهیاست و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه شهیدصیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان نیز از این جنس پروژه‌ها است. باید مجوز بگیریم و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می‌شود. او در صحبت‌های خود همچنین از ارایه کیف پول شهروندی خبر داد و گفت: این کیف پول برای قشرهای خاص افزایش پیدا می‌کند اما ابتدا میزان حداقلی برای همه و معادل ۲۰۰ هزار تومان است. وی با اشاره به وضعیت حوزه حمل و نقل گفت: برای سال آینده اورهال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را هدف‌گذاری کردیم. در سال آینده به مرز ۴۵۰۰ دستگاه می‌رسیم. ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و قرار داد ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال انعقاد است. زاکانی گفت: با تمهیدات دولت کشور در آستانه خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازی از طریق تهاتر است که سهم تهران از آن بالا است و در سال آینده جهش جدی در حوزه حمل و نقل در بخش اتوبوس خواهیم داشت.  زاکانی گفت: در حوزه حمل و نقل ریلی برای ۷ خط مترو ما ۱۴ کیلومتر راه‌اندازی خط جدید داریم و ۷ ایستگاه افتتاح خواهیم کرد. این ۷ خط نزدیک به ۳ هزار دستگاه واگن نیاز دارد.

    درخواست ساخت 40 کلانتری جدید  در تهران

شهردار تهران با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی خواستار ساخت ۴۰ کلانتری در شهر تهران شده است، افزود: می‌توان به گونه‌ای مراکز را توسعه داد که برای مثال در یک مسجد یا پارک، امکانات فراوانی دراختیار نیروی انتظامی قرار گیرد. اما دیگر ساختمانی در ابعاد پاسگاه نیست بلکه مکانی‌ برای استقرار نیروی انتظامی است. البته فضایی در منطقه ۱۵ برای ساخت و ساز تخصیص خواهد یافت. او بیان کرد: زمان رسیدن اورژانس به بیمار حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه است و زمان استاندارد جهانی ۱۲ دقیقه است. شهرداری برای توسعه اورژانس باید کمک کند. باید پایگاه‌های محدود و موثر عملیاتی شوند تا مردم آسیب نبینند. او از انتقال پایانه شرق در سال آینده خبر داد و گفت: انتقال پایانه شهر سال آینده انجام می‌شود. البته دو پایانه دیگر نیز باید جابه‌جا شوند. همکاران بنده درحال پیگیری «هفته سرمایه‌گذاری در تهران» در خرداد سال آینده هستند تا تمام پروژه‌ها از طریق سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اجرا شود.


تکیه بودجه 1401 بر رونق ساخت وساز

‌ مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در پایان چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بودجه را ابتدا در کمیسیون تلفیق و بعد در صحن علنی شورا بررسی می‌کنیم، اعلام کرد: این پروسه تا پایان بهمن به نتیجه خواهد رسید و نتیجه آن در صحن شورای شهر پس از تکمیل به صورت عمومی اعلام‌ می‌شود. 

چمران در پاسخ به اینکه آیا بودجه اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابلیت تحقق دارد یا خیر؟ گفت: این مساله بستگی به تلاش دوستان در شهرداری دارد و اینکه چقدر بتوانند مشارکت‌های عمومی را جذب کنند؛ به هر حال شرایط کشور هم در این زمینه حائز اهمیت است، به ویژه در ساخت‌وسازها می‌تواند افق روشنی جهت تحقق بودجه باز شود.

 

ارسال نظر