ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۱:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۸۶۰۲۱

ایرانی‌ها همچنان رکورددار خرید مسکن در ترکیه

گروه راه و شهرسازی|بر اساس اعلام مرکز آمار ترکیه در سال گذشته میلادی (2021) یک میلیون و 491 هزار و 856 واحد مسکن فروخته شده که در مقایسه با یک میلیون و 499 هزار و 316 واحد سال 2020 میلادی حدود نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این حال، در سال گذشته میلادی، فروش مسکن به خارجی‌ها با رشد 43.5 درصدی به 58 هزار و 576 واحد رسید. سهم فروش مسکن به خارجی‌ها از کل واحدهای معامله شده در سال گذشته در ترکیه، 3.9 درصد بوده است. در میان واحدهای مسکونی فروخته شده به خارجی‌ها، استان استانبول با 26 هزار و 469 معامله در صدر بازارهای مسکن ترکیه قرار داشته است. پس از استانبول، آنتالیا با 12 هزار و 384 معامله و آنکارا با 3 هزار و 672 واحد فروخته شده به خارجی‌ها قرار دارند. در بین ملیت‌های مختلف، شهروندان ایرانی در سال 2021 میلادی 10 هزار و 56 واحد مسکونی را در ترکیه خریداری کرده‌اند که از این حیث در رتبه اول قرار دارند.عراقی‌ها با 8 هزار و 661 خرید در رتبه دوم و روس‌ها نیز با 5379 خرید مسکن در رتبه سوم قرار دارند. شهروندان افغانستانی نیز در رتبه چهارم قرار دارند. افغان‌ها در سال گذشته میلادی 2762 واحد مسکونی در ترکیه را خریداری کرده‌اند. مرکز آمار ترکیه گزارش داده که فروش مسکن در آخرین ماه سال 2021 با 113.7 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 226 هزار و 503 رسیده است. استانبول با 17.2 درصد و 39 هزار و 26 فروش خانه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل افزایش خرید مسکن به کاهش ارزش لیر برمی‌گردد که باعث خرید بیشتر مسکن در ترکیه از سوی شهروندان خارجی شده است.

کاهش ۴ هزار دلاری کرایه حمل کالا میان ایران و روسیه

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزایش ۱۱۶ درصدی ترانزیت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. محمدجواد هدایتی در گفت‌وگو با مهر تأکید کرد: این رشد ترانزیت در حالی است که چند اتفاق مهم در حوزه ترانزیت افتاده ولی با این حال شاهد رشد آن بوده‌ایم؛ به عنوان مثال در سال‌های گذشته بیشترین حجم ترانزیت کالا از خاک ایران در مسیر ترکیه به ترکمنستان و آسیای میانه بود که از سال ۱۳۹۸ به قبل از آن (تا پیش از شیوع کرونا) یکی از کریدورهای فعال ترانزیتی در ایران بود؛ بارهایی که از اروپا می‌آمد، از مسیر ترکیه به ترکمنستان و سپس به کشورهای دیگر منطقه CIS شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان می‌رفت؛ در این مسیر سالانه فقط ۳۵ هزار دستگاه کامیون خارجی (غیر از کامیون‌های ایرانی) از این کریدور عبور می‌کردند. به گفته او، روزانه ۲۰۰ کامیون ورودی و ۲۰۰ کامیون خروجی در مرز آستارا شاهدیم؛ همین تعداد هم روزانه مترصد ورود یا خروج هستند که نهایتاً ۴۸ ساعته می‌توانند وارد یا خارج شوند؛ لذا امسال سال بسیار کم دردسرتری نسبت به سال‌های قبل از آن بود؛ به گونه‌ای که در سال‌های گذشته کرایه حمل تا بالای ۷ هزار دلار هم اتفاق می‌افتاد اما امسال تنها در مقطع بسیار کوتاهی، کرایه حمل کالا به روسیه به نزدیکی ۴ هزار دلار رسید ولی بلافاصله به مرز ۳ هزار دلار برگشته است.

توافق بشود  قیمت خانه پایین می‌آید

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تورم بازار مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک صفر بوده است، گفت: با فضای امیدوارکننده‌ای که در مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه دائماً وضعیت کف بازار مسکن را رصد می‌کنم گفت: هیچ نوع افزایشی از اسفندماه سال گذشته تاکنون در بازار رخ نداده و به همین دلیل از آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار که نشان‌دهنده رشد ولو جزئی در بازار است تعجب می‌کنم. ریز نوسانات ماهیانه در بازار مسکن وجود داشته اما به‌طور کلی مسیر خطی را طی کرده است. خسروی تصریح کرد: از نیمه دوم سال جاری که مقداری دولت سیزدهم بر اوضاع اقتصادی تسلط پیدا کرد و مذاکرات هسته‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت روند فزاینده نرخ تورم تا حدودی کنترل شد و بازارهای ارز و طلا به ثبات نسبی رسیدند. مسکن نیز که قبل از آن در آرامش کامل بود. هم‌اکنون که تیم مذاکره‌کننده در آستانه دستیابی به توافق است این انتظار ایجاد شده که با رشد درآمدهای نفتی و به‌طور کلی درآمدهای صادراتی شاهد کاهش قیمت دارایی‌های ثابت مثل طلا، ارز و مسکن باشیم. تا جایی که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش عرضه در بازار مسکن هستیم و مشتریان به نوعی دست بالا را دارند. رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهم‌ترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به‌شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست‌کم ثبات این بازار در میان‌مدت مواجه باشیم.

 

ارسال نظر