خیز شهرداری برای تغییر انواع عوارض شهری

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۱:۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۶۰۱۸
خیز شهرداری برای تغییر انواع عوارض شهری

گروه راه و شهرسازی|

همانطور که لایحه بودجه سالانه کشور صرفا «ترازنامه» یک‌ساله دخل و خرج دولت نیست، لایحه بودجه شهرداری پایتخت نیز حاوی رویکردها و جهت‌گیری‌های مدیریت مستقر شهری نیز تلقی می‌شود. در واقع لوایح بودجه سالانه دولت‌ها یا لوایح بودجه سنواتی شهرداری‌ها، مظهر بروز سیاست‌های هیات حاکمه مستقر در دولت یا شهرداری است و اولویت‌های ذهنی این هیات حاکمه را از طریق تخصیص اعتبارات کمتر یا بیشتر به بخش‌های مختلف نشان می‌دهد. طبیعی است که به‌طور مثال، تخصیص اعتبار بیشتر به بخش‌های فرهنگی در قیاس با مسائل بهداشتی یا معیشتی مردم و شهروندان به معنی اولویت قایل شدن دولت یا شهرداری به مسائل فرهنگی نسبت به مسائل بهداشتی یا معیشتی مردم است و بالعکس. در مورد بودجه شهرداری اما همواره افزایش نرخ عوارض شهری یا افزایش هزینه بلیت مترو و اتوبوس یا نرخ کرایه تاکسی به‌طور مستقیم در بودجه سالانه شهرداری درج نمی‌شود و به‌طور سالانه شهرداری لوایح جداگانه‌ای به این منظور ارایه می‌کند.آن طور که مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دیروز اعلام کرد، قرار است، لایحه بودجه سال 1401 شهرداری سه‌شنبه هفته جاری به این شورا تقدیم شود. در عین حال، دیروز یک فوریت لایحه تعیین عوارض تردد و عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در پارلمان شهری پایتخت تصویب شد. دو لایحه‌ای که می‌تواند به نوعی مکمل بودجه سال آتی شهرداری تلقی شود. طی سال‌های گذشته، همواره اخذ عوارض تردد از برخی بزرگراه‌ها، پل‌ها یا تونل‌های پایتخت مانند تونل رسالت و نواب مطرح بوده اما هیچگاه عملی نشده است. طرفداران اخذ عوارض تردد از این گذرگاه‌های شهری استدلال می‌کنند که اخذ این عوارض منجر به شکل‌گیری درآمدهای پایدار شهری شده و از ترددهای غیرضروری نیز جلوگیری کرده و باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که شهرداری تهران تمایل دارد، این طرح قدیمی را در شورای شهر مطرح کرده و رای شورا را برای عملیاتی کردن آن اخذ کند.

دیروز زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر با قرائت متن ماده واحده این لایحه در صحن علنی شورا گفت: با عنایت به مفاد ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ و ماده ۷ قانون هوای پاک و در اجرای تبصره دوم ماده ۷ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۷ هیات وزیران و بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با اصلاحات و الحاقات بعدی و نیز تبصره یکم انجمن قانون مالیات بر ارزش افزوده شهرداری تهران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ براساس مفاد مصوبه عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با لحاظ اصلاحات و الحاقات زیر نسبت به مدیریت ترافیک و تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا اقدام کند. بر اساس این گزارش، یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد و از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید. در ادامه بررسی یک‌ فوریت لایحه اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیست درختان نیز در دستور کار اعضای شورای شهر رسید و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

    تغییر شیوه دریافت عوارض در تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز دیروز در جلسه شورای شهر گفت: شهرداری امروز متولی هوای پاک شده است و این به آن معنی نیست که همه کارها را تنها شهرداری انجام می‌دهد بلکه ۲۲ دستگاه مسوولند و قرار است قرارگاه بزنند و شهرداری آنها را دنبال کند.

او درباره عوارض گفت: .عوارض را دسته‌بندی می‌کنیم. در خیلی از نقاط نباید عوارض بگیریم و باید به آنها کمک کنیم و نه تنها برای بافت فرسوده بلکه برای سایر نقاط کم برخوردار نیز باید این مسیر را طی کنیم.

او همچنین درباره فضاهای سبز بانوان گفت: ۷ پارک بانوان داریم و امسال ۵ پارک بانوان دیگر تاسیس می‌شود و به ۱۲ مورد اختصاص می‌یابد. بخشی از ۳۵۲ پارک محلی به زنان و کودکان اختصاص می‌یابد و تا اسفندماه مناسب‌سازی آنها انجام خواهد شد تابتوانند در نقطه امنی استراحت کنند.

    تبدیل سرای محله به قرارگاه محله

زاکانی همچنین درباره سراهای محلات با اشاره به تذکر اعضای شورا در جلسه امروز صحن گفت: الان ۳۴۷ سرای محله وجود دارد و براساس قاعده سال ۹۳، هفت گام تعریف کردیم که ببینیم چه چیزی داریم و این اقدامی که انجام دادیم برای شفافیت بود. می‌خواهیم سراهای محله تبدیل شوند به قرارگاه‌های محلی و بتوانند خدمت ویژه به شهروندان ارایه دهند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه مسائل ایمنی براساس روالی که از گذشته وجود داشته به عنوان قائم‌مقام وزیر کشور منصوب شده است، گفت: مسائل در حوزه ایمنی را نیز پیگیری خواهیم کرد و الان دنبال این هستیم جمع ظرفیت‌ها برای تهران پای کار بیاید.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران از بعد بهداشتی جزو فقیرترین نقاط کشور است، گفت: در حوزه سلامت جلسه‌ای برگزار شد و از روسای دانشگاه‌ها و معاونان وزیر بهداشت دعوت کردیم تا اقدامات و ظرفیت‌ها را به همدیگر گره بزنیم. زاکانی با بیان اینکه ۱۱۴۱ طرح موضعی و ۳۰ نکته موضوعی در طرح رصد بیان شد گفت: حرکتی که از ابتدا انجام دادیم برای تصویب منابع بود و اجرای طرح نگهداشت در شهر بود. با شناسایی ۳۵ هزار عارضه‌ای که در سطح شهر وجود دارد این کار را انجام دادیم. در همین راستا ۹۰۰ تیر چراغ برق که باید جابه‌جا شود شناسایی شده و ظرف دو ماه ۲۰۰ تیر چراغ برق جابه‌جا شده است و این کار با هماهنگی وزارت نیرو انجام شده است. همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو در طرح نگه داشت شناسایی شده که در معابر مدت طولانی پارک بوده و موجب اشغال محل پارک معابر شده که از این میان ۸۰۰ خودرو تاکنون جابه‌جا شده است. از سوی دیگر تفاهم نامه‌ای را با وزارت نیرو دنبال می‌کنیم که برای تبدیل چراغ‌های گازی در سطح شهر تهران است و از این طریق علاوه بر ایجاد روشنایی مطلوب، ۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در انرژی نیز محقق می‌شود. زاکانی با تاکید بر اینکه در مورد گود‌برداری‌های خطرناک در سطح شهر تهران نیز لایحه‌ای به شورا ارسال شده است افزود: همچنین شن چاله‌های منطقه ۱۸ فرصت طلایی برای شهر تهران است و از سوی دیگر خطر بزرگی را برای تهران به همراه دارند که این موضوع به صورت جدی توسط شهرداری تهران پیگیری می‌شود. در حوزه تامین منابع آبی نیز در حال حاضر ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که درصد کمی از آن از محل پساب تامین می‌شود. اما تا افق ۱۴۱۰ مصرف منابع آبی به ۲۱۰ میلیون متر مکعب می‌رسد که باید صد در صد آن از محل پساب تامین شود.


مهدی چمران: ساخت و ساز در تهران قفل نیست

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفت: ساخت و ساز در تهران قفل نیست اما قوانین و مقرراتی در حوزه شهرسازی گذاشتیم و دست و پای مردم را بستیم و باید اینها را تسهیل، ساده و راحت کرد و برای مردم به این میزان مشکل ایجاد نکرد.

چمران دیروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که معاون شهرسازی اعلام کردند ساخت و ساز در تهران قفل شده است، گفت: تهران قفل نیست اما قوانین و مقرراتی در حوزه شهرسازی گذاشتیم و دست و پای مردم را بستیم و باید اینها را تسهیل، ساده و راحت کرد و برای مردم به این میزان مشکل ایجاد نکرد. می‌گویند باز می‌خواهند شهر فروشی را شروع کنند. اصلا از این حرفها نیست بحث این است که مردم را اذیت نکنیم.همه می‌توانند براساس قوانین درست و ساده‌ای کار کنند تا هم شهر درست ساخته شود و هم مردم به زندگی خود برسند. چمران ادامه داد: در شهرداری‌های مناطق بیشتر کسانی که مراجعه می‌کنند، گلایه دارند که چرا ساختمان کناری اجازه ساخت ۵ طبقه را دارد و آنها باید سه طبقه بسازند. این مشکلاتی است که برای مردم به وجود آمده و آن را قفل کردیم و قانون روی قانون آوردیم و اینها را باید حل کنیم. راه‌حلی هم نداریم اما تصمیم داریم امور را برای مردم راحت کنیم.

 

ارسال نظر