پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به ورثه جانباختگان هواپیمایی اوکراینی

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۴۴:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۷۰۳

آنگونه که آرش خدایی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است، ستاد پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به عنوان دلجویی و تلطیف آلام به ورثه جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و عده‌ای از خانواده‌ها مبلغ را دریافت کردند و برای باقی خانواده‌ها به محض مراجعه این مبلغ پرداخت خواهد شد. در همین حال، وزارت خارجه در آستانه دومین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی (بامداد 18 دی 1398) و جان باختن 176 نفر مسافر ایرانی و غیرایرانی آن هواپیما بیانیه صادر کرد.  خدایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی، بیان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت برای هر جانباخته‌، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد شد. وی گفت: تمام جزییات درباره روش پرداخت بررسی شده است و در حال پرداخت به خانواده‌ها هستیم ضمن اینکه چندین خانواده هم این مبلغ را دریافت کرده‌اند و مراحل قانونی پرداخت نیز برای برخی دیگر از خانواده‌ها انجام شده است.

     حق پیگیری قضایی محفوظ است

این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرداخت این مبلغ به معنی سلب حق خانواده‌ها برای پیگیری پرونده نزد مراجع ذی‌صلاح نخواهد بود. حتی در مصوبه هیات دولت آمده است که برداشت این نباشد که در ازای دریافت این مبلغ خانواده‌ها از پیگیری خود منصرف شوند. به گفته خدایی مصوبه هیات دولت تاکید دارد که پرداخت این مبلغ حق پیگیری قضایی را از خانواده‌ها منع نمی‌کند. وی خبر داد: همکاران در ستاد پرداخت این مبلغ به جانباختگان هواپیمایی اوکراینی در وزارت راه و شهرسازی آماده هستند تا به محض مراجعه با تسهیل همه امور مبلغ مصوب پرداخت شود. معاون استاندارد سازمان هواپیمایی ادامه داد: برای همه ۱۷۶ جانباخته این مبلغ در نظر گرفته شده است که به عنوان دلجویی است و خسارت بار مسافران نیز جداگانه محاسبه شده است.

     بیانیه وزارت خارجه 

در این حال، در آستانه دومین سالگرد سانحه غم‌انگیز هواپیمای اوکراینی، وزارت امور خارجه کشورمان بیانیه‌ای را منتشر کرد.  به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های معزز جان‌باختگان، لازم می‌داند موارد ذیل را به اطلاع عموم برساند:  متعاقب وقوع سانحه، نهادهای مرتبط در جمهوری اسلامی ایران با اعلام علت اصلی وقوع سانحه، وفق قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی، وظایف و تکالیف خود را با دقت، شفافیت و سرعت انجام دادند.  بر این اساس در حوزه هوانوردی، گروه فنی مستقل مسوول بررسی سانحه، گزارش فنی سانحه را در چارچوب کنوانسیون هوانوردی بین‌المللی (کنوانسیون 1944 شیکاگو) و ضمایم آن، با تعامل و همکاری کشورهای ذیربط و سازمان بین‌المللی هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) در موعد مقرر به صورت عمومی منتشر نمود که مورد استقبال حداکثری کشورهای شرکت‌کننده در فرآیند بررسی سانحه قرار گرفت. در زمینه امور کیفری و قضایی سانحه، همان‌گونه که به اطلاع عموم رسیده است، سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستانی نظامی تهران وفق وظایف ذاتی و قانونی خود، تحقیقات کیفری لازم را با دقت و با تأکید بر تحقق عدالت انجام داده است.  تاکنون چندین جلسه از دادگاه رسیدگی به متهمان این سانحه، با حضور خانواده‌های جان باختگان برگزار گردیده است.  لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول مسلم حقوقی از جمله اصل صلاحیت سرزمینی محل وقوع سانحه و تابعیت متهمان، و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، فرآیند رسیدگی کیفری و قضایی را انجام داده است. در خصوص دلجویی از خانواده‌های داغدار این سانحه و کاهش آلام آنها، هیات محترم وزیران بر اساس حسن نیت در تاریخ ١۶ دی ماه ١٣٩٩ طی مصوبه‌ای، نسبت به تعیین رقمی برای پرداخت به خانواده‌های کلیه قربانیان (بدون هیچگونه تبعیض از قبیل تابعیت آنها) اقدام کرده است.  در راستای اجرای این تصویب نامه، ستادی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که اقدامات لازم را برای انجام فرآیند پرداخت معمول داشته و تاکنون به تعدادی از خانواده‌ها، پرداختهایی را وفق مقررات مربوطه انجام داده است.  در این راستا طی یادداشت‌هایی به سفارت‌های دولت‌های ذیربط آمادگی پرداخت به بازماندگان 30 تبعه خارجی سانحه اعلام شده است.  در بعد دیپلماتیک این سانحه، جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مذاکرات دوجانبه با کشورهای مرتبط و با اعلام حسن نیت خود و ارایه توضیحات لازم پیرامون ابعاد نظامی، کیفری، فنی و حقوقی مختلف سانحه، در سه دور مذاکرات دوجانبه با دولت اوکراین در شهرهای کی یف و تهران مشارکت کرد . در این مذاکرات، کلیه جوانب موضوع با جزییات کامل از سوی کارشناسان دو طرف مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.  جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدامات خلاف قانون برخی کشورهای خاص که در حال تلاش برای سوءاستفاده از این واقعه دردناک و آلام بازماندگان در راستای اغراض سیاسی خود می‌باشند، بار دیگر تاکید می‌کند همچنان آمادگی دارد تا با هر یک از کشورهای مرتبط به صورت دوجانبه در خصوص اقدامات صورت گرفته بر اساس حسن‌نیت، احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها، بر اساس دستور کار موافقت شده، مذاکره کند .

 

ارسال نظر