هشدار قرمز برای سفر به 4 استان

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - ۰۰:۵۵:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۵۷۰

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از اعلام هشدار قرمز برای چهار استان بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس و بارش شدید برف و باران در هفته جاری خبر داد و گفت: از مردم می‌خواهیم در این ایام از سفر به این مناطق خودداری کنند.

فرهاد مهریاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا چند روز آینده بر اساس آنچه از سوی سازمان هواشناسی و البته سایت‌های معتبر جهانی برآورد شده است، بارش شدید باران و تداوم آن در منطقه همراه با رعدوبرق و ریزش تگرگ، وزش باد شدید را در استان‌های بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس خواهیم داشت که ممکن است باعث سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده معابر شهری، امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، جاری شدن روان‌آب، اختلال درتردد، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به محصولات کشاورزی شود.

او اعلام کرد: در روزهای آتی نیز برای مازندران، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، همدان، مرکزی، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، لرستان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و فارس بارش باران و برف پیش‌بینی شده است.

مهریاری گفت: محورهای شمالی از جمله محور چالوس، هراز، فیروز کوه و آزادراه تهران-شمال چندان بارش برف و باران را تجربه نخواهند کرد و بارش باران از هشت سانتی‌متر تجاوز نخواهد کرد. اما از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیر ضرور خود به چهار استان مذکور که هشدار سطح قرمز برای آن صادر شده است، خودداری و از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.

   2 هشدار زرد و نارنجی هواشناسی

در همین حال، سازمان هواشناسی کشور در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، دو هشدار زرد و نارنجی هواشناسی صادر کرد. بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف و مه گرفتگی تا روز سه شنبه چهاردهم دی ماه ادامه خواهد داشت.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوع مخاطره اعلامی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، پدیده مه، کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پرواز را به همراه خواهد داشت.  منطقه اثر اعلامی برای این سامانه، در روز دوشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، سمنان، قم، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، اردبیل فعال خواهد بود و روز سه شنبه بارش‌ها در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری ادامه خواهد داشت.بنابر گزارش سازمان هواشناسی احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی برای برف روبی در مناطق سرد‌سیر توصیه شده است.بر اساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشاورزی، نوع مخاطره اعلامی خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی اعلام شده است . منطقه اثر اعلامی این سامانه بارشی برای روز روز دوشنبه در نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و روز سه شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان خواهدبود .بر اساس گزارش سازمان هواشناسی زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان اقدام کنند.

به صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار توصیه شده تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها انجام شود و استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید بررسی شود و همچنین کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش کنترل شود. به سالن‌های مرغداری و دامداری نیز توصیه شده است از آب باران برای دام‌ها استفاده نشود همچنین از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها جلوگیری و کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش جمع‌آوری شود.

استخر‌های پرورش ماهی نیزبه پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی توجه کنند. به عشایر و زنبورداران و دامداران نیز توصیه می‌شود از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش خودداری کنند. همچنین در مورد استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی برای تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل بارش‌های سنگین، توصیه می‌شود ادوات و ماشین آلات از مزراع به مکان‌های امن منتقل شوند.

 

ارسال نظر