ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۰۱:۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۸۵۵۴۴

صنعتی‌سازی مسکن در ایران زیر ۱۰ درصد

محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر و جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنایی برای کشور در بحث صنعتی‌سازی هستند،گفت: صنعتی‌سازی مسکن در کشور کمتر از ۱۰ درصد است. به گزارش تسنیم، محمد شکرچی‌زاده با یادآوری اینکه آنچه به عنوان ارکان صنعتی‌سازی دنبال می‌کنیم، بهره‌برداری بهینه از منابع، کاهش زمان و حفظ کیفیت است، اظهار کرد: واقعیت این است که درصد مهمی از ساخت و ساز کشور، غیر از انبوه‌سازی‌های مسکن مهر به صورت انفرادی ساخته می‌شود. اگر صنعتی‌سازی به انبوه‌سازی منحصر شود سهم و درصد آن کاهش می‌یابد. هنر ما این است که بتوانیم حتی در تک‌سازی نیز از عنصر صنعتی‌سازی استفاده کنیم. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت آب یکی از چالش‌های امروز کشور است، گفت: اگر بتوان در ساختمان مدیریت آب خاکستری را انجام داد و آن را بازیابی کنیم و مجدد از آن استفاده کنیم بدین شکل به سمت صنعتی‌سازی پیش رفته‌ایم. شکرچی‌زاده اضافه کرد: میزان مصرف انرژی نیز در ساختمان‌ها بین400 تا 450 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است. در صورتی که با همین وضعیت اقلیمی کشور به‌طور متوسط می‌تواند 150کیلووات ساعت برمترمربع درسال باشد، اگر بتوانیم در ساختمانی با اجرای درست مبحث 19 مقررات ملی ساختمان این امر صورت بگیرد، قائدتا می‌بایست به صورت عناصر و المان‌های باشد که به صورت صنعتی تولید می‌شود که بدین شکل به سمت صنعتی‌سازی پیشرفته پیش رفته‌ایم. وی با تاکید بر اینکه باید بهره‌وری از صنعت ساختمان با سهم 40 درصدی از اقتصاد را افزایش دهیم، اظهار کرد: ساخت و ساز متداول ما سنتی بوده و صنعتی‌سازی به‌طور کلی شاید کمتر از10درصد است، بنابراین باید به سمت صنعتی‌سازی پیش برویم. فرصت‌هایی مانند مسکن مهر یا جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنایی هستند که اگر هر میزان از آن محقق شود، می‌تواند زمینه صنعتی‌سازی را به صورت پایدار در کشور فراهم کند و تغییر پارادیمی در ساخت و ساز صورت دهد.

ورود موج جدید بارش‌ها به جنوب کشور از امروز بر

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی از شدت گرفتن بارش‌ها در جنوب کشور در پی ورود سامانه بارشی جدید از شنبه شب به کشور خبر داد و گفت: وقوع سیلاب‌های ناگهانی برای جنوب کشور انتظار می‌رود. رفیعی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روز یکشنبه و در پی ورود سامانه بارشی فعال، گستره بارش‌ها به مناطق جنوبی کشیده خواهد شد. به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، بارش در روز یکشنبه در فارس، بوشهر، شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر خلیج فارس شدت بیشتری خواهد داشت. وی اظهار کرد: شدت بارش‌ها در این مناطق سبب جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهد شد. در مناطق کوهستانی و سردسیر نیز به دلیل بارش برف، لغزندگی جاده‌ها محتمل است و مه‌گرفتگی سبب کاهش دید می‌شود، همچنین احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی نیز وجود دارد.  رفیعی افزود: امروز در مناطق ساحلی خزر دمای هوا گرم‌تر شده و روز دوشنبه با نفوذ جریانات شمالی مجدد شاهد کاهش نسبی دما خواهیم بود. به گفته وی، آب‌های خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا روز دوشنبه مواج و متلاطم است. کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از ادامه آلودگی هوای تهران و کرج تا روز یکشنبه خبر داد و گفت: هوای تهران نیمه ابری و با بارش پراکنده در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.

نرخ اجاره بها در فضای مجازی غیرواقعی است

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از غیر واقعی بودن نرخ‌های اجاره‌بها در پلتفرم‌های مجازی خبر داد و گفت: بازار اجاره در شرایط آرام و ثبات نسبی قرار دارد و از دادستانی می‌خواهیم با عوامل آگهی‌های پشت‌بام خوابی و درج قیمت‌های غیر واقعی برخورد کند. خسروی در گفت‌وگو با ایرنا، با تکذیب افزایش نرخ اجاره‌بها که در برخی رسانه‌ها تا ۱۳۹ درصد عنوان شده است، افزود: حتی در فصل جابه‌جایی مستاجران‌ (تابستان) که تعداد معاملات مربوط به اجاره واحد مسکونی چندین برابر اکنون است، رشد قیمت‌ها تا این میزان نبوده است. وی توضیح‌داد: سیاست‌های دولت در بخش کنترل بازار اجاره از جمله مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در خصوص تمدید خودکار قراردادها تا حدود زیادی تورم بخش اجاره را کنترل کرد و در تابستان امسال میزان جابه‌جایی‌ها با تمدید خودکار قراردادهای اجاره تا ۴۰ درصد کاهش یافت. قلی‌خسروی با تکذیب رشد قیمت‌های اجاره در جنوب پایتخت، گفت: هیچ کدام از قیمت‌های اعلام شده در سایت‌های مجازی را قبول نداریم و اعلام می‌کنیم قیمت‌ها غیر واقعی است. وی اظهار کرد: اکنون سه سال می‌شود که به دلیل درج آگهی‌های خلاف واقع بازار ملک و اجاره متشنج شده است. این درحالی است که اتحادیه املاک در چند سال گذشته به دنبال حذف آگهی‌های فروش و اجاره از پلتفرم‌های مجازی بود. مدتی هم دادستانی به موضوع ورود کرد وجلوی آن گرفته شد اما اکنون مجدد شاهد درج آگهی‌های خلاف واقع هستیم. این مقام صنفی گفت: سیاست اتحادیه صنف مشاوران املاک حذف قیمت‌ها از فضای مجازی است که می‌تواند مانع اهداف سودگران نسبت به افزایش قیمت‌ها شود.

 

ارسال نظر