پیش‌بینی ۱۵ هزار قبر برای مواقع بحرانی

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۴:۴۸:۳۳
کد خبر: ۱۸۵۳۸۲

گروه راه و شهرسازی|

سعید غضنفری، مدیرعامل جدید سازمان بهشت‌زهرا(س) دیروز در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد، 15 هزار قبر برای مواقع بحرانی پیش‌بینی شده است. او همچنین قیمت انواع قبر را اعلام کرد. به گفته او کمترین هزینه برای خرید قبر در منطقه یک بهشت زهرا 7.8 میلیون تومان و بیشترین قیمت هم 25 میلیون تومان است. البته قیمت مقبره‌های خانوادگی نیز 1.2 میلیارد تومان است. قیمت قبر در مناطق جدید بهشت‌زهرا(س)، یک طبقه رایگان و دو طبقه دیگر، هر یک 5 میلیون تومان است. او گفت: الان حدود ۲۵ هزار قبر آماده در بهشت زهرا داریم و ۱۵ هزار قبر نیز برای مواقع بحرانی پیش‌بینی و آماده است.

به گزارش ایلنا, صبح دیروز نشست خبری مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) در ابتدای نشست با خبرنگاران گفت: تک تک فرآیندهای خدمت رسانی در سازمان را شناسایی و در حال اصلاح آن هستیم. در بهشت زهرا دنبال این هستیم که بتوانیم آلام خانواده‌های متوفی را کم کنیم. 

غضنفری همچنین خبر داد: بخشی از هزینه خدمات برای خانواده‌های متوفی کاهش می‌یابد. بسته خدمات متنوع و متعدد است. برای نمونه پارکینگ ورودی عروجیان باید توسط سازمان مدیریت شود و نیازی نیست از مردم هزینه‌ای دریافت شود و اگر هزینه‌ای باشد باید حداقل باشد، اینکه هر ماشینی ۵ هزارتومان هزینه پارکینگ بدهد زیبنده مردم نیست.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با اشاره به تقویت حضور مباشرین گفت: در حال تقویت مباشرین هستیم. خانواده‌ای که در بدترین شرایط روحی و روانی وارد سازمان می‌شوند باید یک مباشر کنار خانواده قرار گیرند و مباشر باید نقش حمایتی را ایفا کند. در بازه زمانی سه ماهه آموزش را در نظر گرفتیم و ارتقای کیفیت از مباشرین آغاز می‌شود.‌

    توسعه سایر آرامستان‌ها

غضنفری درباره توسعه بهشت‌زهرا در مکان‌های مختلف و ظرفیت آن گفت: دنبال توسعه بهشت زهرا نیستیم. توسعه آرامستان‌های تهران را در دستور داریم تا توسعه آرامستان‌ها در شرق و غرب تهران را با مکان یابی‌های انجام شده به انجام برسانیم. او گفت: مکان یابی و مطالعات انجام و در دست اقدام است و برای شرق و غرب طی سه سال آینده انجام و به بهره‌برداری می‌رسد.

   پیش‌بینی 15 هزار قبر برای مواقع بحرانی

غضنفری درباره ظرفیت بهشت زهرا گفت: الان حدود ۲۵ هزار قبر آماده در بهشت زهرا داریم و ۱۵ هزار قبر نیز برای مواقع بحرانی پیش بینی و آماده است. این سازمان بین 3 تا ۵ سال آینده نیاز شهر تهران را تامین می‌کند.

     قبر نو 25 میلیون؛ دست دوم  7.8 میلیون تومان

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا درباره قیمت قبرها گفت: در ناحیه یک که شامل قطعه یک تا ۱۱۲ است قیمت هر قبر طبقه‌ای ۲۵ میلیون تومان و سه طبقه ۷۵ میلیون تومان است. البته در این ناحیه قبر خالی بسیار محدود است. در قطعات قدیم قبوری که احیا می‌شود، طبقه‌ای ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: در قطعات جدید یک طبقه رایگان و دو طبقه دیگر مجموعا ۵ میلیون تومان حساب می‌شود که امکان پرداخت آن به صورت اقساطی تا پایان سال فراهم است. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است حدود ۷ میلیون تومان برای هر قبر در نظر گرفته شده است. او همچنین قیمت مقبره‌های خانوادگی را 1.2 میلیارد تومان اعلام کرد. غضنفری با بیان اینکه توسعه آرامستان‌ها در امامزاده‌ها نیز به عنوان پیشنهاد مطرح است، در واکنش به گران بودن قبرها در امامزاده‌ها گفت: تولیت امامزاده‌ها با اوقاف است و در یک تهاتر سعی می‌کنیم بستر را ایجاد کنیم و شاید بتوانیم در این اقدام هزینه را کاهش بدهیم. این جزو ایده‌های است که مطرح است.‌

او درباره شرایط دفن اموات در طبقات گفت: به جهت حفظ حرمت مومنین راضی نیستیم که قبور طبقاتی را به افراد غیر بفروشیم، خود خانواده‌ها هم راضی نمی‌شوند و برای آنهایی که از لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند می‌توانیم هزینه‌های خرید دو طبقه دیگر را به صورت اقساطی دریافت کنیم.

    امنیت فضای بهشت‌زهرا

او در پاسخ به سوالی درخصوص امنیت فضای بهشت‌زهرا و مخدوش کردن برخی از قبور افراد سیاسی توسط افراد ناشناس گفت: خودمان را اینجا خادم تمام قبور مومنین می‌دانیم و هیچ خط و مرزی برای کسی که در اینجا مدفون است نداریم. دژبان ارتش در اینجا مستقر است و وظیفه حفظ و حراست امنیت را برعهده دارد. البته۲۲۰ نفر دژبان در اینجا حضور دارند و حتما نیاز به اصلاح دارد، چرا که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار قبر در اینجا موجود است و سازمان نمی‌تواند برای هر قبر یک دژبان در نظر بگیرد. ضریب امنیت را بالا خواهیم برد و به دنبال این هستیم که از ظرفیت حراست شهرداری مطلوب‌تر استفاده کنیم.

    احیای شهردار شب

غضنفری درباره فروش سنگ دست دوم گفت: آسیب اجتماعی شامل این کالبد نمی‌شود. نزدیک به ۲۰ روز است اکیپ انتظامات سنگ را مجهز کردیم که تنها شامل سرقت و دزدیدن سنگ نیست، نصب تصاویر غیرمجاز و کارهایی که متعارف نیست و خانواده‌ها از بیرون می‌آورند. در دو اکیپ چهار نفره انتظامات سنگ مستقر هستند. به علاوه از هفته گذشته شهردار شب را برای جلوگیری از اقداماتی که رخ داده احیا کردیم.

    ممیزی تصاویر حک شده بر سنگ قبور 

او در واکنش به اینکه آیا پروتکل برای عکس‌های که نصب می‌شود دارید؟ گفت: بله، زمانی که برای پذیرش می‌آیند تعهد گرفته می‌شود و خانواده‌ها آن را امضا می‌کنند. غضنفری درباره نصب عکس بانوان بر روی سنگ‌ها گفت: عکس برای خانم‌ها بدون حجاب ممنوع است. وی همچنین درباره اینکه اگر خانواده‌ای درخواست خودروی اختصاصی حمل پیکر داشته باشد این شرایط فراهم است گفت: اگر درخواست داشته باشند حتما اختصاص خواهد داشت اما به دلیل تراکم، خودروها چهار متوفی را حمل می‌کنند.

    تفکیک مدیریت گلزار شهدا

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه بهشت زهرا چگونه قرار است قطب فرهنگی پایتخت شود گفت: اقدامات مان را از محور گلزار شهدای بهشت زهرا آغاز کردیم. برای پیکرهایی که به امانت دست ما هستند، ۲۴ ساعته قرآن پخش می‌شود. اکنون فضای سردخانه آرامش بخش شده است. غضنفری ادامه داد: در بدو ورود ما مدیریت گلزار شهدا از بقیه بخش‌ها جدا شده است و با این اقدام گلزار شهدا قطب فرهنگی بی‌نظیری برای کشور است.

 

ارسال نظر