ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۲:۵۲:۵۷
کد خبر: ۱۸۵۳۶۰

بازار گرمی محتکران مسکن در شب عید

برخی گزارش‌های میدانی حاکی از این است که با نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال برخی بسازوبفروش‌ها به‌دنبال برهم‌زدن آرامش این بخش هستند. به گزارش تسنیم، در حالی که بازار مسکن در رکود به‌سر می‌برد، عده‌ای از فعالان بازار مسکن به‌دنبال تغییر جهت این بخش به‌سمت افزایش قیمت هستند. ماجرا از این قرار است که برخی سازندگان که مدت‌هاست با نیت گران شدن قیمت مسکن از عرضه واحدهای خود به بازار خودداری کرده‌اند، طی اقدامی هماهنگ در مناطق مختلف شهری تهران با قیمت‌های بالاتر از قیمت کنونی بازار، واحدهای خود را آگهی می‌کنند. یکی از مشاوران املاک مناطق 22گانه در این باره گفت: بازار مسکن در رکود به‌سر می‌برد و همین وضعیت باعث شده است عده‌ای از سازندگان درصدد بر هم زدن وضعیت بازار باشند. آنها برای این کار اقدام به اعلام قیمت‌های فضایی و بسیار بالاتر از قیمت کنونی مسکن می‌کنند. وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار مسکن در همین وضعیت باقی خواهد ماند، از سوی دیگر قیمت مسکن طی سال‌های 98 و 99 به‌شدت افزایش یافته و باعث شده است قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته باشد و نتوانند وارد بازار شوند. در شرایط رکود کنونی تعدادی از فروشندگان نیز اقدام به ارایه تخفیف برای فروش کرده‌اند که البته تأثیر چندانی بر تغییر وضعیت بازار نکرده است.

اُمیکرون و محدودیت تردد زمینی به ترکیه ‌‌تا ۱۵ دی

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به شیوع سویه امیکرون، از اول دی‌ماه امسال به مدت ۱۵ روز خروج اتباع ایرانی از مرزهای زمینی به کشور ترکیه ممنوع اعلام شد و فعلاً در مسیر ترکیه گذرنامه گردشگری نداریم. هدایتی در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت محدودیت‌های کرونایی در پایانه‌های مرزی بابت شیوع سویه جدید امیکرون اظهار کرد: در موضوع سویه جدید امیکرون با ستاد ملی کرونا 

در جلسه داشتیم که ‌دو مصوبه داشت‌. وی گفت: در جلسه اول مقرر شد از هشت کشور آفریقایی که بیشترین شیوع سویه امیکرون در آنها گزارش شده بود، ورود اتباع به ایران ممنوع شد، همچنین اتباع ایرانی که به این مناطق سفر داشتند و غیرمستقیم قصد ورود به کشور را داشتند مقرر شد هم تست پی‌سی‌آر با اعتبار 72 ساعت داشته باشند و در صورت داشتن علائم، 15 روز در قرنطینه بمانند. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: ورود مستقیم و غیرمستقیم همه مسافران غیرایرانی از همه مبادی‌‌ کشورهای‌ آفریقای جنوبی شامل هشت کشور ‌‌آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی و غیره، به کشور ما تا اطلاع ثانوی ممنوع است، بنابراین اگر اتباع غیرایرانی پیش از این به این کشورها سفر کرده بودند و قصد ورود به کشور ما را داشته باشند از طریق پاسپورت مشخص می‌شود و ورود آنها ممنوع خواهد بود. هدایتی ادامه داد: در مصوبه دوم نیز مقرر شد ورود مسافرانی که پیش از این به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به چهار کشور اروپایی که طبق گزارشات مرکز وزارت بهداشت شیوع بیشتر سویه امیکرون را دارند و شیوع کرونا در آنها شدت گرفته است، به ایران ممنوع شود که شامل انگلیس، فرانسه، دانمارک و نروژ است. وی اظهار کرد: همچنین از اول دی‌ماه امسال به مدت 15 روز خروج اتباع ایرانی از مرزهای زمینی به کشور ترکیه ممنوع اعلام شد، البته این ممنوعیت تردد مشمول گروه‌های هفتگانه که در اوایل همه‌گیری کرونا اجازه ورود و خروج داشتند نمی‌شود. ممنوعیت سفر زمینی به ترکیه از اول دی‌ماه آغاز شده است و تا 15 دی‌ماه فعلاً خروج زمینی به سمت ترکیه ممنوع است.

کاهش عمر  ساختمان‌های ایران به ۲۵ سال

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: اکنون حدود ۵۸۰ هزار مهندس در کشور داریم که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و برای حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها فرصت شغلی تعریف شده و مابقی بیکار یا در شغل‌های غیرمرتبط فعال هستند. احمد خرم با اشاره به زلزله‌های مهیب سال‌های اخیر از جمله زلزله بم، رودبار و کرمانشاه گفت: این زلزله‌ها به نظام مهندسی نهیب زد که به نظارت و مقاوم‌سازی بپردازند. نظارت دقیق و حساسیت در اجرای مقررات بسیار تعیین‌کننده است و اگر یک دهه با دقت بر ساخت و سازها نظارت دقیق و طراحی درست داشته و مدیران صوری کاری نداشته باشند، وضعیت بسیار بهبود پیدا می‌کند. وی افزود: در ۲۰ سال گذشته اتفاقات مبارکی در ساخت و ساز افتاده و کیفیت ساختمان‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده است. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تشریح آمار تلفات زلزله‌های چند دهه اخیر گفت: ایران در ۴۰ سال گذشته با حدود ۱۰۰ هزار کشته در مقام اول تلفات دنیا قرار دارد و باید به خودمان بیایم هرچند اقدامات زیادی صورت دادیم اما کار باقیمانده زیادی داریم و سوال این است که آیا نمی‌توانستیم بهتر از این کار کنیم؟ آیا نمی‌توانستیم با شتاب بیشتری به راه‌حل‌های اصولی برسیم؟ می‌توانستیم و کارهای مثبت خیلی با آهسته انجام می‌دهیم. وی از عملیاتی شدن مساله مبحث ۲۲ از ابتدای سال آینده خبر داد و اظهار کرد: نگهداری خوب و تعمیرات به موقع، عمر ساختمان را افزایش می‌دهد متاسفانه عمر مفید ساختمان ما از ۳۰ سال در دهه ۵۰ اکنون به حدود ۲۵ سال رسیده است این در حالی است که کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان‌ها را به حدود ۱۰۰ سال رسانده‌اند.

 

ارسال نظر