اعطای وام مسکن دولتی در 4 فاز

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۱:۵۷:۳۵
کد خبر: ۱۸۵۳۰۸

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.  به گزارش تسنیم، اواخر ماه گذشته بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام 250 تا 400 میلیون تومانی ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.  بر اساس ماده 8 این دستورالعمل مجموع دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر 20 سال (حداکثر سه سال مشارکت مدنی) تعیین می‌شود. در تبصره 15 این ماده آمده است: با عنایت به طولانی بودن دوران بازپرداخت و افزایش سود متعلقه در صورت تمایل و درخواست متقاضی تقسیط تسهیلات مزبور در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر (8، 10، 12، 15 و...ساله) امکان‌پذیر است. بر این اساس بانک باید میزان کل سود پرداختی و اقساط ماهانه تسهیلات در دوره‌های بازپرداخت مختلف را به متقاضی اعلام کند. تقسیط پلکانی تسهیلات بنابر درخواست متقاضی و با تأیید بانک‌ عامل قابل اقدام است. در این حال، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را به‌شرح زیر اعلام کرد: به استناد ماده 4 قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه مورخ 11 آبان 1400 شورای پول و اعتبار، تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای مختلف براساس سقف‌های تعیین‌شده به‌شرح ذیل با ثبت درخواست در این سامانه و معرفی به بانک‌های عامل قابل پرداخت است: در شهر تهران 450 میلیون تومان، در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت 400 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان، در سایر شهرها 300 میلیون تومان، و در روستاها 250 میلیون تومان.  و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به‌صورت تدریجی) در هریک از مراحل، به‌شرح ذیل است: پی‌کنی ـ فونداسیون ‌10 درصد؛ اسکلت ـ سقف 40 درصد؛ سفت‌کاری 25 درصد؛ و نازک‌کاری 25 درصد. بانک عامل می‌تواند حداکثر تا 20 درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تأیید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانتنامه بانکی پرداخت کند. بدیهی است مبلغ مزبور از پرداختهای هریک از مراحل آتی به‌تناسب سهم الشرکه مستهلک می‌شود. نرخ سود این تسهیلات، معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد است. در زمان حاضر نرخ سود مصوب این شورا 18 درصد است.

       رد درخواست مجردها در نهضت ملی مسکن 

در این حال، اگرچه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از امکان ثبت‌نام افراد مجرد در نهضت ملی مسکن خبر داده بود، اما بررسی‌های نشان می‌دهد، درخواست این افراد در سامانه ثمن رد می‌شود. طبق جدیدترین اعلام وزارت راه و شهرسازی که دیروز انجام شد، کماکان شرط سنی ۴۵ سال برای مردان مجرد و ۳۵ سال برای زنان مجرد وجود دارد.

    دو سناریوی خانه‌دار شدن با وام

محاسبات نشان می‌دهد، متقاضیان مسکن از طریق نهضت ملی مسکن ارزانتر و با پرداخت پول کمتری نسبت به طرح خرید با وام مسکن در شهرهای اطراف تهران خانه‌دار می‌شود. به گزارش تسنیم، از آنجاکه بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن 20 ساله است، متقاضی تایید صلاحیت شده در دهک درآمدی یک تا سه طی 20 سال ماهانه باید حدود 2.9 میلیون قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت وام 450 میلیون تومانی با نرخ سود 5 درصدی 712 میلیون تومان - کل سود 262 میلیون تومان- است.

    وام خرید 480 میلیون تومانی مسکن

مهرماه امسال سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم از سوی بانک مسکن افزایش یافت. بر این اساس در شهر تهران وام انفرادی 200 میلیون تومان، جعاله انفرادی 80 میلیون تومان، زوجین 400 میلیون تومان و جعاله زوجین 80 میلیون تومان است. در مجموعه این وام برای تهرانی‌ها 480 میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، وام انفرادی 160 میلیون تومان، جعاله انفرادی 80 میلیون تومان، زوجین 320میلیون تومان و جعاله زوجین 80 میلیون تومان. به عبارت دیگر سقف وام در مراکز استان‌ها 400 میلیون تومان است.همچنین در سایر مناطق شهری وام انفرادی 120 میلیون تومان، جعاله انفرادی 80 میلیون تومان، زوجین 240میلیون تومان و جعاله زوجین 80 میلیون تومان و در مجموع برای زوجین 320 میلیون تومان است. یک متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه 8 میلیون و 661 هزار تومان قسط پرداخت کند. مجموع بازپرداخت وام 480 میلیون تومانی بالغ بر یک‌میلیارد و 80 میلیون تومان و کل سود وام 600 میلیون تومان خواهد بود که با احتساب هزینه اولیه خرید اوراق حق‌تقدم به حدود 650 میلیون تومان افزایش می‌یابد. حال اگر قرار باشد شخصی در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران به جز پردیس با توجه به قیمت‌های بالای آن، بخواهد مسکن خریداری کند بایستی از وام 320 میلیون تومانی (با احتساب وام 80 میلیونی تعمیر) استفاده کند. مبلغ اقساط ماهانه این وام حدود 4 میلیون تومان در بازپرداخت 12 ساله است. سود این وام نیز 335 میلیون تومان خواهد بود. قسط وام 80 میلیون تومانی 2 میلیون تومان و سود آن 40.5 میلیون تومان است. مجموع اقساط این وام 6 میلیون و سود مجموع آن 375 میلیون تومان خواهد بود.

    قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید؟

همان‌گونه که اشاره شد با توجه به قیمت‌های حدود یک میلیارد تومانی، مساکن مهر شهر جدید پردیس از سبد انتخابی متقاضیان برای خرید خارج می‌شود. در زمان حاضر قیمت یک واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند بین 250 برای واحدهای نیمه‌تمام تا حدود 400 میلیون تومان برای واحدهای آماده است. در شهر جدید هشتگرد نیز می‌توان با حدود 300 میلیون تومان یک واحد آماده را خریداری کرد. بنابراین متقاضی خرید یک مسکن مهر در شهر پرند علاوه بر وام 320 میلیون تومانی باید حدود 80 میلیون تومان نیز پس‌انداز داشته باشد. در صورتی که پروسه دریافت وام خرید مسکن به راحتی طی شود، خرید واحد مسکن مهر در شهر پرند حدود 800 میلیون تومان برای متقاضی آب می‌خورد. با این تفاسیر قطعا ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن و استفاده از این امکان برای خانه‌دار شدن نسبت به اخذ وام خرید مسکن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. یکی از مزیت‌های نهضت ملی مسکن این است که مانند طرح مسکن مهر مردم از پس‌اندازهای آینده اقساط را پرداخت می‌کنند و نیازی نیست همان ابتدا برای دریافت وام خرید مسکن هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند.

 

ارسال نظر