تغییر ریل بودجه شهری در ایستگاه بهارستان؟

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۰۲:۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۲۰۷
تغییر ریل بودجه شهری در ایستگاه بهارستان؟

گروه راه و شهرسازی|

مدیریت شهری پایتخت سرخورده از قول و قرارهای بودجه‌ای عملی نشده با دولت، در جست‌وجوی تامین اعتبار و بودجه، مسیر بهارستان را در پیش گرفته است. آن‌گونه که مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دیروز اعلام کرده، قرار است طی روزهای آینده پارلمان شهری پایتخت با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و همچنین با فراکسیون شهری مجلس جلسه مشترک برگزار کنند تا شاید از دل این جلسات، راهی برای تامین بودجه نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی تهران پیدا شود. گویا مذاکرات علیرضا زاکانی، شهرداری تهران با مسوولان دولتی راه به جایی نبرده است. برگزاری جلسه مشترک با قالیباف از آن جهت اهمیت دارد که او به مدت 12 سال سکاندار مدیریت شهری بوده و از نزدیک با مسائل و مشکلات شهری آشنا است. از این رو، انتظار می‌رود او و فراکسیون شهری، به هنگام چکش کاری بودجه 1401، رقم‌های تخصیصی در بودجه سال آینده را افزایش دهند و در صحن علنی به تصویب برسانند. چه آن که، آن طور که برخی از اعضای شورای شهر در جلسه علنی یکشنبه هفته جاری اعلام کرده بودند، با بودجه تخصیصی از سوی دولت، تنها می‌توان 46 مترو، تونل مترو ساخت یا می‌توان دو عدد واگن خریداری کرد و از این رو، با رقم 50 میلیارد تومان، اتفاق تازه‌ای در سال پیش رو، در حوزه حمل و نقل عمومی نمی‌تواند رقم بخورد. آن‌گونه که چمران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر به خبرنگاران گفته است، رقم بودجه تخصیصی به شهرداری در بودجه کل کشور 1401 با آنچه که قول داده بودند، متفاوت است و موارد زیادی نادیده گرفته شده است. با این رقم بودجه، مشخص نیست که بحث آلودگی هوا، ترافیک و غیره قرار است چگونه رفع شوند. به عنوان مثال برای رفع آلودگی هوا نیاز به توسعه حمل و نقل داریم. این در حالی است که به دلیل کافی نبودن این ناوگان، مردم به جای مترو و اتوبوس به تاکسی روی آورده‌اند. رییس شورای شهر اظهار کرد: در همین راستا برای رایزنی برای افزایش بودجه شهر، با فراکسیون شهری و رییس مجلس در هفته آینده جلسه خواهیم داشت.

    تعجب مخبر از بودجه اندک شهرداری‌ها 

چمران همچنین با اشاره به برگزاری جلسه دوشنبه شب شهرداران کلان‌شهرها با مخبر معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در این جلسه نیز به بحث بودجه شهرداری‌ها پرداخته شد و معاون اول رییس‌جمهور نیز تعجب کرد چرا که قرار نبود لایحه بودجه 1401 دولت در ارتباط با شهرداری‌ها به این شکل بسته شود اما به هر حال فعلا به اینگونه است.

    انتقال تدریجی نمایشگاه بین‌المللی  به شهر آفتاب

دیروز اما اعضای شورای شه تهران جزییات طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» را به تصویب رساندند. در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. یک فوریت این طرح در جلسه سی‌ام شورا به تصویب رسیده بود و در این جلسه گزارش مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و معماری و شهرداری قرائت شد. 

   60  هزار میلیارد تومان هزینه ترافیک  و آلودگی هوا

ابتدا محمد قادری مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب توضیحاتی درباره نمایشگاه ارایه کرد و گفت: این انتقال یکی از بهترین تصمیمات شورای شهر و شهرداری تهران بوده است. ترافیک و آلودگی معضل اول شهر تهران است و هزینه‌های سنگین مادی و معنوی به تهران تحمیل می‌کند. این هزینه‌ها براساس آمار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است که شامل هزینه‌های استهلاک خودروها و سوخت و ساز آنها و هزینه‌های درمان و معالجه است.  او ادامه داد: براساس آمار رسمی حدود ۶ هزار نفر در طول سال در حوزه ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی دچار سکته قلبی و مغزی شده و تعداد زیادی از آنها فوت می‌کنند. ارزش جان انسان‌ها را نمی‌توان با اعداد و ارقام مشخص کرد اما این معضل اکنون تبدیل به یک فاجعه شده است و همه نهادها را متعهد می‌کند که به فکر چاره‌اندیشی باشیم.  قادری گفت: نمایشگاه‌های پر مخاطب در ۲۰۰ روز سال در تهران برگزار می‌شود. به همین میزان ترافیک و آلودگی زیست محیطی داریم و این مفاهیم حدود ۸۰ درصد همپوشانی دارند.  مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تاکید کرد: همه موظف هستند مصالح و آسایش مردم شهر را در نظر بگیرند و کمک کنند مصلحت مردم قربانی برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر نشود. موضوع انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به خارج شهر تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است.  او افزود: تمام تلاش‌ها برای انتقال نمایشگاه‌ها در دوره‌های گذشته به دلیل مقاومت غیرمنطقی ناکام مانده است. شهر آفتاب آمادگی برگزاری اکثریت نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران را دارد و رسما اعلام کردیم آماده برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب هستیم.  قادری با بیان اینکه در دو تا سه ماه آینده حدود ۳۶ هزار مترمربع به ظرفیت سالن‌های نمایشگاهی شهر آفتاب اضافه می‌شود گفت: ضرورت انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهر آفتاب مشهود است. با اجرای این کار هزینه اضافی به مردم تهران تحمیل نمی‌شود.  مدیرعامل شهر آفتاب گفت: با انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به مجموعه شهر آفتاب، حدود هزار میلیارد تومان درآمد پایدار عملیاتی در حوزه مدیریت شهری تعریف می‌شود که کمک قابل توجهی برای شهرداری تهران است. ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و براساس کارشناسی رسمی ارزش افزوده شهر آفتاب بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در صورت تکمیل فاز دو و سه به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در ادامه گزارش مشترک دو کمیسیون قرائت شد. 

    الزام شهرداری  به حفظ آمادگی نمایشگاه آفتاب

سید جعفر تشکری هاشمی با قرائت بندهای گزارش گفت: شهرداری تهران موظف است با هماهنگی وزارت صمت نسبت به حفظ آمادگی نمایشگاه شهر آفتاب جهت برگزاری نماشگاه‌ها اقدامات لازم را به عمل آورده و با همکاری دستگاه‌های ذی ربط نسبت به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه فعلی به محل شهر آفتاب اقدام و از برگزاری هرگونه نمایشگاه در خیابان سئول ممانعت به عمل آورد.  او ادامه داد: شهرداری مکلف است نسبت به برنامه عملیاتی تمرکز کلیه فعالیت‌های نمایشگاهی در شهر آفتاب حداکثر یک ماه بعد از تصویب طرح اقدام کند. همچنین مکلف است نسبت به تکمیل طرح جامع نمایشگاه شهر آفتاب با اولویت تکمیل سالن‌های نمایشگاهی تا انتهای سال ۱۴۰۱ اقدام کند.  تشکری هاشمی گفت: شهرداری تهران مکلف است اعتبارات تکمیلی را در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کند. شهرداری می‌تواند سند جامع سرمایه‌گذار ی و مشارکت شهرداری تهران نسبت به به‌کار‌گیری سازوکارهای جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری برای توسعه شهر آفتاب اقدام کند. همچنین شهرداری تهران موظف است جهت اصلاح و تغییر کاربری اراضی نمایشگاه بین‌المللی در راستای طرح تفصیلی اقدام کند.  او ادامه داد: شهرداری تهران موظف است با همکاری وزارت صمت نسبت به تنظیم تقویم سالانه شهر آفتاب اقدام و آن را به عموم اعلام کند. همچنین شهرداری تهران موظف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک‌بار به شورای شهر ارایه کند. 

     بهره‌برداری از نمایشگاه نیازمند  ۵ هزار میلیارد تومان

ناصر امانی در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» گفت: یک زمانی کمیسیون زیربنایی دولت، انتقال نمایشگاه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب را تصویب کرد؛ اما معاون وزیر صمت زیربار اجرای آن نرفت. آن زمان اعلام کردند که شورا نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. در شرایطی که بخشی از دولت زیر بار مصوبه هیات دولت نرفته، چه ضمانتی است که مصوبه ما به نتیجه برسد؟  این عضو شورا اضافه کرد: برای بهره‌برداری نمایشگاه به ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، آیا امکان گنجاندن این عدد در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد؟ به فرض پیش‌بینی آیا امکان تامین و اختصاص آن به شهر آفتاب هست؟ که بعد از تکمیل به بانک شهر واگذار کنیم؟ مصوبه باید به گونه‌ای باشد که به سرنوشت مصوبات قبلی دچار نشود.  مهدی اقراریان در جریان بررسی این طرح پیشنهاد داد برنامه‌ها و فعالیت‌ها به عنوان طرح اضافه و مشخص شود به دنبال انتقال محتوا هستیم.  نرگس معدنی‌پور نیز پیشنهاد داد تا شهرداری تهران مکلف شود برای تمامی رویدادها و فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در شهر آفتاب پیوست فرهنگی و اجتماعی تهیه کند. همچنین برای فعالیت‌های فرهنگی تقویم سالانه تهیه کند. بعلاوه نمایشگاه شهر آفتاب فاقد سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی است که این سند نیز تدوین شود.  بر این اساس، جزییات طرح انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهر آفتاب به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. 

 

ارسال نظر