چوب لای چرخ نوسازی تاکسی‌های پایتخت

۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۰۷:۲۴:۱۵
کد خبر: ۱۸۵۰۳۱

جمعی از رانندگان تاکسی برای پیگیری حقوق خود، دیروز در محلِ سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران جمع شدند. به گزارش ایلنا، رانندگان تاکسی که برای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کرده‌اند، می‌گویند، با وجود اینکه بابت این موضوع ۶۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، به دلیل اینکه شرکت خودروسازی مدعی افزایش قیمت خودروهای خود هستند، موفق به تحویل گرفتن خودروی خود نشده‌اند. 

به همین دلیل آنها روز چهارشنبه 24 آذر در لابی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران جمع شدند. گفته می‌شود که مقام‌های تاکسیرانی با آنها دیدار کرده‌اند. در روزهای گذشته هم تجمعی در این محل برگزار شده بود. 

برای نوسازی تاکسی، هر تاکسیران باید حدود ۶۰ میلیون تومان واریز کند، اما بخشی از قیمت خودرو را در قالب وام از شهرداری دریافت و بعد اقساط آن را واریز می‌کند. 

با اینکه مشخص نیست که دقیقا چه خودرویی به رانندگان تحویل داده می‌شود و آنها صرفا می‌توانند درخواست دریافت وام نوسازی را ثبت کنند، اما به گفته تاکسیرانان، شرکت خودروسازی به تعهد خود در تحویل عمل نکرده و مدعی شده که قیمت خودرو حدود ۱۸ درصد گران‌تر شده است. 

در کنار طرح این خواسته، برخی رانندگان که خودرو خریداری کرده‌اند اما به دلیل مشکلات حقوقی، صاحب سند نشده‌اند، از سازمان تاکسیرانی می‌خواهند که زمینه نوسازی تاکسی‌های مستهلک آنها را فراهم کند.  در همین حال تاکسیرانان از شهرداری می‌خواهند که عوارض سالانه آنها را حذف کند؛ چراکه آنها در خدمت حمل و نقل عمومی هستند، اما از بابت تردد خود در شهر، پول پرداخت می‌کنند.

    ناهمخوانی قیمت تاکسی با نرخ کرایه

در همین حال، میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران درباره افزایش ۲۳ میلیونی نرخ تاکسی‌های نو که با اعتراض اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز همراه بود، اظهار کرد: متاسفانه در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار عقب ماندگی بزرگی شدیم. زمانی از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تاکسی نوسازی شد، اما اکنون بیش از ۲۰ هزار تاکسی فرسوده داریم.  او در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: در کنار آن قیمت تاکسی به گونه‌ای افزایش یافت که با نرخ کرایه تاکسی که از مسافران دریافت می‌شود همخوانی ندارد و برای رانندگان توجیه اقتصادی ندارد و یک درآمد حداقلی هم ایجاد نمی‌کند.  مظفر با بیان اینکه دولت باید یارانه ویژه‌ای را برای تخفیف قیمت تاکسی در نظر بگیرد اظهار کرد: انتظار این است دولت و وزارت کشور از طریق توافق با خودروسازان برای کل تاکسیرانی‌های کشور شرایط ویژه‌ای را در نظر بگیرند. 

    قیمت تاکسی اسقاطی کمتر از ضایعات آهن خودرو 

عضو شورای شهر ادامه داد: یا اینکه شهرداری‌ها تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت را برای تامین خودرو تاکسی در اختیار رانندگان بگذارند به گونه‌ای که حداقل ۸۰ درصد قیمت خودرو را شامل شود. مساله مهم دیگر ارزش‌گذاری روی تاکسی‌های اسقاطی است. 

مظفر با بیان اینکه وقتی خودرو اسقاطی می‌خواهد قیمت‌گذاری شود، دولت، ستاد حمل و نقل سوخت خودروی فرسوده را به بهای اندکی می‌خرد، اظهار کرد: این مبلغ عملا پول ضایعات آهن خودرو هم نیست. یعنی از طرفی خودرو را به قیمت بسیار گران به تاکسیران می‌فروشند و از طرفی وقتی راننده ملزم می‌شود که نوسازی انجام دهد، ارزش اسقاط تاکسی را بسیار پایین بر می‌دارند.  او تاکید کرد که ارزش اسقاط تاکسی نسبت به وضعیت موجود باید دو برابر شود و گفت: این اتفاق باید همزمان رخ دهد. تسهیلات ارزان قیمت، تحفیفات ویژه‌ای که دولت برای اصل قیمت خودرو باید در نظر بگیرد و افزایش ارزش محاسباتی لاشه خودرو فرسوده سه اقدامی هستند که باید در کنار هم انجام شوند تا بتوانیم به سمت هوای پاک و ناوگان ایمن و نو برویم به‌طوری که در شأن تهران باشد.  مظفر درباره مسوولیت هر کدام از سازمان‌ها در قبال تاکسی‌ها اظهار کرد: وقتی سازمان محیط زیست متولی اقدامات محیط زیستی کشور است، او باید تسهلیگری و نقش‌آفرینی کند و نظام بانکی کشور را پای کار بیاورد تا تسهیلات ارزان قیمت به ناوگان تاکسیرانی بدهد. 

    گلایه از صندوق کارآفرینی امید

در این حال، سید علی محتشمی پور، معاون فنی و بهره‌برادری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از عدم اجرای تکالیف نوسازی تاکسی‌های فرسوده توسط صندوق کارآفرینی امید گلایه کرد و گفت: شهردار تهران طی دو مکاتبه خواهان حل مشکلات نوسازی تاکسی‌ها شده است.

محتشمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چرایی کندی فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با بیان اینکه نوسازی تاکسی‌های تهران با تمرکز بر ارایه تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید تدوین شده است، گفت: براین اساس سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه می‌بایست ۱۵۰ میلیارد تومان برای امسال آورده می‌داشت و شهرداری تهران نیز به همان میزان یعنی ۱۵۰ میلیارد تومان منابع برای نوسازی باید تخصیص می‌داد و در این میان صندوق کارآفرینی امید دو برابر منابع شارژ شدن را که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شد باید تامین می‌کرد که این ۹۰۰ میلیارد تومان برای تامین ۱۰ هزار فقره وام ۹۰ میلیون تومانی به متقاضیان نوسازی کافی بود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سازمان برنامه و بودجه ۳۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران ۶۰ میلیارد تومان آورده برای نوسازی تاکسی‌ها واریز کرده است، اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید باید با ضریب دو این منابع شارژ شده برای تخصیص وام به رانندگان تاکسی را آماده می‌کرد که این مبلغ برای اختصاص ۳۰۰۰ فقره وام مناسب بود؛ اما متاسفانه صندوق کارآفرینی امید از مهر ماه سال جاری فرآیند تکمیل پرونده را به صورت روزانه کاهش داد و علیرغم اینکه به آنها نامه زدیم چرا فرآیند تکمیل پرونده کند است؛ اما پاسخ درستی ندادند و عدم انجام تعهدات از سوی صندوق کارآفرینی باعث شده تا این روند کند شود و این در حالی است که صندوق کارآفرینی باید شعبی در سطح شهر معرفی می‌کرد تا کارهای اختصاص وام سریعتر صورت گیرد و تا به امروز حتی یک شعبه هم معرفی نکرده است که این یک تخلف محسوب می‌شود.

محتشمی پور با بیان اینکه متاسفانه صندوق امید در راستای کندی در تشکیل پرونده تنها یک نفر نیرو در سازمان تاکسیرانی مستقر کرده است، گفت: از آنجایی که تنها حضور یک نفر موجب کندی و ناراحتی رانندگان تاکسی می‌شد ما ۸ نفر از نیروهای سازمان تاکسیرانی را مستقر کردیم تا به این یک نفر کمک کنند تا فرآیند تشکیل پرونده سریع‌تر انجام شود، در حالی که صندوق امید برای اینگونه خدمات تشکیل پرونده ۴ درصد کارمزد می‌گیرد.

 

ارسال نظر