ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۱:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۸۴۹۳۶

هزینه دریافت وام مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان رسید

هزینه وام مسکن با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسید. به گزارش مهر، اوراق گواهی حق‌تقدم مسکن در معاملات یکشنبه ۲۱ آذر ماه فرابورس با افزایش ۵ درصدی قیمت در اکثر نمادهای زیرمجموعه این اوراق ۱۰۰ هزار تومان را رد کرد. بر اساس این گزارش، در معاملات دیروز اوراق تسهیلات مسکن صادره در سال جاری و همچنین اوراق تسهیلات صادره در سال گذشته بین ۹۷ تا ۱۰۳ هزار تومان به فروش رسید. میانگین قیمت بیشتر نمادهای تسه در دامنه ۱۰۱ تا ۱۰۲ هزار تومان قرار داشت. با توجه به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین در تهران ۴۸۰ میلیون تومان است، متقاضیان باید ۹۶۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب متوسط قیمت هر برگه ۱۰۲ هزار تومان، ۹۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان هزینه دریافت هر تسهیلات مسکن خواهد شد. همچنین متقاضیان دریافت وام مسکن مجردها در تهران تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان باید ۵۶۰ برگه اوراق تسهیلات خریداری کنند که با محاسبه هر برگه ۱۰۲ هزار تومان، هزینه تمام شده دریافت این وام ۵۷ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

پیش‌بینی بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در زمستان ۱۴۰۰

رییس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به خشکسالی شدید تا بسیار شدید کشور در سال ۹۹ گفت: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌های زمستان امسال نرمال و بالاتر از نرمال باشد. احد وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: سال گذشته را با خشکسالی شدید به پایان رساندیم و خشکسالی در همه جای کشور حاکم بود. وی ادامه داد: علاوه بر ایران، تمام حوزه‌های مشترک در غرب، شرق و... با خشکسالی همراه بود، در واقع حوزه‌ها در افغانستان، عراق، ترکیه، ترکمنستان و... در خشکسالی سال را به پایان رساندند. در کشور حدود 40 درصد کم‌بارشی داشتیم، وقتی این را به شاخص خشکسالی تبدیل می‌کنیم حدود 95 درصد کشور خشکسالی شدید تا بسیار شدیدی در سال گذشته داشت. وی افزود: اکنون امسال تقریباً بیش از 2.5 ماه سال آبی سپری شده است که در این مدت به‌طور میانگین 28.5 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، این عدد در بلندمدت 49.2 میلی‌متر بوده است یعنی 20.7 میلی‌متر کاهش بارندگی داشته‌ایم. وی یادآوری شد: سال گذشته در پاییز به‌طور میانگین 60.4 میلی‌متر بارندگی داشتیم و بارش‌ها بهتر از نرمال بوده است، بنابراین مقدار بارش‌های امسال نصف سال قبل هم نبوده است. وضعیت خوبی از نظر بارش‌ها در کشور نداشته‌ایم، از سوی دیگر در دومین سال خشکسالی قرار داریم و شرایط نسبت به سال قبل بدتر شده است. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: امسال از یک دوره خشک به دوره خشک‌تر وارد شده‌ایم. از نظر دمایی هم تقریباً بالاتر از نُرمال بوده‌ایم، خیلی آنومالی (ناهنجاری) شدید نداشته‌ایم و کمتر از یک درجه در کشور بوده است. وظیفه بیان کرد: مجموع شرایط کم‌بارشی و افزایش دما بیش از نرمال باعث شده است در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشیم. وی درباره پیش‌بینی بارش‌ها در زمستان 1400 نیز گفت: یک سری مراکز در دنیا هستند که پیش‌بینی فصلی خود را به‌روز رسانی کرده‌اند که مرکز اقلیم مشهد یکی از آنهاست، بر این اساس زمستان بدی نخواهیم داشت، این هفته شرایط نسبتاً خشک خواهد بود. اواخر هفته جاری موجی از سمت غرب می‌آید که باعث بارندگی می‌شود و باعث بهبود غرب و جنوب غرب می‌شود. وی با بیان اینکه «کمبودهای جدی بارش‌ها در حوزه غرب و جنوب غرب داریم»، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌های خوبی را در این مناطق خواهیم داشت. در هفته‌های بعدی نیز بارندگی‌ها در حد نُرمال خواهد بود، حداقل طی 4 هفته آینده. وی ادامه داد: ضمن اینکه بر اساس پیش‌بینی فصلی مرکز اروپایی، زمستان امسال بارندگی‌ها در شرایط نُرمال و حتی فراتر از نرمال خواهد بود. با توجه به تغییرات در شاخص‌های دورپیوندی مانند دوقطبی اقیانوس هند یا پیش‌بینی درباره مسیرهای توفان از روی اقیانوس اطلس انتظار می‌رود زمستان گذر امواج ناپایدار جوی را بیشتر از روی کشور داشته باشیم که ما را به بارندگی‌ها امیدوار کند. وی تأکید کرد: حدود 45 درصد بارندگی‌های سالانه کشور در فصل زمستان روی می‌دهد، بنابراین اگر پیش‌بینی‌ها به حقیقت بپیوندد می‌تواند شرایط را بهبود قابل ملاحظه‌ای بدهد.

جزییات تسهیل شرایط  ثبت نام در مسکن دولتی

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مقرر است تا در تمامی شهرها سامانه برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن باز شود. به گزارش ایسنا، محمودزاده اظهار کرد: مقرر است تا دو شرط از شرایط ثبت‌نام شامل سابقه مالکیت و سابقه سکونت در شرایط ثبت‌نام متقاضیان سهل شود. پیش‌تر سابقه مالکیت بیش از ۱۶ سال بود که به ۵ سال کاهش می‌یابد و سابقه سکونت نیز به غیر از تهران در تمامی شهرهای به یک‌سال کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر