رای به کاهش 12 هزار میلیاردی بودجه 1400 شهرداری

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۳:۰۱:۴۹
کد خبر: ۱۸۴۴۷۰

گروه راه و شهرسازی| لایحه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» با موافقت اعضای شورای شهر تصویب شد. در ابتدای نشست علنی دیروز شورای شهر، مهدی چمران رییس این شورا گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در شرایطی بسته شده که تحقق نمی‌پذیرد و برای شهرداری مشکل ایجاد می‌کند لذا شهرداری برای کاهش بودجه این لایحه را به شورا آورده است. سپس احمد کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با این لایحه گفت: شهرداری مکلف است در صورت کاهش یا افزایش جدی عوارض و سایر درآمدها، نسبت به ارایه اصلاحیه بودجه حداکثر تا آبان ۱۴۰۰ اقدام کند. لذا این تکلیف شورا برای شهرداری است و این بودجه به صورت غیر واقعی بسته شده و نسبت به بودجه ۹۹، ۸۰ درصد رشد داشته است. عضو شورای شهر اظهار کرد: در سالی که شورا درگیر انتخابات بوده امکان تحقق این بودجه نبوده و در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز سقف افزایش بودجه ۲۵ درصد بوده اما حدود ۱۶ درصد محقق شده است. پیش بینی شهرداری این است که این بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومانی حتماً محقق نمی‌شود و در تلاشیم که تا سقف ۳۶ هزار میلیارد درآمد محقق بشود و ۱۲ هزار کسری بودجه کم شود. در ادامه محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از ابتدای کار کمیسیون برنامه و بودجه، بحث بدهی‌های شهرداری و بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کرده‌ایم. گزارش ۳۱ مرداد نشان می‌دهد که تنها ۵۰ درصد بودجه محقق شده و تا اوایل آذر نیز همان حدود ۵۰ درصد حصول درآمد داشتیم، این در حالی است که هزینه‌ها جاری است. وی افزود: به نظر ما این بودجه غیر واقعی و سیاسی بوده است. این بودجه نسبت به سال ۹۹ حدود ۶۸ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد واقعی بسته نشده است. لذا شهرداری مکلف است تا پایان ماه لایحه اصلاحیه را به شورا تقدیم کند. در ادامه میثم مظفر عضو شورای شهر درباره محتوای لایحه گفت: ایراداتی بر محتوای این لایحه وارد بود که اصلاح شده است. سپس ناصر امانی درباره این لایحه گفت: بودجه ۱۴۰۰، ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است که شهرداری لایحه‌ای آورده تا ۱۲ هزار میلیارد تومان آن را کم کند. این کار در تاریخ مدیریت شهری بی‌سابقه است و هیچگاه شهرداری برای کاهش بودجه لایحه نیاورده است. به علاوه در بودجه ۱۴۰۰ تبصره‌ها با هم ادغام شده و به این رقم رسیده است. 

   بخشیدن سهم جنوب به شمال شهر 

در فرآیند بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران»، عضو شورای شهر نسبت به افزایش فاصله شمال و جنوب شهر در پی تصویب این لایحه تذکر داد. یک فوریت این لایحه ۱۵ آبان ماه در شورای شهر تصویب شده بود. این لایحه با ایجاد تخفیفاتی در پرداخت عوارض پروانه‌های ساختمانی به شهرداری، به دنبال اجرای سیاست‌های تشویقی برای رونق ساخت و ساز در شهر است. در ابتدا محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره این لایحه گفت: اجرای دو ماهه این مصوبه آورده چندانی برای شهرداری نداشته و نظر کمیسیون تنها برای مسائل مالی این لایحه است. در این لایحه علاوه بر یک ماه ذکر شده در لایحه، گفته شده که دو ماه نیز شهردار برای این موضوع فرصت دارد این در حالی است که تا پایان سال فرصت چندانی نمانده است. سپس مهدی چمران رییس شورای شهر گفت: پرداخت نقدی این موضوع به نفع شهرداری است. متاسفانه تبلیغات خوبی در این زمینه انجام نشد و مردم نیز پرداخت نقدی را انجام ندادند. فرصت یک ماهه نیز کافی نبود و بیشتر در ماه‌های پایانی سال مردم برای دریافت پروانه اقدام می‌کنند. در ادامه ناصر امانی در تذکری نسبت به این لایحه گفت: پیوست عدالت این لایحه بسیار اهمیت دارد. ۲۵ درصد از عوارض پرداختی در این لایحه که باید برای توسعه شهر به شهرداری هزینه شود، در حال بخشیده شدن است. باید بررسی شود که کدام مناطق از این تخفیف استفاده کردند تا منجر به افزایش فاصله شمال و جنوب نشود. چراکه به نظر می‌رسد در حال بخشیدن سهم جنوب شهر به مناطق شمال شهر هستیم. اگر قرار است در وسط سال پروانه را کاهش دهیم چرا باید در ابتدای سال این رقم را افزایش دهیم. در ادامه چمران گفت: این تخفیف نیست بلکه به جای اینکه سازنده سهم خود را ۳ سال آینده پرداخت کند، در زمان حاضر به صورت نقدی پرداخت می‌کند. در نهایت این لایحه با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

   دولت بدهی را پرداخت کند

جعفر شربیانی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه علنی دیروز این شورا در تذکری درباره پرداخت بدهی چند ده هزار میلیاردی دولت به شهرداری تهران گفت: شهر و شهرداری تهران در دوره‌های مختلف دولت در ۴ دهه اخیر هزینه‌های زیادی را در نبود دولت‌ها پرداخته آن هم در شرایطی که دولت‌ها اعتقادی به پرداخت قانونی حقوق پایتخت‌نشینان و شهرداری نداشته‌اند. عضو شورای شهر بیان کرد: بازگشت تهران به دوره طلایی تنها در پرتو عملی شدن ۶ اصل میسر خواهد بود نخست اینکه بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت به شهر و شهرداری تهران تسویه شود. گام دوم پرداخت سهم 50 درصدی دولت در ساخت و توسعه مترو و خرید اتوبوس و پرداخت سهم آن در یارانه بلیت مترو و اتوبوس است.

 

ارسال نظر