فاصله نجومی قیمت املاک در شمال و جنوب اقتصاد

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۰۲:۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۲۵۹

گروه راه و شهرسازی|

 اگرچه همواره قیمت‌های پیشنهادی بنا به دلایل متعدد تبدیل به قیمت‌های معاملاتی نمی‌شوند، اما تا حدودی می‌توان از روی این سیگنال‌ها نبض بازار مسکن را لمس کرد. قیمت‌های پیشنهادی اغلب توسط مالکان و احتمالا پس از مشورت با مشاوران املاک بر تارک فایل‌های املاک عرضه شده به بازار مسکن می‌نشیند. با این حال، بنا به دلایل متعدد از جمله محاسبه میزان تخفیف احتمالی از سوی فروشنده یا شرایط بازار و اقتصاد کشور، قیمت‌های معاملاتی قدری کمتر از قیمت‌های پیشنهاد شکل می‌گیرند. چون در قیمت‌های معاملاتی نظرات طرف تقاضا نیز لحاظ شده و اصطلاحا دچار چکش کاری و تعدیل می‌شود. در این حال، با توجه به فقر آمار در کشور، حالا به مدد پایگاه‌های اطلاعاتی شکل گرفته از آگهی‌های املاک، می‌توان به سویه دیگر بازار مسکن و از نگاه عرضه‌کنندگان ملک، داده‌ها و آمارهای مختلف را دید و وسعت و عمق بازار مسکن کشور را اندازه گرفت. به‌طور مثال، دیروز یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی آگهی‌کننده ملک اعلام کرد که مجموع متراژ تمام آگهی‌های املاک ثبت شده در این پایگاه طی ۶ ماه اول امسال، ۳ برابر مساحت شهر اصفهان (551 کیلومتر مربع) و مجموع قیمت آنها ۱.۵ برابر بودجه سال جاری کشور (بیش از 1200 هزار میلیارد تومان) است. یا اینکه هرمزگان به دلیل رشد قیمت‌ها در جزیره توریستی کیش، پس از تهران، گرانترین بازار مسکن به شمار می‌رود. با این حال، در شرایطی که در گرانترین محله پایتخت، میانگین قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی بیش از 112 میلیون تومان است، میانگین قیمت‌های پیشنهادی در این شهر حدود 32 میلیون تومان گزارش شده و میانگین قیمت‌های پیشنهادی برای هر متر مربع واحد مسکونی در گرانترین استان پس از تهران، حدود 24 میلیون تومان است.  به گزارش ایلنا، برای اولین‌بار در ایران یک پلتفرم، کامل‌ترین گزارش حوزه املاک در ایران را منتشر کرده است. این گزارش با نگاهی ۳۶۰ درجه به املاک مسکونی، اداری، تجاری، باغ و زمین، انواع معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره را در تمام استان‌های ایران بررسی کرده است. در گزارش املاک شیپور، ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مورد بررسی قرار گرفته و مبنای آن تحلیل و پایش آگهی‌های ثبت شده در این وبسایت است. این گزارش علاوه بر وضعیت قیمت املاک مسکونی، اداری، تجاری، باغ و زمین با نگاهی به وضعیت رشد هر منطقه، داده‌های خوبی برای افرادی که تمایل دارند در حوزه املاک سرمایه‌گذاری کنند ارایه می‌دهد.

   گران‌ترین و ارزانترین محله پایتخت

مطابق با داده‌های این گزارش، گران‌ترین محله مسکونی تهران زعفرانیه با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان است. این درحالی است که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران ۳۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و ارزان‌ترین محله، بهشت زهرا با متوسط قیمت هر متر مربع ۹ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان است. گران‌ترین استان بعد از تهران، هرمزگان (به دلیل وجود جزیره کیش) است با متوسط قیمت هر متر مربع ۲۴ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان و بیشترین رشد قیمت املاک مسکونی را استان یزد با ۱۱۵ درصد رشد تجربه کرده است.

    جهت‌گیری املاک گیلان و مازندران

این گزارش اطلاعات خوبی برای طرفداران سرمایه‌گذاری در شمال کشور دارد؛ قیمت خرید باغ و زمین در استان‌های مازندران و گلستان در مقایسه با املاک مسکونی رشد بیشتری را تجربه کرده، درحالی که در استان گیلان املاک مسکونی نسبت به باغ و زمین شاهد افزایش قیمت بیشتری بوده است. استان مازندران با ۹۸ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت در باغ و زمین شمال کشور را دارد. مجموع متراژ تمام آگهی‌های املاک ثبت شده در شیپور در ۶ ماه اول امسال، ۳ برابر مساحت شهر اصفهان و مجموع قیمت آنها ۱.۵ برابر بودجه سال جاری کشور است. به گزارش «تعادل»، بودجه عمومی دولت در سال جاری بیش از 840 هزار میلیارد تومان است که 1.5 برابر آن بیش از 1200 هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین مساحت شهر اصفهان برابر یا 551 کیلومتر مربع است.  از آن‌جایی که شیپور سهم قابل توجهی در بازار آگهی‌های املاک کشور دارد، این گزارش نمایی روشن از وضعیت بازار املاک کشور و فضایی شفاف و آگاهانه برای کاربران و فعالان حوزه املاک فراهم کرده است.

     قیمت‌های معاملاتی در پایتخت  طی 7 ماهه اخیر

به گزارش «تعادل»، آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی هفتمین ماه سال، حاکی از افت (0.2 درصدی) میانگین قیمت مسکن و افول قابل توجه معاملات به میزان ۲۹.۸ درصد طی مهرماه سال جاری است. به این ترتیب، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران که در انتهای اسفند سال گذشته به قله 30 میلیون و 274 هزار تومان رسیده بود، در پایان مهر ماه سال جاری با حدود 4.38 درصد ارتفاع‌گیری در قله 31 میلیون و 600 هزار تومان فرود آمده است. این در حالی است که بازده بازار سهام طی 7 ماهه نخست سال جاری در حدود 9.8 درصد بوده است. در طول همین مدت دلار حدود 10.4 درصد افزایش قیمت داشته و سکه نیز با رشد 7.1 درصدی همراه شده است. از این رو، بازار مسکن با کمترین بازدهی طی 7 ماه گذشته در قعر جدول بازدهی دارایی‌ها نشسته است. البته باید به این نکته توجه داشت که وزن ریالی هر درصد تغییر قیمت مسکن بسیار بیشتر از وزن ریالی سایر دارایی‌ها به شمار می‌رود و از همین رو، مقایسه بازار مسکن با سایر بازارها که معمولا آهن ربای سرمایه‌های خرد هستند، قابل قیاس نیست، چرا که ورود به باشگاه مالکان مسکن در حکم ورود به «بازی بزرگان» است. هر چند با بررسی کیفیت معاملات صورت گرفته در مهرماه و سایر ماه‌های گذشته از سال، این نکته هویدا می‌شود که بازار مسکن به دلیل جهش قیمت‌ها و همچنین وجود برخی نااطمینانی‌های غیراقتصادی، همچون گذشته قدرت جذب سرمایه‌های بزرگ را ندارد و ارزش ریالی معاملات ملکی اغلب کمی بیش از یک میلیارد تومان است و حول و حوش آپارتمان‌های نقلی قدیمی جنوب شهر تهران می‌گردد.


 

ارسال نظر