ترافیک تهران برای شورا درد است

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۱:۵۷:۵۶
کد خبر: ۱۸۴۲۳۵

گروه راه و شهرسازی|

 همزمان با تشدید آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت، توجه مسوولان شهری نیز به این دو مقوله پیوسته به هم افزایش یافته است. دیروز چند نفر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این مسائل تذکر دادند و راه‌حل را در توسعه حمل و نقل عمومی دانستند. مساله‌ای که وابسته به تعهدات مالی دولت به شهرداری است و دست دولت نیز به دلیل تحریم‌ها و تنگنای مالی در این زمینه بسته است. شورای پنجم نیز در 4 سال گذشته همواره تلاش می‌کرد تا منابع مالی لازم برای توسعه مترو و ناوگان اتوبوس را از دولت جذب کند اما هیچگاه به این کار موفق نشد. در دوران شهرداری قالیباف نیز وصول منابع لازم از دولت نهم و دهم که بیشترین درآمدهای نفتی طی تاریخ را داشت، تحقق نیافت. این همه در حالی است که طی سال‌های اخیر، نقش «دی اکسید گوگرد» در آلودگی هوای پایتخت پررنگ شده است. عنصری که به گفته کارشناسان حاصل مازوت سوزی و سوزاندن گازوئیل‌های فاقد استاندارد یورو 4 در نیروگاه‌های برق اطراف تهران و سایر کلانشهرها است. 

مهدی چمران، رییس شورای شهر دیروز در جریان جلسه بیست و پنجم این شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره به صحبت‌های رهبری در دیدار با خبرگان گفت: ایشان به مساله ترافیک تهران اشاره کردند که درد و مشکلی برای ما است. مساله آلودگی هوا و ترافیک که به همدیگر گره خوردند و منسجم هستند برای شورای شهر و شهرداری مشکلی است. خوشبختانه تلاش‌های فراوانی شده است و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسند و باید تلاش‌های فراوانی شود.

چمران اضافه کرد: اگر در سال‌های قبل دوستان عزیز ما به موقع می‌توانستند واگن‌های مترو را وارد چرخه حمل و نقل عمومی کنند، امروز این شرایط را نداشتیم. اگر همین امروز تلاش کنیم دو سال دیگر به نتیجه می‌رسیم. همانطور که در دوره دوم و سوم تلاش شد و جهش‌های آن را دیدیم و امروز همان را برداشت می‌کنیم. او اضافه کرد: البته با چند صد دستگاه واگنی روبرو هستیم که اورهال نشده و کمبودهایی داریم که امروز دست به گریبان آن هستیم. چمران تاکید کرد که حق مردم ما است که این مسائل حل شود و به نتیجه مطلوب برسد.

   تذکر سایر اعضای شورا  درباره آلودگی هوا

سید جعفر تشکری هاشمی نیز در تذکر خود درباره ترافیک شهر تهران گفت: مقام معظم رهبری نیز در خصوص وضعیت ترافیک تهران واکنش نشان داده و خواستار ارایه راهکار علمی و کارشناسی برای ترافیک تهران شدند. او از شهردار تهران درخواست اقدامات عاجل برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌ها را داشت و گفت: چرا که در چند سال اخیر اقداماتی در این خصوص انجام نشده و حمل و نقل عمومی بسیار آسیب‌پذیر شده است؛ به گونه‌ای که وضع اتوبوسرانی بسیار ناگوار است و بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند و دیدید که روز شنبه چرخ‌های یک قطار مترو به‌طور کامل قفل شد و نیم ساعت طول کشید تا عملیات آزادسازی انجام شود.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه مترو به‌شدت نیازمند اورهال قطارها است گفت: با توجه به کمبود قطعات و زمان اورهال باید بلافاصله نسبت به اورهال قطارها اقدام شود وضعیت ترافیک واقعا ناراحت‌کننده است و تا وقتی حمل و نقل عمومی افزایش نیابد صحبت از حل ترافیک بی‌معنا است و به همین دلیل از زاکانی می‌خواهیم در مورد تامین ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامات مهمی انجام دهد.

او با اشاره به مساله آلودگی هوا گفت: هرساله به فصل پاییز و زمستان که می‌رسیم هوا آلوده می‌شود اما واقعا کیفیت سوختی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود خوب نیست و درصد بالایی گوگرد و مازوت هوا را آلوده می‌کند. جعفر بندی شربیانی نیز تذکر خود را به آلودگی هوا و ترافیک تهران اختصاص داد و گفت: مساله ترافیک و آلودگی هوا تنها با راه‌حل علمی و اصولی رفع می‌شود. اگر پدیده اینورژن در شش ماهه دوم سال را از معادله کنار بگذاریم، آنگاه می‌توان بین ترافیک و تراکم بالابا آلودگی هوا رابطه مستقیم پیدا کرد. وی ادامه داد: آمار روزهای پاک در سنوات گذشته نشان می‌دهد که طرح‌هایی چون شناور ساختن ساعات آغاز به کار دستگاه‌ها و ادارات دولتی و خصوصی، ایجاد محدوده طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و تعطیلی عمومی عملاً نتوانسته مساله ترافیک و آلودگی تهران را حل کند.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری دال بر تکیه به روش‌های علمی و اصولی، این ابرچالش کشنده در تهران یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن هم عبارت است از افزایش سهم حمل و نقل عمومی در شهر تهران. او تاکید کرد: این مهم نیز از مسیر تکمیل و کارکرد مترو در ظرفیت نهایی آن می‌باشد و میسر نخواهدشد مگر دولت سهم و نقش خود در تامین منابع برای ساخت و تجهیز مترو را بپردازد.

 

ارسال نظر