رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۴:۰۷:۳۶
کد خبر: ۱۸۴۱۲۳

ظرفیت ساخت  یک‌میلیون مسکن در سال

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه اگر بخش مسکن در کشور به سمت جهش تولید پیش برود، اقتصاد کشور را حرکت خواهد داد گفت: مسکن پایه و لکوموتیو اقتصادی کشور است و کشورهایی که در صنعت ساختمان فعال هستند، واحدهای صنعتی دیگر آنان نیز فعال می‌شود.

محمدرضا رضایی کوچی عنوان کرد: در ایران بیش از ۵۰۰ هزار مهندس ساختمانی داریم و بیشترین درآمد شهرداری‌ها از پرونده‌های ساختمانی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش مربوط به ساخت ساختمان در کشور بی‌نیاز از سایر کشورها هستیم، افزود: خوشبختانه کشور در تولید مصالح ساختمانی خودکفا است و همه مولفه‌های دخیل در ساختمان، بدون ریالی واردات در کشور تولید می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جهش تولید مسکن در کشور می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد کشور شود و اگر دولت در بخش مسکن مشکلات خود را حل کند می‌تواند نابسامانی اقتصادی، پولی را رفع و نقدینگی‌ دست مردم را به سمت تولید مسکن هدایت کند

رضایی کوچی به استفاده از توان بازار سرمایه به‌ویژه صندوق پروژه‌ها، اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه‌های مردم به سمت استفاده از صندوق پروژه‌ها به‌منظور تولید مسکن هدایت شود، به‌طورقطع در جهت تولید و اشتغال در کشور اقدام بزرگی خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با پایدار شدن شرایط بورس و بازگشت اعتماد بیشتر مردم به بازار سرمایه شاهد رشد و توسعه مسکن کشور با استفاده از توان بازار سرمایه باشیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کشور با کمبود سیمان و فولاد مواجه نیستیم بلکه دو برابر نیاز داخل کشور تولید و صادر می‌کنیم. به گفته رضایی کوچی؛ ظرفیت داخل کشور جوابگو است به‌طوری‌که اگر ساخت مسکن را به یک‌میلیون واحد در سال برسانیم، دور از ذهن نیست اما باید بخش مسکن را مدیریت‌شده پیش برد.

روند رو به بالای  بورس‌های جهانی

باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح بالا می‌تواند کار بانک‌های مرکزی را برای مقابله با تورم راحت‌تر کند. افزایش سریع قیمت‌ها به‌ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست‌گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است. پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در امریکا نیز میشل بومان، مدیر بانک مرکزی این کشور با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می‌تواند سرکش‌تر و مهار آن سخت‌تر شود. وی بابیان اینکه شاهد اختلالات کم‌سابقه‌ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه‌مدت انتظار دارم روند قیمت‌ها کماکان صعودی باشد. تا پایان اکتبر، تورم انتظاری فعالان اقتصادی امریکا با افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل به ۵.۷ درصد رسید. افزایش انتظارات برای بالا ماندن تورم به کاهش اطمینان مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.

دن اسپایسر، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه‌ای ان زد گفت: سه‌ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار ازجمله تورم و اخلال در زنجیره تأمین طی این مدت نه‌تنها کمتر نشده‌اند بلکه بیشتر هم شده‌اند.

در بورس امریکا و وال‌استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۶ درصد افزایش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۱۴۴.۱۳ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۲ درصد صعود تا سطح ۴۷۰۷.۱۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۶ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۹۷۳.۸۶ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۳۲۶.۹۷ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۶۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۲۴۷.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۲ درصدی در سطح ۷۱۵۲.۶۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۶۱ درصد پایین رفت و به ۹۰۴۰.۲۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۱۱ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۸۰۸.۱۲ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۷۱۳.۷۸ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۳.۲۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۶۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۲۰.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر