ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۴:۰۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۴۱۱۹

رشد ۶۴ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران

مجموع پروازهای عبوری از آسمان ایران از ابتدای امسال تا پایان مهرماه به ۸۰ هزار و ۹۹۴ پرواز رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۶۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، هشتم آبان ماه امسال سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از عدم تمدید هشدار ریسک پذیر بودن فضای آسمان ایران توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا خبرداد. ماجرا از این قرار بود که اتحادیه هوانوردی اروپا در ژانویه سال ۲۰۲۰، اطلاعیه‌ای را مبنی بر محدودیت پروازی شرکت‌های اروپایی زیر ارتفاع ۲۵ هزار پا در فضای ایران صادر کرد که تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ (برابر با ۸ آبان ماه ۱۴۰۰) معتبر بود.  اما سازمان هواپیمایی کشوری در جهت رفع و حذف این محدودیت، رایزنی‌هایی توسط دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، سازمان‌های هواپیمایی کشورهای منطقه و اروپا انجام داد که منجر به رفع این محدودیت توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپایی برای شرکت‌های هواپیمایی اروپایی شد. عدم تمدید این محدودیت، تاثیر مثبتی در افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور داشت. همزمان رفع محدودیت‌های پروازی به دلیل کرونا نیز آمار پروازها در منطقه را افزایش داد ومنجر به انتخاب کریدورهای هوایی در آسمان ایران برای رسیدن پروازهای عربی به اروپا و پروازهای اروپایی به آسیا شد.  بر پایه این خبر در مهر ماه امسال ۱۵ هزار و ۵۵ فقره پرواز عبوری از آسمان ایران ثبت شد که نسبت به ماه قبل خود ۱۰ درصد و نسبت به ماه قبل‌تر تا ۲۰ درصد افزایش دارد. این شاخص در شهریور امسال ۱۳ هزار و ۶۰۰ سورتی پرواز بود. مجموع پروازهای عبوری از آسمان ایران در ۷ ماهه امسال ۸۰ هزار و ۹۹۴ سورتی پرواز ثبت شده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل (۷ ماهه ۱۳۹۹) مجموع پروازهای عبوری ۵۲ هزار و ۱۱۹ سورتی بوده است که افزایش ۶۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. شاخص پروازهای عبوری در خرداد امسال با پرواز ۸ هزار هواپیما از آسمان کشور، کمترین میزان پروازهای عبوری را ثبت کرده است.

محدودیت‌های سختگیرانه برای سفر واکسینه نشده‌ها

مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اجرای پروتکل‌های جدید کرونایی در سفرهای جاده‌ای از ابتدای آذر ماه خبر داد و گفت: ارایه کارت واکسن برای همه مسافران الزامی خواهد شد. به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین مصوبه ابلاغ‌ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای آذر ماه پروتکل‌های جدید و سختگیرانه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله سفرهای برون شهری به اجرا در خواهد آمد. داریوش باقر جوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا همگی بر جای خود باقی است اما پروتکل‌های جدید و سختگیرانه‌تری به آن اضافه شده است که از ابتدای آذر ماه اجرایی خواهد شد. به عنوان مثال به جای فاصله‌گذاری فیزیکی که قبلا اجرا می‌شد، به صورت هوشمند این کار را انجام می‌دهیم. وی افزود: بر اساس پروتکل‌های جدید، افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند از ابتدای آذر ماه نمی‌توانند سفر کنند و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سختگیرانه‌تری برای آنها اعمال خواهد شد. البته در این میان به این نکته اشاره‌ای نشده که حتما باید هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند بلکه کافی است کارت واکسن داشته باشند. مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در این شرایط اگر کسی نیاز به سفر اجباری و ضروری داشت حتما باید تست منفی PCR با مدت زمان کمتر از ۷۲ ساعت را ارایه دهد که این مساله عملا سفر را برای واکسن نزده‌ها سخت و پرهزینه خواهد کرد.

دولت هند موظف است بندر جایگزین «موندرای» را اعلام کند

دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره به مواضع فعال‌ترین بندر کانتینری هند نسبت به محموله‌های ایرانی، گفت: اگر بندر موندرا اجازه پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران را ندهد، به‌طور قطع بنادر دیگری در کشور هند فعال هستند که می‌توانند جایگزین این بندر شوند و دولت هند موظف است که بنادر دیگری را برای پذیرش کشتی‌های حامل بار ایران را معرفی کند. طبق اطلاعیه اپراتور بندر موندرای هند که از فعال‌ترین بنادر کانتینری این کشور محسوب می‌شود، از روز سه شنبه ممنوعیت پذیرش محموله‌های متعلق به ایران در این بندر به صورت رسمی آغاز شد. البته این بندر از گذشته کشتی با مالکیت ایران یا پرچم ایران را نمی‌پذیرفت و از روز گذشته این ممنوعیت و محدودیت جدید هم اضافه شد. مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت‌وگو با ایلنا درباره رایزنی‌ها با اپراتور بندر موندرای برای لغو ممنوعیت پذیرش محموله متعلق به ایران در این بندر مهم کانتینری اظهار کرد: هنوز هیچ اطلاعی از اقدام اپراتور بندر موندرا نداریم و هیچ یک از فعالان و تجار این حوزه انعکاسی از وضعیت موجود به انجمن ارایه نداده‌اند. او با تاکید بر اینکه اگر بندر موندرا اجازه پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران را ندهد، به‌طور قطع بنادر دیگری در کشور هند فعال هستند که می‌توانند جایگزین این بندر شوند، افزود: دولت هند موظف است که بنادر دیگری را برای پذیرش کشتی‌های حامل بار ایران در نظر بگیرد و معرفی کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر از تمام بنادر هند استفاده می‌کنیم، گفت: محدودیتی در این زمینه نداریم و فقط به واسطه محموله مواد مخدری که مبدا آن افغانستان بوده و از مسیر ایران به بندر موندرای رسیده، اپراتور این بندر اطلاعیه‌ای مبنی بر اعمال محدودیت برای محموله‌های ایران صادر کرده اما هنوز اجرا شدن یا نشدن آن اطلاعی نداریم.

 

ارسال نظر