ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۱:۰۸:۲۳
کد خبر: ۱۸۴۰۷۲

کاهش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آذرماه

دیروز در نشست شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب شد، قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آذر ماه و همزمان با رفع محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در پرواز کاهش یابد. به گزارش ایسنا، نشست شورای عالی هواپیمایی به منظور تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما پس از رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پرواز با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه این نشست با اشاره به مصوبه جلسه اظهار کرد: با توجه به تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی هواپیمایی و موضوعاتی نظیر رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش پرواز و افزایش ظرفیت پروازها و با توجه به استدلال‌های مطرح شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نماینده شرکت‌های هواپیمایی و سایر اعضای شورا، توافق بر این شد که از اول آذر نرخ بلیت هواپیما به میزانی که متعاقبا اعلام خواهد شد، کاهش یابد. در این نشست شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، علیرضا برخور، «هما»، رییس هیات‌مدیره و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سایر اعضای شورای عالی هواپیمایی کشوری نیز حضور داشتند.

ورود هواپیماهای جدید بدون دور زدن تحریم‌ها

در شرایطی که نظرات مختلفی درباره روش نوسازی ناوگان هوایی ایران وجود دارد و عده‌ای آن را از طریق برجام ممکن می‌دانند و برخی معتقدند که باید از طریق دور زدن تحریم‌ها این اتفاق بیفتد، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که ایران به دنبال رفع تحریم‌ها و استفاده از تکنولوژی روز دنیاست. به گزارش ایسنا، نوسازی ناوگان هوایی ایران که به اعتقاد کارشناسان دلیل بسیاری از معضلات و مشکلات در این صنعت بوده، همواره طی سال‌ها و دولت‌های گذشته در دستور کار مسوولان قرار داشته است. اما در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شده است. حمید بهبهانی، وزیر پیشین راه و ترابری در دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شرایطی که تحریم‌ها اجازه نداد هواپیماهای جدید بیشتری در دولت گذشته وارد کشور شود، وزیر راه و شهرسازی چگونه می‌تواند با وجود ادامه داشتن تحریم‌ها این کار را انجام دهد؟ گفته بود: برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه یک اصل مهم است اما اگر این اتفاق هم رخ نداد، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و راه‌هایی هست که من در زمان وزارتم تا نیمه راه آن را رفتم اما دیگر فرصت نداشتم. وزیر پیشین راه با اشاره به اینکه رستم قاسمی می‌تواند از دور زدن تحریم‌ها و راه‌های مختلف آن برای واردات هواپیماهای نو استفاده کند، اظهار کرده بود: این کار جگر می‌خواهد، جرأت می‌خواهد که در وزیر پیشنهادی وجود دارد و هم‌اکنون نوسازی ناوگان هوایی به ۲۰۰ فروند هواپیمای نو و باکیفیت نیاز دارد. در شرایطی که راه‌ها و پیشنهادات متعددی به رستم قاسمی برای نوسازی، خرید و واردات هواپیماهای جدید داده می‌شود، به نظر می‌رسد که وزیر چندان تمایلی به دور زدن تحریم‌ها و استفاده از این روش برای رسیدن به یکی از اهداف برنامه خود یعنی نوسازی ناوگان هوایی ندارد. چرا که او درباره اینکه نوسازی ناوگان هوایی را از طریق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها دنبال خواهد کرد یا دور زدن آن؟ اظهار کرد: در حوزه هوایی و دیگر بخش‌ها جمهوری اسلامی ایران به دنبال رفع تحریم‌ها و استفاده از تکنولوژی روز خواهد بود. هر کسی بتواند با ساز و کاری مناسب صنعت هوایی ایران را تقویت کند از آن استقبال می‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اینکه در صورت به نتیجه رسیدن برجام قرارداد با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس را احیاء خواهد کرد یا خیر اینگونه توضیح داد: این مساله چندان مشخص نیست و نمی‌توان پیش بینی درباره آن کرد. چرا که باید ببینیم که برجام به کجا خواهد رسید؟

فعال‌ترین بندر کانتینری هند کشتی ایرانی را پذیرش نکرد

کمتر از یک ماه گذشته شرکت آدانی، اپراتور بندر موندرای هند اعلام کرد که به دلیل ورود محمولات ممنوعه از طریق بنادر ایران، پس از تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان ماه) تخلیه هیچ کانتینری که محموله درون آن متعلق به ایران، پاکستان و افغانستان باشد را در بندر تحت راهبری خود نمی‌پذیرد.  اما چند روز بعد از آن مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کردند که کشتی‌های ایرانی و محمولات ایرانی با محدودیتی در بنادر هند مواجه نیستند. اخیرا هم انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با انتشار تصویری از یک نامه که در هند منتشر شده از پایان محدودیت‌ها برای پذیرش کشتی و کالاهای ایرانی در بندر موندرا خبر داد.  اما آنچه که فعالان اقتصادی و صاحبان بار به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند حاکی از این است که همچنان اپراتور بندر موندرا، بر موضع خود باقی و اعلامیه‌ای مبنی بر لغو محدودیت، صادر نکرده است. طبق گفته تجار فعال در بازار هند، با اعمال این محدودیت و حذف بندر موندرا از برنامه تردد کشتی‌های کانتینربر از مبدا بنادری مانند بندرعباس، ایران عملا بخشی از بازار ایالت مهم گجرات در غرب هند و پس‌کرانه‌های آن را از دست می‌دهد و ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق بنادر ایرانی با شرایط دشوارتری روبرو می‌شود. البته همچنان امکان تردد کشتی‌ها و بارهای متعلق به ایران به بندر دولتی کاندلای هند که در ایالت گجرات و در نزدیکی بندر موندرا قرار دارد، وجود دارد اما احتمال می‌رود این بندر هم به علت مسائل لجستیکی نتواند تمام بار و کشتی‌های ایرانی را پوشش دهد و بخشی از فرصت صادراتی و ترانزیتی کشور به غرب هندوستان و پس کرانه‌های آن از دست برود.

 

ارسال نظر