شناسایی 1585 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۱:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۸۴۰۷۰

به گفته داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر 1585 نقطه پرحادثه در سطح جاده‌های کشور شناسایی شده که 200 نقطه را اصلاح کرده‌ایم اما باید توجه داشته باشیم که بودجه سازمان راهداری برای اصلاح تمام این نقاط کافی نیست و به همین دلیل پلیس راه 251 نقطه اولویت‌دار پرحادثه را برای ما مشخص کرده است.

امانی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت برای نگهداری از 221 هزار کیلومتر جاده در سراسر کشور به 72 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم گفت: در بدبینانه‌ترین حالت بودجه مورد نیاز برای نگهداری از این میزان راه‌های کشور 28 میلیارد تومان است اما ما توانسته‌ایم از طریق اعتبارات استانی 12 هزار میلیارد تومان و همچنین از طریق درآمد راهداری 2 هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: سازمان راهداری یک سازمان درآمد هزینه‌ای است و سال گذشته درآمد از محل بارنامه، تن کیلومتر، ما به التفاوت سوخت و ترانزیت و ... حدود 4 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 2 هزار و 700 میلیارد تومان آ‌ن را به اعتبارات جاری و 2 هزار میلیارد تومان آ‌ن را برای راهداری اختصاص دادیم.

     سرقت و تخریب دوربین‌های برون شهری

معاون وزیر راه همچنین اعلام کرد، درحال حاضر 20 درصد دوربین‌های برون شهری کشور غیرفعال هستند که اگر 400 دستگاه دوربین جدید به این ظرفیت اضافه شود، متوسط دوربین‌های غیرفعال به کمتر از 10 درصد می‌رسد و از دو هزار و 175 دستگاه دوربین نظارتی طبیعی است که تعدادی از آنها غیرفعال باشند. وی تاکید کرد: ‌برخی از این دوربین‌ها به دلیل سرقت یا تخریب غیرفعال ماندند.

امانی با بیان اینکه ارزش هر سایت دوربین یک میلیارد و دویست میلیون تومان است گفت: فیزیک و جسم این دوربین‌ها متعلق به سازمان راهداری است و اطلاعات آن را در اختیار پلیس قرار می‌دهیم.

یک دهم کامیون‌های ثبت سفارش شده، پلاک شدند.

او دیروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره نوسازی ناوگان اظهار کرد: طبق بند 3 ماده 30 قانون احکام دایمی این ظرفیت ایجاد شده است که برای نوسازی ناوگان باری، واردات کامیون‌های کمتر از سه سال را داشته باشیم که تاکنون 6 هزار و 400 دستگاه ثبت سفارش شده و تقریبا از این تعداد هزار و 700 دستگاه کامیون ترخیص شده است که 600 دستگاه کامیون هم به مرحله شماره‌گذاری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این قانون ظرفیت 10 درصدی برای نوسازی ناوگان باری را دارد گفت: ‌از محل همین ماده قانونی می‌توان تا 10 هزار دستگاه را نوسازی کرد. البته علاوه بر این ماده قانونی از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی هم برای نوسازی ناوگان استفاده کرده‌ایم و دو قرارداد جداگانه سفارش تولید هزار دستگاه کامیون و 5 هزار دستگاه کامیون را به تولیدکنندگان داخلی داده‌ایم همچنین حدود هزار دستگاه کامیون هم با سایر شرکت‌ها قرارداد منعقد شده است.

امانی درباره تامین مالی این قراردادها گفت: ‌قرار بر این است که تا 80 درصد هزینه خرید کامیون‌ را در قالب تسهیلات به اشخاص بدهیم که طبق قرارداد 9 درصد از سود این تسهیلات را سازمان راهداری بر عهده گرفته است و این تسهیلات برای رانندگان چیزی حدود شش درصد است. موضوع مهم مدت زمان تسویه تسهیلات است که پنج سال در نظر گرفته شده و در حال مذاکره هستیم که به 10 سال افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به ناوگان فرسوده باری و مسافری گفت: در حال حاضر 150 هزار دستگاه ناوگان فرسوده در بخش باری و سه هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد که با برنامه‌هایی به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری هستیم و اگر سه هزار دستگاه اتوبوس نوسازی شود سن این ناوگان به کمتر از 12 سال می‌رسد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام شده در ترخیص کامیون‌های وارداتی گفت: ما خود را متولی رفع مشکلات رانندگان می‌دانیم و به دنبال تسهیل شرایط برای بخش خصوصی هستیم هر چند در ابتدا با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما در حال حاضر شرایط بهتر شده و ترخیص کامیون‌ها سرعت گرفته است.

    احتمال از سرگیری سفرهای اتوبوسی به سوریه و ترکیه

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین اعلام کرد: به زودی امکان سفر جاده‌ای با حمل و نقل عمومی به این کشورهای همسایه فراهم می‌شود. امانی در جمع خبرنگاران از آغاز سفرهای زمینی از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای به سوریه و ترکیه خبر داد و گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم و به زودی امکان سفر جاده‌ای با حمل و نقل عمومی به این کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

امانی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در اوایل شیوع ویروس کرونا بحث سفر تا چند ماهی تعطیل شد و پس از ازسرگرفته شدن سفرها پروتکل‌های بهداشتی اعمال شدند و پذیرش مسافر در هر دستگاه اتوبوس مینی‌بوس و کرایه سواری بر اساس پروتکل‌ها محدود شد و کاهش پیدا کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این شرایط جابه‌جایی مسافران برای شرکت‌های حمل و نقلی صرفه اقتصادی نداشت اما تمام شرکت‌ها به وظایف و مسوولیت‌های خود متعهد بودند. امانی تاکید کرد: سالانه 240 میلیون نفر از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند.

      بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از نشست خبری دیروز خود همچنین اعلام کرد: در حال حاضر میزان بدهی سازمان راهداری به پیمانکاران در سامانه حدود 8 هزار میلیارد تومان است که بیش از چهار هزار میلیارد تومان هم به این عدد اضافه می‌شود اما هنوز وارد سامانه نشده است بنابراین در حال حاضر میزان بدهی سازمان به پیمانکاران حدود 13 هزارمیلیارد تومان است.

امانی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر تخصیص قیر به پروژه‌های سازمان راهداری با توجه به افزایش جهشی قیمت این کالا اظهار داشت: یکی از مشکلات و معضلات دستگاه‌های عمرانی از جمله سازمان راهداری موضوع قیر است و اگر مشکل تخصیص قیر حل شود بسیاری از پروژه‌ها به سرعت به اجرا می‌رسند. امانی همچنین درباره میزان مطالبات پیمانکاران از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر میزان بدهی سازمان راهداری به پیمانکاران در سامانه حدود هشت هزار میلیارد تومان است که بیش از چهار هزار میلیارد تومان هم به این عدد اضافه می‌شود اما هنوز وارد سامانه نشده است بنابراین در حال حاضر میزان بدهی سازمان به پیمانکاران حدود 13 هزارمیلیارد تومان است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان‌بندی پرداخت این مطالبات به مزاح گفت: پرداخت مطالبات پیمانکاران تا ظهور امام زمان ادامه دارد البته بخشی از این بدهی‌ها پرداخت شده و این یک عملیات در جریان است.


 

ارسال نظر