ادعای خسارت چند میلیاردی شورای سابق به پایتخت

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۵۶:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۹۸۶
ادعای خسارت چند میلیاردی شورای سابق به پایتخت

گروه راه و شهرسازی |

 پس از گذشت حدود سه ماه از آغاز به کار شورای شهر ششم، دیروز یکی از اعضای این شورا در صحن علنی پارلمان شهری، مدیریت شهری دوره پنجم را متهم کرد که به دلیل سوءمدیریت، میلیاردها تومان خسارت به تهران زده است و باید از ظرفیت‌های قانونی ترک فعل استفاده کنیم. مهدی اقراریان، عضو شورای شهر دیروز در صحن علنی این شورا درباره نگهداشت شهر طی چهار سال گذشته اظهار کرد: در بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف تهران و سازمان‌های شهرداری با عقب‌افتادگی فاحش و مدیریت اشتباه و عملکرد غلط شورای پنجم مواجه شده‌ام. وی ادامه داد: شورای اصلاح‌طلبان بلایی بر سر شهر تهران آورده که باید به حال این شهر خون گریه کرد. اقراریان با اشاره به اینکه در جریان توقف تکمیل پایانه شرق تهران، شاهد یک بی‌کفایتی و بی‌عرضگی از سوی مدیران و شورای اصلاح‌طلب مواجهیم که اموالش به سرقت رفته است، گفت: این مساله در اتوبوسرانی هم وجود دارد و کاش به افکار عمومی بگوییم که شورای قبل چه بلایی بر سر تهران آورده و در زمان قالیباف چه خدماتی ارایه شد. این عضو شورای شهر ادامه داد: از چند هزار دستگاه اتوبوسی که در دوره چهارم مدیریت شهری به مدیران دوره قبل تحویل شده چیزی باقی نمانده است. وی ادامه داد: با این وجود جای بدهکار و طلبکار در فضای رسانه‌ای عوض می‌شود که مدیریت متکبر و بی‌عرضه قبلی در رسانه‌های زنجیره‌ای‌اش تلاش می‌کند با وجود اینکه نتوانسته است تهران را اداره کنند قیافه طلبکار بگیرد. اگر این روند ادامه یابد از ظرفیت‌های قانونی ترک فعل استفاده کنیم هر چند رویکرد ما بازگشت به گذشته نیست. اقراریان با تاکید بر اینکه خساراتی که مدیریت دوره پنجم به دلیل سوءمدیریت به تهران زد کم نیست، گفت: در مدیریت قبل میلیاردها تومان خسارت به تهران زده شده است. وی اظهار امیدواری کرد: در یک فضای تعاملی و همکاری و همدلی عقب افتادگی چند ساله تهران جبران شود و با رویکرد خدمت‌محور رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته باشیم. به گزارش «تعادل»، اقراریان دیروز در شرایطی اتهام وارد آوردن خسارت چند میلیارد تومانی از سوی مدیریت شورای پنجم به پایتخت را مطرح کرد که طی حدود سه سال گذشته، نه تنها شهر تهران بلکه اقتصاد کشور به دلیل تشدید تحریم‌ها و همچنین بروز بیماری کرونا دچار مشکلات و معضلات متعددی شده بود. این دو ریسک سیستماتیک، درآمدهای شهر را دچار افت شدید کرده بود و همزمان به دلیل تورم توان مالی شهرداری کاهش یافته بود. در این حال، ارایه مستندات و مدارک مستدل از سوی اقراریان به مراجع قضایی برای اثبات این اتهامات امر پسندیده‌ای خواهد بود و دادگاه صالحه می‌تواند درباره چنین اتهاماتی با دقت بیشتری قضاوت کند.

    درخواست تمدید تخفیف عوارض  ساخت و ساز 

حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی پارلمان شهری بر لزوم تمدید تخفیف عوارض ساخت و ساز در پایتخت تاکید کرد. کاشانی گفت: شورای شهر تهران در تاریخ ۲۳ شهریورماه مصوبه‌ای را مبنی بر تخفیف عوارض (۲۵درصدی) ساخت و ساز و در راستای کمک مردمی تهران داشت که این مصوبه در ۲۴ شهریورماه مورد موافقت فرمانداری تهران قرار گرفت و اجرا شد. وی تصریح کرد: در تاریخ ۲۴ آبان ماه نیز با توجه به اتمام مهلت ۲ ماهه از اجرای این مصوبات و بنابر مراجعات و تماس‌های مکرر و همچنین عدم نقدینگی از سوی شهروندان تهرانی، از شهرداری تهران درخواست می‌شود مجدداً زمان این مصوبه را تمدید کند. کاشانی گفت: با توجه به اینکه در سطح شهر اعلام شده است که این مصوبه تا پایان ۲۴ آبان به پایان رسیده، باید تمهیداتی از سوی شهرداری اندیشیده شود تا این مصوبه تمدید شود و مردم نیز از این موضوع رضایت داشته باشند.

    پیشنهاد شماره‌گذاری خیابان‌ها

اعضای شورای شهر تهران همچنین دیروز در اولین جلسه بررسی پیشنهادات کمیسیون نامگذاری خواستار افزوده شدن شماره، جهت تسهیل مسیریابی در معابر و توجه به نامگذاری خیابان‌ها با نام شخصیت‌های انقلابی و شهدا شدند. در ابتدا ناصر امانی در ابتدا در قالب پیشنهاد، با اشاره به اینکه نامگذاری معابر و اماکن از وظایف اصلی شورا است. گفت: به‌طور متوسط در هر دوره شورا حدود هزار نامگذاری انجام گرفته و عمدتاً با توجه به گرایش سیاسی شورا در همان دوره بوده است. وی ادامه داد: نامگذاری از مسائل هویت ساز بشر است و باید سه خوانش در نامگذاری را مدنظر قرار دهیم؛ نخست اینکه هویت دینی مذهبی انقلابی و اخلاقی، دوم هویت ایرانی سنتی و عرفی و سوم هویت مفهوم مدرنیته با پذیرش انقلابی مورد توجه قرار گیرد. امانی اظهار کرد: این رویکردها باید مولفه هویت ساز مفهوم تهران به عنوان واقعیت جاری و زنده می‌شود و می‌توانیم در پایان ۴ سال به مردم و برگزیدگان بگوییم ما در نامگذاری استراتژی داشتیم و نامگذاری هایمان سلیقه‌ای نبوده است. همه جریان‌های اجتماعی، عرفی، سنتی و انقلابی را رعایت کنیم تا کمتر مورد انتقاد و اعتراض قرار بگیریم. وی خواستار طراحی یک مشارکت مردمی برای پیشنهاد نامگذاری به شورا شد و گفت: این روند از پایین به بالا می‌تواند خواست همه جریان‌های اجتماعی، عرفی، سنتی و انقلابی را رعایت کنیم تا کمتر مورد انتقاد و اعتراض قرار بگیریم. میثم مظفر با بیان اینکه نام معابر یکی از مهم‌ترین المان‌هاست و زبان نماد و نام، یک سیاست‌گذاری مهم رفتاری و برگرفته از هویت‌های اندیشه‌ای برشمرده می‌شود، خواستار ایجاد سامانه‌ای شد که از تکرار نام مشابه جلوگیری به عمل آورد.

    ذیل هر نام، شماره‌ای داشته باشیم تا از  منطق اعداد بشود کوچه و معابر شناسایی شود

وی افزود: در حال حاضر شاهدیم که نام برخی نام خیابان‌های مشهور بر خیابان‌های فرعی گذاشته شده است و این سامانه از تکراری شدن نامگذاری جلوگیری می‌کند. این عضو شورا افزود: می‌توانیم در ذیل هر نام، شماره‌ای داشته باشیم تا از منطق اعداد بشود کوچه و معابر شناسایی شود. احمد صادقی با اشاره به اینکه شماره‌گذاری معطوف به بحث ردیف ۲ نامگذاری معابر است، گفت: برای نحوه موضوع نامگذاری‌ها باید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دستورالعملی را پیشنهاد دهد. پرویز سروری با اشاره به اینکه بافت برخی مناطق تهران قومی است و به همین دلیل نام‌ها تکراری شده است، افزود: این شماره‌گذاری برای شناسایی کمک‌کننده باشد.

     شماره‌گذاری در تمام مناطق تهران  ممکن نیست

مهدی چمران شماره‌گذاری در خیابان شطرنجی و صنعتی را ممکن دانست و گفت: در محلات قدیمی که کوچه‌ها از دل هم آمد این مساله عملی نیست. وی با اشاره به اینکه شطرنجی کردن شهر زنده بودن شهر را می‌گیرد، افزود: برخی نام‌ها هویت‌های محل است و برداشتن اسم‌های خاص و جای‌گذاری شماره‌ها هویت شهر را از بین می‌برد.در جریان بررسی نام‌های پیشنهادی معابر با پیشنهاد تغییر نام کوچه بیمه به نام «مرحوم رضا مقدسی» مدیرعامل فقید این خبرگزاری مهر موافقت شد.

    انتقاد امانی از بلاتکلیفی پروژه پایانه شرق

در ادامه نشست دیروز، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست نسبت به تعیین تکلیف پایانه شرق اقدام کند. امانی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه پایانه شرق با وجود هزینه‌های میلیاردی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و رها شده است، گفت: امروز دیدم که برای نگهداری و نگهبانی از این مجموعه یک مناقصه برگزار شده است به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان! و حساب کردم اگر در این چهار سال حتی یک میلیارد تومان هم برای این نگهداری این مجموعه هزینه شده باشد با احتساب رقم مناقصه، حدود ۵ میلیارد تومان هزینه شده است و آیا با این رقم نمی‌شد که مجموعه افتتاح شود؟ وی با بیان اینکه این مجموعه در حال خاک خوردن است که باید شهردار و شورا برای آن اقدامی عاجل داشته باشد، افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حد ۹۵ درصد بود اما الان تخریب شده و این چهارسال رها شده و اجازه ندهیم که بیشتر از این تخریب شود چراکه به دلیل رهاشدگی «عقب رفت» داشته است. امانی با بیان اینکه پایانه شرق جزو پروژه‌هایی است که خیلی راحت می‌شود با صرف هزینه‌ای افتتاح کرد، گفت: مدیران پیشین می‌خواستند این پایانه را شهربازی کنند که به نتیجه نرسید اما این ظلم در حق مردم است که هزینه‌های میلیاردی رها شده است و الان به خاطر چندمیلیارد تومان معطل مانده است. چمران نیز در واکنش به این تذکر با بیان اینکه این پروژه پیشرفت ۹۵ درصد داشته اما به دلیل رهاشدگی عقب گرد کرده و حالا حدود ۸۰ درصد آماده بهره‌برداری است، گفت: اسم این پروژه پایانه است و برای حل ترافیک بوده اما چون دوستان با هرکاری که با ترافیک و حمل ونقل بوده، موافق نبودند، می‌گفتند با دوچرخه بروید.


 

ارسال نظر