اثر منفی جهش قیمت قیر بر جاده‌سازی

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۳:۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۸۲۸

آن‌گونه که خیر‌الله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، فقط در 45 روز گذشته قیمت قیر از 8 میلیون تومان در هر تن به حدود 12 میلیون تومان رسیده است. در همین حال، شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اظهار کرده است، در حالی که در سال 86 قیمت هر تن قیر 800 تومان بود امروز به بیش از 11 میلیون تومان رسیده است و در کشورمان هیچ کالایی مانند قیر به این میزان افزایش قیمت نداشته است.

به گزارش ایلنا، خادمی با اشاره به بحث افزایش قیمت قیر اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت قیر هر سال شاهد کاهش تولید آسفالت هستیم به‌طوری که در سال 95 تولید حدود 12 میلیون تن بود و امسال به کمتر از شش میلیون تن رسیده است و منجر به کاهش تولید آسفالت و جاده‌سازی شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش عجیب و ناگهانی قیمت قیر در کمتر از دو سال گذشته اظهار کرد: در حالی که در سال 99 قیمت هر تن دو میلیون تومان بود امروز به حدود 12 میلیون تومان در هر تن رسیده یعنی به صورت تقریبی افزایش قیمت 6 برابری را داشتیم که هیچ اقلام و موادی در این مدت زمان این تجربه افزایش قیمتی را تجربه نکرده است. وی با تاکید بر اینکه فقط در 45 روز گذشته قیمت قیر از 8 میلیون تومان در هر تن به حدود 12 میلیون تومان رسیده است گفت: هر عاملی را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم این میزان افزایش قیمت منطقی نیست هر چند قیمت نفت افزایش پیدا کرده است اما این افزایش قیمت نفت در حدی نبوده است که بتواند در 45 روز قیمت قیر را 50 درصد گرانتر کند.

وی با انتقاد از فروش قیر به قیمت صادراتی در داخل کشور گفت: 90 درصد مصرف‌کنندگان قیر در کشور دولت است و در حالی که این قیر با انرژی یارانه‌ای و نیروی انسانی ارزان‌قیمت و یارانه‌‌دار تولید شده نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور به فروش برود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه ارایه قیر رایگان به شرکت ساخت در قانون پیش بینی شده است گفت: منابع اعتباری این قیر رایگان ابلاغی است اما قیمت در بورس تعیین می‌شود طبق قانون باید شش هزار میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد که در گام اول 3 هزار میلیارد تومان آن ابلاغ شده است. وی در پاسخ به اینکه آیا بورس عامل افزایش قیمت قیر بوده اظهار کرد: معتقدم قیمت قیر و سیمان که برای تولید آن یارانه اختصاص داده می‌شود و مصرف‌کننده آن دولتی است باید از بورس خارج شود و نباید با قیمت صادراتی در داخل کشور عرضه شود. خادمی تاکید کرد: از 5 میلیون تن قیر تولیدی در کشور حدود دو تا دو و نیم میلیون تن آن مصرف داخلی است و هر چه قیمت قیر بالاتر برود و تولید و کیفیت آسفالت پایین‌تر بیاید این خسارتی است که به زیرساخت‌های کشور تحمیل می‌شود. خادمی تاکید کرد: در حال حاضر 500 کیلومتر جاده آماده تکمیل است اما نیاز به آسفالت فوری داریم و همه کارخانه‌های آسفالت اعلام کردند به محض تامین قیر به سرعت آسفالت را تحویل می‌دهند. محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز در این باره اظهار کرد: در حالی که در سال 86 قیمت هر تن قیر 800 تومان بود امروز به بیش از 11 میلیون تومان رسیده است و در کشورمان هیچ کالایی مانند قیر به این میزان افزایش قیمت نداشته است. شکرچی‌زاده در سیزدهمین همایش قیر و آسفالت با بیان اینکه جاده‌ها جزو ثروت و سرمایه‌های کشورمان محسوب می‌شوند و در رفاه و اقتصاد مردم تاثیر قابل توجهی دارند گفت: ارزش جاده‌های کشورمان امروز به چند صد هزار میلیارد تومان می‌رسد که باید بتوانیم از این ثروت و سرمایه‌گذاری نگه‌داری کنیم. رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه کارخانه‌های قیر و آسفالت تحت کنترل این مرکز بودند گفت: بر اساس آخرین آمارها 181 واحد تولید قیر داریم که 42 واحد تولیدی گواهی کیفیت دارند و همچنین از 1135 کارخانه آسفالت 509 واحد از مرکز تحقیقات گواهی کیفیت دریافت کردند.

وی تاکید کرد: ‌در دهه‌ 60 کارخانه‌های قیر به دلیل پایین بودن قیمت آن در حال تعطیل شدن بودند اما از دهه 80 که قیر وارد بورس شد قیمت آن به صورت ناگهانی به 800 هزار تومان در هر تن رسید و امروز شاهد قیر 11 میلیون تومانی هستیم. شکرچی‌زاده تاکید کرد: مسوولیت ما در برابر شهروندان نگهداری از کیفیت راه‌ها است و آیا با این افزایش قیمت‌ها در بخش قیر سازمان راهداری بودجه مورد نیاز برای نگهداری را خواهد داشت؟ باید توجه داشته باشیم اگر کیفیت قیر کاهش پیدا کند سهم راه‌ها از تصادفات جاده‌ها بالا می‌رود.

 

ارسال نظر