در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۳۹:۳۳
کد خبر: ۱۸۳۷۹۸

گام اول نوسازی ناوگان اتوبوس تهران با 110 دستگاه

گروه راه و شهرسازی| دیروز پس از حدود 10 سال از آخرین اقدام برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی، 110 دستگاه اتوبوس نو به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ویژگی‌های جدید 110 دستگاه اتوبوسی که دیروز به ناوگان پایتخت اضافه شد گفت: برنامه تأمین اتوبوس‌های نو تا پایان سال ادامه دارد. اتوبوس‌های جدید علاوه بر یورو 4 بودن و دارا بودن فیلتر جاذب آلایندگی برای سوار و پیاده شدن معلولان از طریق ویلچر نیز مناسب بوده و همچنین تا درب‌های اتوبوس بسته نشود سیستم کنترل اجازه حرکت به اتوبوس نخواهد داد که مساله بسیار مهمی در جلوگیری از بروز برخی حوادث است.  به گفته شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ‌65 دستگاه اتوبوس جدید دیگر نیز حداکثر تا یک ماه آینده به ناوگان حمل و نقل افزوده می‌شود و پس از آن 100 دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهد شد و به این ترتیب، مجموع اتوبوس‌های نو وارد شده به ناوگان به 275 دستگاه اتوبوس خواهد رسید. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: تعمیرات اساسی 900 دستگاه اتوبوس که در ماه‌های گذشته به دلیل نیاز تعمیرات متوقف شده بود تا چند ماه آینده اورهال می‌شود. البته پایتخت نیاز به 6 هزار دستگاه اتوبوس فعال دارد، از این رو، با توجه به کیفیت فعلی ناوگان تلاش می‌کنیم 3 هزار دستگاه اتوبوس را فعال کرده و از این طریق خدمت‌رسانی به شهروندان انجام گیرد. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز دیروز در این مراسم با بیان اینکه کمبود ناوگان با ۱۱۰ دستگاه اتوبوس حل نمی‌شود، گفت: زمانی که ما تهران را در دوره چهارم شورای شهر تحویل دادیم ۶۰۰۰ اتوبوس فعال داشتیم؛ اما حالا اعلام می‌کنند که تنها ۲۰۰۰ اتوبوس فعال داریم که باید تلاش مضاعف کنیم که به شرایط ۴ سال پیش برسیم و راه طولانی و بسیار مشکلی با توجه به شرایط اقتصادی در پیش داریم. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در آیین رونمایی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برای ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با یک فرسودگی به واسطه نبود تجهیزات روبرو است. آغاز کار این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس یک آغاز و اقدام جدی برای تامین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی است. زاکانی گفت: دولت پس از ۱۰ تا ۱۲ سال عدم انجام تعهدات خود نسبت به شهرداری، طی توافق با وزیر کشور برای توسعه ناوگان عمومی، قرار است از ۳۶۰۰ دستگاه که با تهاتر در حال ورود به کشور است سهم ۱۲۰۰ عددی اتوبوس به تهران را محقق کند. به علاوه دولت سهم اورهال هزار دستگاه اتوبوس شهرداری را به ۲ هزار اورهال افزایش خواهد داد و عملاً یک افق بیش از ۳۸۰۰ دستگاه اتوبوس را خواهیم داشت. وی بیان کرد: این موضوع ما را به موقعیت اوج ناوگان اتوبوس رانی 

باز می‌گرداند. تلاش ما نیز بازگشت به آن اوج و طی یک مسیر شامل به کارگیری اتوبوس‌های برقی و تغییر ریل به سمت برقی شدن است. زاکانی اظهار کرد: به همین منظور نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای تامین ۵۰ اتوبوس برقی با همکاری بخش خصوصی انجام شده و با برخی دستگاه‌ها نیز مذاکراتی انجام شده است تا آلاینده‌ها کاهش یابد.

تکذیب صدور گواهی جعلی در مراکز معاینه فنی کشور

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور گفت: مراکز معاینه فنی در کشور به‌طور مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی، فعالیت می‌کند و گواهی معاینه فنی جعلی به هیچ عنوان در مراکز معاینه فنی صادر نشده است. عبداله متولی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به خبر مطرح شده در خصوص گواهی معاینه فنی صوری، در برخی از رسانه‌ها افزود: مراکز معاینه فنی در کشور به‌طورمکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی (به غیر از بازدید عیوب ظاهری خودرو) کاملا سیستماتیک در حال انجام است و اطلاعات آزمون خودرو به صورت رمزنگاری شده (encryption) برای سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال می‌شود. مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور ادامه داد: سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به سیمفا امکان رصد دایم و آنلاین مراکز معاینه فنی توسط مسوولان و ناظرین ذیربط (پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها، سازمان حفاظت ازمحیط زیست و استانداری ها) و همچنین استعلام احراز اصالت گواهی معاینه فنی را برای عموم شهروندان مهیا کرده است تا بستر تخلفات احتمالی و اعمال سلیقه شخصی را سخت‌تر و دست جاعلان و کلاهبرداران را کوتاه کرده باشد. متولی تصریح کرد: البته ممکن است شخصی در مکانی خارج از مرکز معاینه فنی یا در فضای مجازی یک برگه بی‌هویت را به عنوان برگه معاینه فنی بفروشد، اما این مساله به هیچ عنوان به مراکز معاینه فنی ارتباطی ندارد و بارها این مساله از طریق رسانه‌ها به اطلاع شهروندان رسیده که تنها برگه‌های معاینه فنی که با حضور خودرو و در مراکز معاینه فنی صادر شده و از طریق استعلام آنلاین سامانه سیمفا تایید می‌شوند؛ معتبر هستند و مردم نباید به تبلیغات دروغین جاعلان و کلاهبرداران در فضای مجازی اعتماد کنند. او همچنین با اشاره به اینکه موتور سیکلت‌های فرسوده به‌طور میانگین ۶ برابرخودروها آلایندگی دارند؛ افزود: امیدواریم با اعمال قانون و توقیف موتور سیکلت‌های فاقد گواهی معاینه فنی از سوی پلیس بستر اجرایی قانون هوای پاک هر چه سریع‌تر فراهم شود.

 

ارسال نظر